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2013-05-29

2013-05-28: López/Sigurta, Boccardi/English, John Zorn


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-05-28

FRANCISCO LÓPEZ - LUCA SIGURTA / Erm (Frattonove - merci à/thanks to Dense Promotion)
Luca Sigurta a approché Francisco López pour une collaboration. Ce dernier en a dicté les règles: une collaboration séparée sur des sources sonores communes. Erm est donc un “split-CD” plus qu’une collaboration en bonne et due forme. La pièce de López (“Untitled #294”, 27 minutes) est très satifaisante, riche en surprises (arrêts/reprises) mais hautement cohérente. Celle de Sigurta (“Eaves”, 22 minutes) souffre de la comparaison (mais ce n’est pas à retenir contre lui, il a voulu se frotter à un géant de l’art sonore).
Luca Sigurta approached Francisco López for a collaboration. The latter said yes, but it would be a separate collaboration on the same sound sources. Therefore, Erm is more of a split CD than an actual collaboration. López’s piece (“Untitled #294,” 27 minutes) is very satisfying, full of surprises (stops/reprises) yet highly coherent. Sigurta’s piece (“Eaves,” 22 minutes) pales in comparison, but that shouldn’t be held against hiim. After all, he’s being compared to a giant of sound art.

ALBERTO BOCCARDI - LAWRENCE ENGLISH / Alberto Boccardi / Lawrence English [split LP] (Frattonove - merci à/thanks to Dense Promotion)
Alberto Boccardi a d’abord enregistré la composition qui se trouve sur la face A avec le chœur Antonio LaMotta. Puis il a envoyé les bandes à Lawrence English en lui donnant carte blanche. La pièce de Boccardi (16 minutes) est fascinante: instruments acoustiques, sons électroniques, trois mouvements d’une musique à la fois audacieuse et austère, d’une grande perfection esthétique. La suite d’English (17 minutes) propose une approche opposée, où tout est vu à travers le prisme tavelé de ses traitements sonores; c’est une pièce éminamment reconnaissable comme sienne, une dérive ambiante qui, malheureusement, n’est pas à la hauteur de la face A.
Alberto Boccardi first recorded the composition of side A with the Antonio LaMotta choir. Then he sent the tapes to Lawrence English and gave him carte blanche. Boccardi’s piece (16 minutes) is fascinating: acoustic instruments, electronic sounds, organized in three movements of bold and austere music, attaining esthetic perfection. English’s suite (17 minutes) features the opposite approach, where everything is seen (heard) through a spotted prism; the piece is eminently Lawrence English-like, a drifting experimental ambient soundscape, but sadly it doesn’t match the quality of the A side.

JOHN ZORN / A Vision in Blakelight (Tzadik)
Oui, un autre article de mon sac du FIMAV. Et oui, un autre disque dans la veine mystique de Zorn. Avec Carol Emanuel, John Medeski (piano et orgue), Kenny Wollesen (au vibraphone), Trevor Dunn, Joey Baron et Cyro Baptista. Un disque sans surprise, élégant, belle écriture, moments plus “free” à l’occasion (“And He Rode Upon the Cherubim”) et Jack Huston qui récite un extrait de “Jerusalem” de William Blake  pendant “Shadows in Ancient Time”. Pas un essentiel. Pour la harpe de Carol Emanuel, allez plutôt sur The Gnostic Preludes ou The Mysteries. Et pour ce type de jazz mystique, choisissez At the Gates of Paradise, In Search of the Miraculous ou The Concealed.
Yes, another item from my FIMAV haul. And yes, another record in Zorn’s mystical series. With Carol Emanuel, Jogn Medeski (piano and organ), Kenny Wollesen (on vibes), Trevor Dunn, Joey Baron, and Cyro Baptista. Fine writing. No surprises on this elegant record, except for some free moments (“And He Rode Upon the Cherubim”), and Jack Huston reading an excerpt from William Blake’s “Jerusalem” in “Shadows in Ancient Time.” Not an essential item. For Carol Emanuel’s harp, you’re better off with The Gnostic Preludes or The Mysteries. And for this particular type of mystical jazz, go instead with At the Gates of Paradise, In Search of the Miraculous, or The Concealed.

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