Journal d'écoute / Listening Diary
2010-08-23
AXEL DÖRNER & DIEGO CHAMY / Super Axel Dörner (Absinth Records)
Deux improvisations entre le trompettiste Axel Dörner et Diego Chamy qui joue des percussions (cloches, cymbales, grosse caisse d’orchestre), récite et danse (dimension absente du disque). Deux pièces enregistrées en 2006, l’une en privé, l’autre en public. Deux pièces composées de gestes épurés juxtaposés, plutôt des discours parallèles qu’un réel dialogue, deux visions différentes d’un même événement. La première pièce est audacieuse, provocante, on sent Chamy plus sauvage que le très réservé Dörner. La seconde pièce, plus décousue, traîne en longueur - est-ce l’élément danse qui brouille les cartes, ou tout simplement que les parcours de ces deux artistes s’entrecroisent moins bien dans ce cas-ci? Une édition limitée chez Absinth, CD dans une pochette surdimensionnée de 7 pouces.
Two improvisations by trumpeter Axel Dörner and Diego Chamy who plays percussion (bells, cymbals, orchestral bass drum), recites and dances (an element unavailable on the record). Two pieces recorded in 2006, one in the privacy of Dörner’s house, the other in public. Two pieces made of juxtaposed stripped-down actions like parallele discourses instead of an actual dialogue, two different takes on the same music. The first piece is bold, provocative, and one senses that Chamy is wilder than Dörner. The second piece, less coherent, drags on – is it that the dance element is stacking the deck against my comprehension, or simply that the paths of these two atists intertwine less satisfactorily on this one? A limited edition CD on Absinth, housed in an oversized 7” sleeve.
GENE BRITSKER’S SOUND LIBERATION / Varieties of Religious Experience Suite (Innova)
À l’origine, Varieties of Religious Experience est un opéra. Ici, Gene Britsker en tire une suite instrumentale interprétée par son ensemble Sound Liberation, soit deux guitares électriques (dont la sienne), violoncelle, basse et batterie. Une musique parfois complexe et rappelant Doctor Nerve, ailleurs plus prévisible. Je suis ambivalent - intéressé par certains passages, ennuyé par d’autres, déçu par l’enregistrement, mais pas écouté dans les meilleures conditions. Donc: verdict mitigé, mais à réécouter.
At first, Varieties of Religious Experience is an opera. Here, Gene Britsker pulls out of it an instrumental suite performed by his Sound Libertation ensemble - two electric guitars (including his), cello, bass, and drums. The music is at complex and reminiscent of Doctor Nerve, at others much more predictable. I have mixed feelings - interested by some bits, bored by others, disappointed by the recording, though I wasn’t listening under optimal conditions. I’ll have to give this one another listen.
DENNIS REA / Views from Chicheng Precipice (Moonjune)
Grâce à Moonjune, Dennis Rea a le vent dans les voiles et multiple les projets. Après son groupe Moraine et le groupe free rock Iron Kim Style, voici un album solo de musique de chambre orientale. Appuyé par des musiciens chevronnés (dont le tromboniste Stuart Dempster du Deep Listening Band, la kotoïste Elizabeth Falconer et le percussionniste Paul Kikuchi), Rea propose cinq pièces s’inspirant de la Chine et de sa musique. Il s’agit d’œuvres contemporaines au bagage métissé, riche, à la fois sérieux et rafraîchissant. Tout n’y est pas génial, mais “Three Views from Chicheng Precipice” et la longue “Tangabata” valent le déplacement. Une proposition étonnante mais sérieuse et réussie. [Ci-dessous: Plusieurs extraits de l’album sur cette page.]
Thanks to Moonjune, Dennis Rea’s career is going strong and he keeps on pulling out (and releasing new projects). After his band Moraine and the free rock project Iron Kim Style, here’s a solo album of Eastern chamber music. Supported by seasoned musicians (like Deep Listening Band trombonist Stuart Dempster, koto player Elizabeth Falconer, and percussionist Paul Kikuchi), Rea presents five compositions inspired by China and its music. These are contemporary works with a highly mixed and rich lineage. They are both serious and refreshing. It’s not all great, but “Three Views from Chicheng Precipice” and the long “Tangabata” are definitely worthy of your time. A surprising, serious and artistically successful proposition. [Below: Lots of audio clips on this webpage.
http://www.moonjune.com/MJR034.htm
ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Cani Arrabbiati: Opening Themes... A Tribute (Musea)
Un autre projet du magazine Colossus (tout de même moins colossal que la trilogie Dante) - retour aux films italiens avec un album double (deux heures et demies) de reprises de musiques de film. Le sujet: l’explosion du film de genre en Italie après la Seconde Guerre mondiale. Au menu: des musiques des grands compositeurs de l’époque, de Morricone à Goblin, en passant par Fabio Frizzi, Luis Bacalov et Enrico Simonetti, entre autres, réinventées par quelques groupes de rock progressif d’aujourd’hui, chacun y allant de trois ou quatre morceaux, soit: The Samurai of Prog, Anima Morte, Kate, Senogul, Aurora Lunare, Marco lo Muscio, Ozone Player, The Conspirators of the Occult, John La Forges, Jaime Rosas et Mist Seasons. Projet sympa, résultats inégaux (mais c’est attendu). À signaler: de nombreuses reprises réussies de Goblin - mention honorable à Lo Muscio et sa version orgue d’église solo de “Profondo Rosso” (rebaptisée “Profondo Gotico”). Excellente lecture ELP-esque de “Il Buono, il Brutto, il Cattivo” signée Jaime Rosas. Beaucoup d’autres bons moments. À l’autre extrémité du spectre, piètre “Apoteosi dei Mistero” par Kate (Morte Macabre avait tellement mieux) et un quatuor de propositions plutôt décevantes pour Mist Seasons.
Another project from Colossus magazine (less colossal than the Dante triptych) - this time we’re back to Italian cinema, with a double CD (two and half hours) of film music covers. The topic: the explosion of genre cinema in post-War Italy. On the menu: music by the great soundtrack music composers of Italy, from Morricone to Goblin, Fabio Frizzi, Luis Bacalov, and Enrico Simonetti, among others, reinvented by a handful of current prog rock bands, each one delivering three or four tracks: The Samurai of Prog, Anima Morte, Kate, Senogul, Aurora Lunare, Marco Lo Muscio, Ozone Player, The Conspirators of the Occult, John La Forges, Jaime Rosas and Mist Seasons. A fun project with uneven results (but that’s expected). Noteworthy: Of all the great Goblin covers included, a special mention goes to Lo Muscio and his pipe organ solo take on “Profondo Rosso” (retitled “Profondo Gotico”). An excellent ELP-esque reading by Jaime Rosas of “Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo.” Lots of other fine moments. At the other end of the palatable scale, a poor “Apoteosi dei Mistero” from Kate (Morte Macabre did such a better job 15 years ago), and a disappointing quartet of submissions from Mist Seasons.
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