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2009-07-03

2009-07-03: Quatre Têtes, Kommissar Hjuler and Mama Bär

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-07-03

QUATRE TÊTES / Figuren (Creative Sources)

Un autre quatuor de femmes improvisatrices, suisse cette fois: Susann Wehril (flûte), Priska Walss (trombone et cor des Alpes), Gabriela Friedli (piano) et Claudia Ulla Binder (piano), cette dernière étant la seule dont je connaissais le travail avant d’entendre ce disque. Instrumentation originale, avec deux pianos, une rareté en improvisation libre. Figuren est au beau disque offrant plusieurs moments de grâce, mais ce n’est pas un disque qui frappe. Rien ici n’est étonnant ou choquant ou particulièrement audacieux, outre le fait qu’il s’agit d’impro libre.

Another quartet of female improvisers. This one is Swiss and consists of: Susamm Wehril (flute), Priska Walss (trombone, alphorn), Gabriela Friedll (piano), and Claudia Ulla Binder (piano), the latter being the only musician here I had previously been aware of. Original instrumentation with two pianos, something rare in the field of free improvisation. Figuren is a nice record that has several moments of beauty to offer, but it isn’t a striking record. There’s nothing here that surprises or shocks or strikes as particularly bold, except for the fact that it’s free improvisation.

KOMMISSAR HJULER AND MAMA BÄR / Asylum Lunaticum (Intransitive Recordings)

Ce duo (un couple) d’Allemands fait de l’art expérimental maison (audio et visuel) depuis plusieurs années. Ils distribuent leurs œuvres en tous petits tirages qui changent de main à fort prix parmi les collectionneurs. Intransitive Recordings publie ici le premier disque à grande circulation du duo. Il consiste en une sélection de pièces tirées de ces éditions limitées, avec reproduction de quelques pochettes (de la peinture et du collage assez dérangeant). Le couple fait dans l’audio-vérité du quotidien et le collage sonore. “HJCVGrimmelshausen” est particulièrement troublante avec ses voix ralenties et ses coupures brusques. Quant à “Ehrfurcht”, c’est une expérience en soi: une ballade à vélo avec maman, bébé et un micro. Maman fredonne la même ritournelle pendant toute la randonnée, les aléas de la route se répercutent dans le micro, et le tout dégénère étrangement au retour à la maison. De l’art conceptuel naïf, étrange, qui questionne les fondements mêmes de l’art et de l’écoute. [Ci-dessous: Un extrait de l’album, trouvé sur le site d’Intransitive.]

This German duo (a couple) has been making homemade experimental art (both audio and visual) for several years. They release their works in very small editions that change hands at high prices. Intransitive Recordings has just released their first largely-available CD, a collection of tracks taken from some of those extremely limited homemade CDRs and lathe-cuts. Some of the original artwork (rather disturbing paintings and collages) are also reproduced in the booklet. The couple’s music consists of quotidian audio-vérité and sound collage. With its sped-down voices and abrupt cuts, “HJCVGrimmelshausen” is particularly troubling. And “Ehrfutcht” is quite an experience: a bike ride with mom and her baby and a microphone. Mom hums the same melody over and over throughout the ride, while every bump in the road is communicated to the microphone; the whole thing degenerates (varispeed, collages, etc.) once the pair gets back home. This is naive and strange conceptual art that questions the vary foundations of art and the act of listening. [Below: An excerpt from the album found on Intransitive’s website.]

http://media.brainwashed.com/intransitive/sounds/int033.mp3


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