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2014-11-10

2014-11-06/07: Elliott Sharp, PBB's Lacus Amoenus, Der Lange Schatten, The Urge Trio

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-11-06/07

ELLIOTT SHARP / Haptikon (Long Song Records)
Du grand Elliott Sharp, ce Haptikon: boucles de batterie tirées d’enregistrements de Terraplane et de Carbon, sur lesquelles E# a posé des pistes de basse, d’électroniques et de guitares, et des solos souvent déchaînés. Ça faisait longtemps que je n’avais pas entendu un disque aussi étoffé de la part d’E#, et ça fait du bien. À la fois calculé et viscéral, entre rock, jazz et blues. Du grand Sharp, autant dans les moments frénétiques que dans un morceau plus doux comme l’élégante “Finger of Speech”.
A major Elliott Sharp release. Drum loops taken from recordings by Terraplane and Carbon, over which E# has laid bass tracks, electronics, and plenty of guitars, including some pretty wild solos. I hadn’t heard an album this expansive – this band-like – from E# in a long time, and it feels good. Both calculated and visceral, between/across rock, jazz, and blues. Great Sharp, both in the more frenetic moments and in a quieter track like the elegant “Finger of Speech”.

PBB’S LACUS AMOENUS / The Sauna Session (Long Song Records)
PBB, c’est le multi-instrumentiste Piero Bittolo Bon (saxo alto, contrebasse, larsens), et son ensemble Lacus Amoenus est un quintette d’improvisation joliment anarchique. On y trouve le trompettiste de l’heure, Peter Evans, plus un guitariste (Simone Massaron), un tubiste (Glauco Benedetti) et un batteur (Tommaso Cappellato) que je ne connaissais pas. Le disque est très long, 74 minutes, mais on s’y amuse beaucoup. Impro libre déjantée, folle, qui coalesce parfois en rythmes et en mélodies instantanées (à moins qu’il y ait un degré d’écriture plus prononcé que je le crois). “Matador? Matador??” est loufoque et terriblement efficace. En fait, les pièces longues (il y en a quatre) ont beaucoup de substance, tandis que les sept autres pièces, parfois très courtes, développent des idées précises et rigolotes qui nous transportent complètement ailleurs, souvent sans avertissement. Recommandé.
PBB is multi-instrumentalist Piero Bittolo Bon (alto sax, contrabass, feedback), and his ensemble Lacus Amoenus is a refreshingly chaotic improvising quintet. Star trumpeter Peter Evans is the only member I knew. There’s also a guitarist (Simone Massaron), a tuba player (Glauco Benedetti), and a drummer (Tommaso Cappellato). It’s a very long record, 74 minutes, but it’s also a lot of fun. Off-kilter free improvisation that can coalesce into spontaneous beats and melodies, unless there’s more composition involved than I suspected initially. “Matador? Matador??” is silly and extremely effective. In fact, the long tracks (four of them including “Matador”) all have much substance, while the other seven tracks, much shorter, develop specific and often humorous ideas that take somewhere else entirely, usually without warning. Recommended.

DER LANGE SCHATTEN / Der Lange Schatten (Lost Opportunities)
Un trio de jazz actuel métissé de musique de chambre. Håvard Wiik au piano, Michael Thieke (de The International Nothing) à la clarinette, Antonio Borghini à la contrebasse. Tous trois écrivent du matériel pour le groupe. “Murmansk” suit un développement minimal mais inexorable. Le reste de l’album est moins formaliste. Mention spéciale à “Aporian Dreams”, tendre et élégante, et à “Cynthia is Mistakenly Crowned King of Norway”, amusante et intelligente. Quelque part entre Day & Taxi et la jeune génération chez ECM.
A creative jazz trio with hints of contemporary chamber music. Håvard Wiik at the piano, Michael Thieke (of The International Nothing) on clarinet, Antonio Borghini on bass. All three have written material for the band. “Murmansk” follows a minimal though inexorable development. The rest of the album is less formal-sounding. Special mentions to “Aporian Dreams” tender and elegant, and “Cynthia is Mistakenly Crowned King of Norway,” fun and witty. Somewhere between Day & Taxi and the younger generation at ECM.

THE URGE TRIO / Live in Toledo (Veto)
L’Urge Trio (Christoph Erb et Keefe Jackson, tous deux au saxo ténor et à la clarinette basse, et Tomeka Reid au violoncelle) en concert à Toledo, en Ohio. Deux improvisations. La première, 26 minutes, est riche, avec de beaux échanges entre instruments identiques (Erb et Jackson sont bien séparés dans le spectre stéréo). Le second morceau, 11 minutes, n’atteint pas la même synergie. Je suis donc un peu déçu de ce disque.
The Urge Trio – Christoph Erb and Keefe Jackson, both on tenor sax and bass clarinet, plus cellist Tomeka Reid – live in Toledo... Ohio. Two free improvisations. The first one, 26 minutes, is rich and filled with nice conversations between identical instruments (Erb and Jackson are well separated in the stereo image). The second piece, 11 minutes, doesn’t reach the same level of synergy; it’s a let-down. So I’m a bit disappointed with this CD.


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