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2009-05-25

2009-05-25: Sophie Agnel, Assemblage de pièces comeladiennes, THe Fully Celebrated, Legends of Benin, AbAcAb


Journal d'écoute / Listening Diary

2009-05-25


SOPHIE AGNEL / Capsizing Moments (Emanem)

Elle est l’une des pianistes les plus audacieuses d’aujourd’hui, avec peut-être Cor Fuhler. Capsizing Moments la présente en solo (est-ce son premier disque solo depuis Solo en 2000?), au piano préparé, qu’elle appelle d’ailleurs “piano extensif”. Le terme est bien choisi pour cet assortiment de résonances et de timbres métalliques et plastiques qui s’ajoutent et se substituent aux sonorités normales de l’instrument. Mais ce qui impressionne surtout chez Agnel, c’est l’intensité et l’émotion du souffle créateur. Une fois accepté son univers sonore incongru, l’écoute est étonnamment aisée, portante.

She is one of the boldest pianists of today, alongside Cor Fuhler, perhaps. Capsizing Moments features her solo (is this her first solo album since the 2000 CD Solo?) at the prepared piano, which she calls “extensive piano,” a well-chosen phrase to describe the range of peculiar metallic and plastic resonances and timbres she adds and substitutes to the instrument’s normal sound palette. But what is most impressive about Agnel is her intense and emotional creativity. Once you accept her unusual soundworld, the listening gets surprisingly easy and carries you off.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Assemblage de pièces comeladiennes du plus bel effet (Gazul)

Un hommage au grand compositeur iconoclaste Pascal Comelade, avec une vingtaine d’artistes des scènes avant-prog, musique de jouet et expérimentale qui réinterprètent ses “grands succès”. Très réussi, surtout à cause de la liberté d’interprétation, qui convient tout à fait à l’univers mi-onirique mi-enfantin de sa musique. Quelques noms à signaler: Pierre Bastien, 60 étages, Faust, Jac Berrocal, Otomo Yoshihide, Toupidek Limonade et Richard Pinhas.

A tribute to the great iconoclastic composer Pascal Comelade, featuring twenty artists from the avant-prog, toy music, and experimental scenes covering the man’s “greatest hits.” Very well done, mostly thanks to the poetic licence most musicians have taken with Comelande’s music, a licence that befits his half dreamy, half childlike universe. A few names appearing on this CD: Pierre Bastien, 60 étages, Faust, Jac Berrocal, Otomo Yoshihide, Toupidek Limonade, and Richard Pinhas.


THE FULLY CELEBRATED / Drunk on the Blood of the Holy Ones (AUM Fidelity - merci à/thanks to iC-improvisedCommunications)

Anciennement connu sous le nom de Fully Celebrated Orchestra (dont faisait partie Taylor Ho Bynum), le trio du saxophoniste Jim Hobbs fait du bon jazz progressiste, à la fois mélodique et audacieux. La pièce d’ouverture, “Moose and Grizzly Bear’s Ville”, est un bijou de mélodie obtuse.

Previously known as The Fully Celebrated Orchestra (which used to feature Taylor Ho Bynum), saxophonist Jim Hobbs’ trio plays some very good progressive jazz with a melodic and a bold side to it. The opening track, “Moose and Grizzly Bear’s Ville,” has a fabulously obtuse melody.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Legends of Benin (Analog Africa - Forced Exposure)

Très bonne compilation de chansons enregistrées entre 1969 et 1981 par quatre grands noms de l’afro-funk du Bénin: Gnonnas Pedro, Antoine Dougbé, El Rego et Honoré Avolonto. Cette musique du Bénin est peu connue à l’extérieure de l’Afrique (où l’aura de Fela Kuti domine encore largement) ou même à hors des frontières du pays. Cette compilation démontre que c’est à tort! Bonne qualité sonore en plus. Dansant, hypnotique, extatique parfois. El Rego est particulièrement enlevant.

A very fine compilation of songs recorded between 1969 and 1981 by Benin’s four masters of Afro-funk: Gnonnas Pedro, Antoine Dougbé, El Rego, and Honoré Avolonto. This music from Benin is very little known outside Africa (where Fela Kuti’s aura still shines blindingly) or even outside the country. This comp shows how wrong we have been to ignore it! And it offers decent sound quality. Dancing, hypnotic, and occasionally ecstatic, with El Rego’s tracks being particularly feverish.


ABACAB / Mal de terre (Musea)

Oui, voilà un nom de groupe (de rock progessif bien sûr) qui n’inspire pas confiance. Pourquoi diantre s’affubler du titre d’un album médiocre de Genesis (disons, au mieux, “controversé”)? Abacab fait dans le rock progressif pesant (beaucoup de guitares, peu de claviers) sans être métal et conceptuel de type engagé. Mal de Terre est un pamphlet écologiste au message lourd et à la rime peu subtile. De plus, à près de 80 minutes, c’est long et quelque peu monotone. Le groupe sait ce qu’il fait et le fait plutôt bien, mais la magie qui opère dans les premières chansons s’atténue lorsque le ton ne change pas, que l’histoire devient très prévisible et que le message est martelé avec tant insistance.

Yes, there’s a band name (a prog rock band, what else?) you won’t feel like trusting. Why the heck would you take your name from a mediocre (or at the very best “controversial”) Genesis album? Abacab plays heavy progressive rock, with lots of guitars and little keyboards, without crossing over to prog metal. And their album is of the conceptual, socially-conscious type. Mal de Terre (“Earthache,” for a litteral translation) is an environmental pamphlet with a leaden message and not-so-subtle lyrics. Furthermore, at close to 80 minutes, it gets long and monotonous. The group knows what its doing and does it rather well, but the magic that happens in the first few songs quickly peters out as the tone stays unchanged, the plot gets predictable, and the message is hammered on relentlessly. In French.



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