Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2009-05-21

2009-05-21: Robert Hampson, Tom Hamilton, Mueller & Kahn, Leimgruber & Lehn, Salim Nourallah

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-05-21

ROBERT HAMPSON / Vectors (Touch - Forced Exposure)

Trois œuvres électroacoustiques de cet ex-membre de Loop, Main et Godflesh. Une musique qui s’approche de l’électroacoustique académique (deux des trois sont des commandes du GRM créées sur son acousmonium!), sans renier ses origines dans le drone. À réécouter tard le soir, dans de meilleures conditions. Mais le premier contact est très positif.

Three electroacoustic works by this ex-Loop, Main, and Godflesh member. This music comes close to academic electroacoustics (two out of three works are GRM commissions premiered on that institution’s acousmonium!) without turning its back on its drone roots. I definitely need to listen to this one again late at night in better conditions. But the first contact is quite positive.

TOM HAMILTON / Local Customs (Mutable Music)

Album de compositions de Tom Hamilton, que je connaissais surtout comme synthétiste. Des œuvres pour flute, clarinette, trombone, contrebasse, percussions et “générateur d’harmonie électronique”. Rien ici qui me frappe. Pas désagréable, un peu linéaire à l’écoute, mais ça manque d’aplomb, de vision, d’expression.

A CD of compositions by Tom Hamilton, whom I know mostly as a synthesizer player. Works for flute, clarinet, trombone, doublebass, percussion, and “electronic harmony generator.” Nothing striking. Nothing unpleasant either, but a bit too even, and it lacks character, vision, and expression.

JON MUELLER & JASON KAHN / Topography (Table of the Elements)

J’aime beaucoup ces deux percussionnistes qui, séparément mais très parallèlement, ont abandonné depuis longtemps le jeu de batterie convientionnel pour s’intéresser aux résonnances en tout genre. Je ne pouvais donc pas ignorer cette collaboration. Un disque d’art sonore mystérieux, dérangeant, parfois aride mais beau à sa manière. À ne pas conseiller aux amateurs de percussion. Il s’agit ici d’art sonore, d’abord et avant tout.

I really like these two percussionists who, separately yet in very similar ways, have abandoned conventional drumming long ago to explore resonances. Therefore I couldn’t let this collaboration pass me by. A mysterious sound art record, disturbing, arid at times but beautiful in its own way. Not recommended to percussion fans, for this is first and foremost a work of sound art.

URS LEIMGRUBER & THOMAS LEHN / Lausanne (For 4 Ears)

Un saxophoniste à l’approche déconstruite et ultratexturale; un synthétiste analogique aux sons bouillonnants et mijotants. Rencontre enregistrée en décembre 2006, une prestation plus que correcte, sans être géniale.

A sax player approaching his instrument in a deconstructed and ultratextural manner; an analog synthesizer player whose has developed an ebullient style. This meeting took place in December 2006. A more than fair performance, though not brilliant.

SALIM NOURALLAH / Constellation (Tapete Records - Forced Exposure)

Un dsque très “indie-pop” pour Nourallah. Des chansons simples, agréables, bien arrangées et chantées d’une voix à la voix frêle et décidée. Un petit côté alt-country aussi. Le tout rappelle Chris Cacavas et Wilco. Mais rien de frappant. C’est honnête, sans irritant majeur, mais ça se noie dans l’ordinaire d’un genre qui produit beaucoup.

This is a very indie-pop outing from Nourallah. Simple, enjoyable songs, well arranged and sung in a fragile yet resolute voice. There’s a little alt-country side to it too. The whole is reminiscent of Chris Cacavas and Wilco. That said, nothing striking. It’s honest, there’s nothing offensive about it, and it’s just like a whole lot of other records coming out these days.

No comments:

Post a Comment