2009-11-04
THE SALES DEPARTMENT / Measured Life (Noise Factory - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Ex-Beef Terminal, MD Matheson vaque maintenant (surtout) sous le pseudo The Sales Department, un projet d’électro chill sympathique et racé. Measured Life évoque Aphex Twin et Boards of Canada. L’accent est mis sur des climats mélodiques et des textures planantes. La pulsation est omniprésente, mais rarement appuyée. Une musique urbaine qui coule de source, faite avec goût et talent.
MD Matheson (aka Beef Terminal) is now mostly active under the alias The Sales Department, an enjoyable and sophisticated chill room-electronica project. Measured Life brings to mind Aphex Twin and Boards of Canada. The focus is on melodic moods and trippy tectures. There is always a pulse going, but it is rarely put to the fore. Urban music that flows naturally, produced tastefully and with talent.
DYMONS / Druid’s Brew (Elestial Records - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Dub du monde. Dymons – le pseudo de Daniel Symons, un Anglais globetrotter maintenant installé en Suisse – fait du dub du monde, une musique qui intègre dub jamaïcain, percussions africaines et chant arabe. Le danger était que ça donne n’importe quoi, mais la sauce tient bien. C’est que les percussions africaines se mêlent très bien au dub (pourquoi n’entend-t-on pas plus de ça?). Et la chanteuse Amina Djahnine, présente sur deux des sept pièces, a un ton feutré et plannant qui convient à merveille aux explorations de Dymons, qui avoisinent le space rock détendu d’Ozric Tentacles – sans la guitare d’Ed Wynn. Pour un premier disque, une autoproduction en plus, Druid’s Brew propose une vision musicale qui embrasse large mais étreint bien. Seul point négatif: Symons a tendance à trop étirer ses pièces. Celles-ci contiennent peu de matériel écrit et les jams s’éternisent. La plupart pourrait être écourtée d’une ou deux minutes sans nuire à rien.
Call it “World Dub”. Dymons - aka one Daniel Symons, an English globetrotter currently residing in Switzerland – is making World Dub, i.e. music blending Jamaican dub with African percussions and Arabic vocals, As it turns out, African percussion go very well with dub (why hasn’t this been done more?). And singer Amina Djanine, featured on two tracks out of seven, has a velvet and spacy tone that befits Dymons’ sonic explorations, which get close to Ozric Tentacles’ relaxed brand of space rock – minus Ed Wynne’s guitar work. For a debut album – and a self-produced one at that – Druid’s Brew proposes an ambitious but successful musical vision. The only down point: Symons tends to stretch out his tracks too long. They contain little compositional material, and the jams just drag on. Most of the tracks could have one to two minutes taken out of them without affecting their outcome.
AA KISMET / What’s the use of crying when the wolves have arrived (ZZZZZZ Records)
Non, non, ce n’est pas un nouveau AA Kismet (y a pas assez de justice dans le monde pour mériter ça), mais bien le second classique de cette collaboration survoltée entre Bob Drake (Thinking Plague, 5UU’s, Hail) et Lukas Simonis (Vril, Perfect Vacuum, etc. etc. etc.). Bien qu’un grand fan de Drake, je n’avais pas encore ce disque, que je viens de ramasser à petit prix chez Verge Music (grosse vente-débarras, allez jeter un oeil). La production n’est pas phénomènale, mais quel délicieux disque de chansons pop tordues, absurdes et marrantes. Drake et Simonis y jouent les hommes-orchestres et s’échangent les parties de voix. À classer dans le rock-in-opposition farfelu ou dans l’avant-surf, à défaut d’avoir une meilleure catégorie! [Ci-dessous: la chanson “Smellpop” - deux autres chansons complètes du disque sur le site de Bob Drake.]
No, no, it’s not a new AA Kismet record (there’s not enough justice in the world for that to happen). This is the second classic opus from this overcharged collaboration between Bob Drake (Thinking Plague, 5UU’s, Hail) and Lukas Simonis (Vril, Perfect Vacuum, etc. etc. etc.). I’m a big Drake fan, but somehow I didn’t have this album yet. I just grabbed it for peanuts at Verge Music (they’re having a big clearance sale, check it out). It’s not one of Bob’s best productions, but what a delightful record of twisted, absurd, and side-splitting pop songs. Drake and Simonis are doing their twin-one-man-band act and trading off lead vocals. File under zany rock-in-opposition or avant-surf, for lack of a unique, custom-fit category! [Below: “Smellpop” - two more complete songs available on Bob Drake’s website.]
http://www.bdrak.com/sounds/others/aa-smellpop.mp3
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