Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2010-06-18

2010-06-18: K11/Petit, dDamage, The Electric Asylum 5, Psych Bites 2

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-18


K11 (PIETRO RIPARBELLI) & PHILIPPE PETIT / The Haunting Triptych (Boring Machines)

Le hasard fait trop bien les choses. Je décide de consacrer une heure du prochain Délire actuel à Philippe Petit, et voilà qu’une autre nouvelle parution m’attend à la poste. Une très intéressante collaboration avec l’Italien Pietro Riparbelli (K11), un disque de dark ambient expérimental aux progressions lentes, aux textures troubles, à la touche presque gothique. Ça me fait penser à la collabo entre Daniel Menche et Andrew Liles. Les ondes radiophoniques et les voix qu’apporte Riparbelli recontextualisent le travail de Petit, qui se montrent particulièrement posé ici. Différent mais très bon. [Ci-dessous: “Residual Spookiness”, mp3 trouvé sur le site de Boring Machines.]

Just as I had decided to devote an hour to Philippe Petit’s music on the next Délire actuel show, what do I find in today’s mail? Another new release from this fine artist. A very nice collaboration with Italian sound artist Pietro Riparbelli (K11), an album of experimental dark ambient music with slow progressions, troubled textures, and a near-Gothic touch. It makes me think of the collaborative CD between Daniel Menche and Andrew Liles. The radio signals and voices provided by Riparbelli are reframing Petit’s work, who proves to be particularly quiet and careful here. Different but very good. [Below: “Residual Spookiness”, mp3 found on Boring Machines’ website.]

http://www.boringmachines.it/sounds/mp3web/K11PP_ResidualSpookiness.mp3


DDAMAGE / Aeroplanes (Ascetic Music / Module - merci à/thanks to Dense Promotion)

Le duo français revient (leur dernier disque remonte à 2006) avec un plateau chargé de hip-hop électro aux bases punk et électroclash. Les collaborations abondent (Jon Spencer sur “Fuzzbox”, Raoul Sinier sur un remake de “Ev Panic”, plusieurs MC et chanteuses), l’énergie ne démord pas. Un disque à fond la caisse, bien réussi.

The French duo is back (their previous full-length release goes back to 2006) with a loaded platter of electronic hip-hop steeped in punk and electroclash. There are collaborations a-plenty (Jon Spencer on “Fuzzbox”, Raoul Sinier on a remake of “Ev Panic”, several MCs and female singers), the energy never falters. This one fires on all cylinders. Well done.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / The Electric Asylum, Volume 5 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Un dernier (semble-t-il) volume de “rare british freakrock”. Vingt faces de 45 tours oubliés par l’histoire, dans un créneau entre la pop psychédélique et l’acid rock. Colligé d’expériences studio où la pop ou le rock subit des mutations subtiles qui paraissaient certainement étranges à l’époque. “Boy on the Ball” de Tracey Dean est carrément dérangeante (l’effet dans la voix... Giorgio Moroder est impliqué). J’ai bien aimé “The Obeah Man” de Iron Horse, “Electric Garden” de Dawn Chorus et “Whirlwind Girl” des Boston Boppers.

The final (or so it seems) volume of “rare british freakrock” in the series The Electric Asylum. Twenty sides from forgotten 45rpms, ranging from psychedelic pop to acid rock. A scrapbook of studio experiments where pop and rock music undergo subtle mutations that must have seemed strange back then. “Boy on the Ball” by Tracey Dean is downright disturbing (the vocal FX... Giorgio Moroder was involved). I liked Iron Horse’s “The Obeah Man”, Dawn Chorus’ “Electric Garden” and “Whirlwind Girl” by The Boston Boppers.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Psych Bites, Volume 2 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Le premier volume de Psych Bites portait sur l’Océanie, mais celui-ci embrasse le monde entier. Une très sympathique compilation de rock psychédélique pesant (surtout) peu connu ou inconnu (à moins qu’on soit du coin, comme dans le cas, pour moi, du “Ani - Kuni” de Madeleine Chartrand). Rick van der Linden d’Ekseption est représenté avec un de ses premiers groupes, pour le reste, c’est plein d’inconnus qui se donnent à fond en vue d’impressionner. Et parfois, ça impressionne: “In the Jungle” des Messengers (quel joyeux bordel!), “Let’s Do It Together” des Blackbirds 2000, la démente “Neurotic Reaction” de Kannibal Komix, et deux chansons des Nigériens Ofo & The Black Company.

Volume 1 in the Psych Bites series focused on Australia/New Zealand, but this one embraces the whole planet. A very fine collection of heavy psych rock (mostly), little known or unknown (except if you’re from the artist’s part of the world, like in the case of Madeleine Chartrand’s “Ani - Kuni”). Ekseption’s Rick van der Linden is featured with one of his first bands. The rest is all unknowns doing their best to wow you, and some of them do: The Messengers’ “In the Jungle” (what fun mayhem!), Blackbirds 2000’s “Let’s Do It Together”, the demented “Neurotic Reaction” by Kannibal Komix, and two songs by Nigerians Ofo & The Black Company.

No comments:

Post a Comment