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2009-05-22

2009-05-22: Narrow Pass, The Late Call, Jack Beauregard, Lussier/Tétreault/Otomo, Acid Mothers Temple

Journal d'écoute / Listening Diary


2009-05-22


NARROW PASS / In This World and Beyond (Musea)

Duo italien homme-femme de rock progressif, Genesis étant une influence évidente. La production souffre un peu du syndrome du multi-instrumentiste, chose amoindrie par la présence de nombreux invités. Des chansons aux airs aériens, genre Genesis période A Trick of the Tale. C’est parfois ordinaire, parfois très réussi.

Italian progressive rock male/female duo, Genesis being the one obvious influence. The production suffers a bit from the multi-instrumentalist’s syndrome, something lessen by the participation of a lot of guest musicians and vocalists. Songs with aerial melodies, reminiscent of A Trick of the Tale-era Genesis. At times ordinary, at times successful.


THE LATE CALL / Leaving Notes (Tapete - Forced Exposure)

Ouhlà... Ce disque est tout ce que celui de Salim Nourallah n’est pas (voir l’entrée d’hier): mémorable et émouvant. The Late Call est le projet de l’auteur-compositeur-interprète Johannes Mayer (The Cedar), développé en attendant les appels de sa petite amie en fin de soirée (une relation longue-distance). Résultat: onze chansons d’amour et de doute, d’intimité et de solitude. Arrangements simples, guitare acoustique, quelques cordes, une voix juste et honnête, de très belles mélodies. Chris Cacavas vient en tête encore une fois, mais aussi Brazzaville, Barzin et même Nick Drake. Des mélodies qui s’accrochent au cerveau à la première écoute, des chansons qui seront faciles à repiquer à la guitare, au coin du feu. [Ci-dessous: vidéo officielle du premier extrait, “Cards on the Table”.]

Oh my... This record is everything Salim Nourallah’s wasn’t (see yesterday’s entry): memorable and moving. The late Call is the project of singer-songwriter Johannes Mayer (The Cedar), which he developed while waiting for his long-distance girlfriend to call at night. The results: 11 songs about love and doubt, intimacy and solitude. Simple arrangements, acoustic guitars, some strings, a fair and honest voice, and some beautiful melodies. Chris Cacavas comes to mind once more, but also Brazzaville, Barzin, and even Nick Drake. These melodies hook up to your brain on first listen. These are songs that will be easy to pick out on the guitar by the camp fire. [Below: official video for the first single “Cards on the Table.”]



JACK BEAUREGARD / Everyone Is Having Fun (Tapete - Forced Exposure)

Un duo de chansionniers électro-folk allemands qui adoptent le nom d’un personnage de western spaghetti pour chanter des chansons douce-amère. C’est très “folk-indietronics” de facture, mais l’écriture est bonne, la voix de Daniel Schaub est douce et agréable, et il y a un je-ne-sais-quoi d’insaisissable dans la livraison. Et sur “Any Snow”, détectai-je une forte influence de Steven Wilson (de Porcupine Tree)? Même type de mélodie, même traînasserie dans la voix, même utilisation des électroniques. Un premier disque solide.

A duo of German electro-folk singers-songwriters who chose the name of a western spaghetti character to sing sweet-and-sour songs. The format is very much folk indietronics, but they have good songwriting skills, Daniel Schaub’s voice is soft and pleasant, and there is an undescribable je-ne-sais-quoi about the delivery. And am I crazy or is there a strong Steven Wilson (of Porcupine Tree) influence on “Any Snow”? Same kind of melody, same languid voice, same use of electronics. A strong debut album.


RENÉ LUSSIER, MARTIN TÉTREAULT & OTOMO YOSHIHIDE / Élektrik Tobogan (Les Disques Victo)

Le platiniste Martin Tétreault maintenait actif de longue date deux duos, l’un avec le guitariste René Lussier, l’autre avec le guitariste-platiniste Otomo Yoshihide. Aucun des deux groupes n’était passé à Victoriaville. Au lieu de faire l’un, l’autre ou les deux, on l’a plutôt invité à combiner les deux pour un trio inédit. Ça a brassé, mais tant que ça. Ce ne fut pas le “noise fest” que certains craignaient, mais un concert agréable, bruitiste soit, mais nuancé, avec sa part de moments rigolos, le tout bien rendu sur ce disque. Rien de remarquable dans la carrière de l’un ou l’autre de ces grands musiciens-expérimentateurs, mais une collaboration pertinente néanmoins.

Turntablist Martin Tétreault has two long-running duos, one with guitarist René Lussier and the other with guitarist-turntablist Otomo Yoshihide. Neither project had played at FIMAV yet. Instead of presenting one or the other, the festival invited Tétreault to combine the projects and premiere a trio project. It was a noisy affair, but not that noisy. In fact, it wasn’t the noise fest some expected (or feared), but an enjoyable concert with nuances and a healthy dose of humour and fun, something this CD captured well. This is not a remarkable entry in the discography of any of these three great experimental musicians, but it chronicles a relevant collaboration.


ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O. / Lord of the Underground: Vishnu and the Magic Elixir (alien8 recordings)

Un autre disque de mes psychédéleux japonais préférés. Celui-ci est étonnamment propre (en termes de production et de distortion dans les guitares) et très planant, avec un côté Popol Vuh (période rock) et même un petit quelque chose de Pink Floyd période A Saucerful of Secrets. Tout de même quelques passages à hocher de la tête! Pas trop menaçant pour les nouveaux venus à AMT.

Another platter from my favorite Japanese psychelitricksters. This one is surprisingly clean (both in terms of production and guitar distortion) and very trippy, with a certain Popol Vuh side and even a touch of A Saucerful of Secrets-era Pink Floyd. Still, there are a few passages to bob your head to! Not to threatening for newcomers to AMT.

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