2010-08-26
SARAH WILSON / Trapeze Project (Brass Tonic Records - merci à/thanks to Brathwaite & Katz)
Un jazz ultra-métissé (post-bop, Nouvelle-Orléans, jazz actuel new-yorkais, côte Ouest), mélodique, fin, sensible et intelligent, à aimer instantanément. La trompettiste-chanteuse Sarah Wilson est entouré d’une équipe du tonnerre: Myra Melford, Ben Goldberg, Jerome Harris et Scott Amendola (oui, le batteur des Nels Cline Singers). Dans l’esprit, Wilson me fait beaucoup penser à Annie Whitehead (et dans certaines instrumentales, on aime à sentir une petite influence de Robert Wyatt). Je commencerai ma prochaine chronique “Jazz Actuel” sur Bleu Jazz avec ce disque.
So many influences in this jazz music (post-bop, dixie, New York avant-garde, West Coast), and so melodious, sensitive, intelligent and sophisticated - an instant like. Trumpeter/singer Sarah Wilson has an all-stars team around her: Myra Melford, Ben Goldberg, Jerome Harris, and Scott Amendola (yes, The Nels Cline Singers’ drummer). In spirit, Wilson’s music reminds me a lot of Annie Whitehead (and some of the instrumentals have a slight Robert Wyatt quality to them). This will be the feature presentation on my next “New Jazz” column on the Bleu Jazz radio show.
MERCURY FALLS / Quadrangle (Porto Franco Records - merci à/thanks to Brathwaite & Katz)
Un jazz moderne feutré, délicat, où la guitare électrique et les électroniques tissent des ambiances qui, à la limite, n’en avaient pas besoin. Beau travail d’écriture, belles nuances pour ce quatuor (guitare, saxo, contrebasse, batterie). Pas marquant mais sympa.
Velvety modern jazz, delicate, where the electric guitar and electronics are weaving moods that might have developed on their own anyway. Nice writing, nice nuances from this quartet (guitar, sax, upright bass, drums). Not striking but well done and enjoyable.
PHILIPPE PETIT / Off to Titan (Karl Records)
2010 sera l’année de Philippe Petit. Une autre nouveauté! Et un projet très particulier, audacieux et qui va demander plusieurs écoutes pour démêler le vrai du faux, le senti du facétieux. Sur Off to Titan, le platiniste réorganise la symphonie “Titan” de Mahler - carrément recombinée - à laquelle il ajoute des textures électroniques. Bon, c’est déroutant, mais on joue un inconnu familier. Le facteur X provient plutôt de Jono Podmore qui ajoute, à des endroits choisis, des envolées de theremin dignes des trames sonores de science-fiction d’il y a un demi-siècle. L’effet est soudain, saisissant et confondant - le sérieux de l’orchestre contre les entourloupettes de ces électroniques éminemment “in your face”. Philippe surprend. C’est pas moi qui vais m’en plaindre!
2010 is the Year of Philippe Petit. Yes, another new release! And this one’s an unusual project, the bold kind that will require a few listens in order to untangle what’s real and what’s not, what’s heartfelt and what’s sarcastic. On Off to Titan, the turntablist is reconstructing Gustav Mahler’s “Titan” symphony, to which he adds electronic textures. Okay. It’s disconcerting, but we’re playing in familiar unfamiliar territory. The X factor comes from Jono Podmore, called in to add, in carefully selected spots along the way, flights of theremin worthy of sci-fi soundtracks from half a century ago. They come in in a striking, unmistakable way, and NOW you’re lost, between the pompousness of the orchestra and the mad choreographies of these in-your-face electronics. Philippe surprises me with this one, and I’m not certainly not complaining!
ISLAJA / Keraaminen Pää (Fonal - merci à/thanks to Forced Exposure)
Je connais Islaja (Merja Kokkonen) par sa participation aux groupes Avarus et Kemialliset Ystävät, mais pas sa carrière solo (au moins quatre disques à son actif). Keraaminen Pää est un très beau disque de pop alternative chantée en finnois (traductions anglaises incluses). La dame a une belle voix, discrète mais captivante, et ses arrangements sont sophistiqués sans devenir précieux. On ne trouve rien ici du caractère brouillon ou chaotique de la folk expérimentale finlandaise (Avarus...). On est plus proche de l’univers de Björk, de Susana and the Magical Orchestra, voire d’Animal Collective (en moins brouillon). Je me plaisais déjà beaucoup avec ce disque, mais l’apparition de Ville Leinonen sur les deux dernières chansons coiffe merveilleusement l’aventure.
I knew Islaja (Merja Kokkonen) from her work in Avarus and Kemialliset Ystävät, but I was unaware of her solo output (at least four albums to this day). Keraaminen Pää is a very good alternative pop CD, sung in Finnish (with English translations in the booklet). The lady has a fine voice - discrete but rapturing - and her arrangements are racy without getting overworked. There’s nothing here of the chaos found in Finland’s underground folk music (Avarus...). This is much closer to, say, Björk’s soundworld, or Susana and the Magical Orchestra, or even a cleaner version of Animal Collective. I was enjoying this album a lot already, but the appearance of Ville Leinonen on the last two songs came as the icing on the cake.
DETROIT GRAND PUBAHS / Madd Circus (Detelefunk - merci à/thanks to Forced Exposure)
J’ai pris mon pied en écoutant le nouveau Detroit Grand Pubahs, big time! Un électro-funk sale mais précis, des textes qui oscillent entre la pointe aiguisée et la subversion - “I used to care but that feeling came and passed, like gas” (“Numb, Deaf & Dumb”). Ça danse, mais pas toujours droit. “Zombies Playing Dead”, “Maybe I Do” et “Autotragik” sont très solides (la dernière me fait penser à Poni Hoax). Et “Breakfast in Bed” a un petit côté Barry White irrésistible. Hé, comme quoi je n’aime pas que les trucs hyper-abstraits ou le rock progressif! [Ci-dessous: Vidéo clip officiel pour “Numb, Deaf & Dumb”, de loin la chanson la plus commerciale de l’album.]
I had a lot of fun listening to the new Detroit Grand Pubahs CD, big time! This electro-funk may be dirty, but it ain’t sloppy, and the lyrics move from spiky jabs to subversive comments - “I used to care but that feeling came and passed, like gas” (“Numb, Deaf & Dumb”). It’s dance-floor oriented, but you might have to dance crooked at times. “Zombies Playing Dead”, “Maybe I Do” and “Autotragik” are the key cuts (the last one reminded me of Pony Hoax). And “Breakfast in Bed” is delightful Barry White-esque. Eh, just so you realize that I don’t ONLY like abstract stuff or prog rock, you know! [Below: The official music video for “Numb, Deaf & Dumb”, by far the most commercial song on the album.]
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