Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2010-09-16

2010-09-15: The NYFA Collection, Plotz!

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-09-15


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / The NYFA Collection: 25 Years of New York New Music (Innova)

J’ai terminé mon écoute de ce coffret de cinq disques (critique partielle le 2010-09-13). Je remarque une certaine thématisation des disques. Le troisième est axé sur la percussion et des musiques plus jazzées (Fred Ho, Iconoclast, John Lindberg). Le quatrième est presque exclusivement consacré à la voix, avec des œuvres de Bora Yoon, Pauline Oliveros et Eve Beglarian (entre autres, évidemment). Enfin le 5e disque revient à des musiques contemporaines orchestrales, dont une série de “Gymnopedies” de George Tsontakis, un Neil Rolnick et un Joan Tower. La somme des cinq disques (plus de six heures de musique) compose un solide panorama de la musique new-yorkaise contemporaine “sérieuse”. Mais sachez que la plupart des œuvres présentées sont déjà disponibles sur le marché. Tout de même une solide compilation qui intéressera les amateurs de musique contemporaine et qui réussira même à élargir un peu leurs horizons.

I have finished listening to this five-CD set (partial review in the 2010-09-13 entry). I notice the last few discs have clear-cur themes: disc 3 focuses on percussion and jazzier music (Fred Ho, Iconoclast, John Lindberg); disc 4 is almost exclusively devoted to the voice, with works by Bora Yoon, Pauline Oliveros and Eve Beglarian (among others, of course); and disc 5 comes back to orchestral contemporary music, with five “Gymnopedies” by George Tsontakis, a piece by Neil Rolnick, and a Joan Tower among the highlights. Taken as a whole, the five discs (over six hours of music) brush a rather comprehensive landscape of “serious” New York contemporary music. But let it be known that most of the works included are already available elsewhere. Still, a strong compilation that will interest fans of contemporary music – and widen their horizons at the same time.


PLOTZ! / The Kid (SNP Records)

Le communiqué beurre épais, mais il a raison: Plotz! est le batard improbable d’ivo Papasov et de Black Sabbath. Attendez d’entendre le volume et la lourdeur de la guitare de Jake Vossler accompagnant les pièces d’inspiration bulgare de Plotz! et vous comprendrez! Un jazz-rock heavy-bulgare festif mais pesant, entraînant comme tout et somme toute très accessible. On aurait envie de penser à Ne Zhdali, mais il manque la dimension expérimentale et excessive. Une solide ligne de cuivres (Daniel Rosenboom, Gavin Templeton, Brian Walsh) et une section rythmique appuyée (Vossler, Orest Balaban, Austin Wrinkle). The Kid sera disponible dès demain. [Le site du groupe (ci-dessus) permet d’écouter tout l’album.]

The press release makes wild comparisons... that turn out to be accurate: Plotz! is the unlikely bastard son of Ivo Papason and Black Sabbath. Wait until you heard the loudness and heaviness in Jake Vossler’s electric guitar backing Plotz!’s Bulgarian-inspired tunes and you’ll get it. This is festive heavy Bulgarian jazz-rock, catchy as hell and quite accessible overall. I’m tempted to think of Ne Zhdali, but The Kid lacks an experimental/excessive dimension for that comparison to stick. A strong brass line (Daniel Rosenboom, Gavin Templeton, Brian Walsh and a thumping rhythm section (Vossler, Orest Balaban, Austin Wrinkle - together they evoke Sleepytime Gorilla Museum’s rhythm section). The Kid hits the physical and virtual racks tomorrow. [You can listen to the whole album on the band’s website (linked above).]

No comments:

Post a Comment