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2014-09-15

2014-09-11: Claudio Paroti/Perelman/Berger, Space Siren

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-09-11

CLAUDIO PAROTI / Heavy Nichel (Creative Sources)
Premier “livre” d’une série annoncée intitulée “Sound is my shelter”, dans laquelle Claudio Paroti compte consacrer un disque à chaque instrument à vent dont il joue. Heavy Nichel met en vedette sa clarinette turque. Quatre solos de 12 à 18 minutes où Paroti explore la tessiture et l’expressivité de l’instrument à travers des techniques étendues et orthodoxes. C’est évidemment très pointu comme travail; intéressant, bien senti, mais pointu et, tout compte fait, monotone.
The first “book” is a series entitled “Sound is my shelter,” where Claudio Paroti intends to devote one album to each wind instrument he plays. Heavy Nichel features his Turkish clarinet. Four solos, 12 to 18 minutes each, where Paroti explores the range and expressiveness of the instrument using extended and orthodox techniques. It’s obviously very focused work; interesting, artistic, but pinpoint-focused and, in the end, monotonous.

IVO PERELMAN & KARL BERGER / Reverie (Leo Records)
Un disque surprise dans le flot de parutions d’Ivo Perelman ces dernières années: une session en duo avec le pianiste Karl Berger, qu’il n’avait jamais seulement rencontré en personne avant d’arriver en studio. Et ça donne un album tout en douceur, une douceur aigre-douce évidemment, mais exempte du feu ardent et des émotions à fleur de peau caractéristiques de Perelman. Ce changement fait du bien; il permet au saxophoniste de tisser un discours plus nuancé cette fois. Et la magie opère, les deux improvisateurs se découvrant rapidement de belles affinités.
A surprise record among the flurry of releases from Ivo Perelman: a duo session with pianist Karl Berger, whom he hadn’t even met in person before both of them entered the studio. And the result is a sweet record, sweet and sour of course, but without the searing fire and overwhelming emotions so closely associated with Perelman’s music. It’s a welcome change of pace that allows the sax player to weave a more nuanced discourse this time. And the magic is at work, as the improvisers quickly find mutual affinities.

SPACE SIREN / If You Scream Like That, Your Monkey Won’t Come (Subroutine/Katzwijm – merci à/thanks to Dense Promotion)
Un groupe néerlandais: chanteuse, deux guitares, basse, batterie. Rock indé aux accents punk et noise. Défoulant, sympa, mais plutôt simpliste. La chanteuse, Gwendolien, développe une personnalité aguichante-agressive qui rappelle la chanteuse de Duchess Says. Or, à force de vouloir être un peu tout (un peu pop, rock, punk, no-wave), ces chansons manquent de caractère.
A Dutch band: female singer, two guitars, bass, drums. Indie rock with punk and noise elements. Nice release, fun, but simplistic. The singer, Gwendolien, is broadcasting a seductive/aggressive personality reminiscent of Duchess Says’ singer. However, this album is trying so much to be a little of everything all at once (a little bit pop, rock, punk, no-wave) that it fails to develop character.


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