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2014-07-10

2014-07-09: Creative Music Studio, The Awakening Orchestra

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-07-09

CREATIVE MUSIC STUDIO / Archive Selections Vol. 1 (Innova)

Co-fondé en 1971 par Ornette Coleman, Karl Berger et Ingrid Sertso, le CMS a été au centre d’un courant d’exploration et de métissage musical depuis ses installations à Woodstock (New York). Moins connu que l’AACM ou d’autres collectifs américains du genre, le CMS a récemment mis de l’ordre dans ses archives; Innova promet quelques volumes comme celui, un triple CD qui ratisse large. Disque 1: duos et trios, surtout dans une veine jazz, dont je retiens particulièrement quatre pièces d’Ed Blackwell et Charles Brackeen, ainsi que le trio du contrebassiste David Izenson, que je ne connaissais pas. Disque 2: œuvres avec orchestre signées Olu Dara, Oliver Lake et Roscoe Mitchell; le Mitchell est digne de mention. Disque 3: musiques métissées de la Turquie, du Brésil et du Ghana, avec Ismet Siral (et un groupe qui comprend Steve Gorn), Nana Vasconcelos, et le joueur de kora Foday Suso accompagné d’Adam Rudolph, Hamid Drake et John Marsh. Tout ce troisième disque est délectable. Enregistrements de 1976 à 1980, qualité sonore acceptable mais ce sont des archives. Il y a là des choses dignes de paraître. Voyons ce que nous réservera la suite. [CI-dessous: Une des pièces d’Oliver Lake avec le CMS Orchestra.]
Cofounded in 1971 by Ornette Coleman, Karl Berger, and Ingrid Sertso, the CMS was at the heart of a movement of musical exploration and crossbreeding. Based in Woodstock (New York), it is less known than the AACM and other US collectives of the same ilk. CMS recently opened its vaults, and Innova has announced that there will be a few of these Archive Selections volumes. Volume 1 is a 3-CD set, and it covers a lot of ground. Disc 1: duos and trios, mostly in a jazz vein, the best ones being the set by Ed Blackwell and Charles Brackeen, and bassist David Izenson’s trio (I didn’t know him, gorgeous sound). Disc 2: works with the CMS orchestra by Olu Dara, Oliver Lake, and Roscoe Mitchell; the Mitchell piece is definitely noteworthy. Disc 3: World music featuring Ismet Siral (ney player from Turkey), Nana Vasconcelos (Brazil, two solo pieces), and Foday Suso (kora player from Ghana). Suso is accompanied by Adam Rudolph, Hamid Drake, and John Marsh. His set is wonderful, but the whole third disc is a keeper. Recordings from 1976-1980, sound quality okay for archive recordings that weren’t made with an intent to publish. Some of this stuff truly deserved to be let out of the vault. Curious to see what the next volumes have in store. [Below: One of Oliver Lake’s pieces with the CMS Orchestra.]

THE AWAKENING ORCHESTRA / Volume 1: This Is Not The Answer (Innova)
Très étrange, cet album double du Awakening Orchestra, un ensemble de 18 musiciens (et 2 chanteurs) dirigé par Kyle Saulnier, qui est aussi son compositeur et son arrangeur. En deux heures, on a droit à une solide pièce à grand déploiement (la pièce titre), quelques autres compositions originales, et des relectures de Radiohead, Low, Brahms, Barber et de standards du jazz. Ouf. Si Saulnier voulait démontrer la polyvalence de son ensemble, mission accomplie. Cela dit, certaines choses marchent mieux que d’autres. Comme son approche de Radiohead (“Myxomatosis”, sensible, originale, riche) et, surtout, ses propres compositions, particulièrement “Protest” et “This Is Not The Answer”, où il construit un univers sonore plus grand que nature en puisant à toutes les sources d’inspiration possibles et impossibles. Pris dans sa totalité, ce disque est déstabilisant, mais ses moments forts, une fois isolés, sont très enthousiasmants. [Ci-dessous: Le troisième mouvement de “This Is Not The Answer”.]
Very strange, this 2-CD set by the Awakening Orchestra, an 18-piece ensemble (plus 2 singers) conducted by Kyle Saulnier, who’s also its composer and arranger. Over two hours, we are treated a strong large-scale work (the title track), a handful of other original compositions, and rereadings of Radiohead, Low, Brahms, Barber, and the Great American Songbook. Phew. If Saulnier’s intention was to showcase his orchestra’s versatility, mission accomplished. That being said, some things work out better than others. Like his take on Radiohead (a sensitive, rich, and original version “Myxomatosis”) and, most of all, his own pieces, especially “Protest” and the commanding “This Is Not The Answer” where he builds a soundworld larger than life by drawing from every possible (and impossible) source of inspiration. This album is destabilizing taken as a whole, but its highlights, once isolated, are a great source of excitement. [Below: The third movement of “This Is Not The Answer.”]


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