Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2013-05-01

2013-04-30: Perelman/Shipp/Parker/Cleaver, Perelman/Shipp/Bisio/Dickey


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-04-30

IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP, WILLIAM PARKER & GERALD CLEAVER / Serendipity (Leo Records)
Les trois disques parus simultanément ce mois-ci portent à 24 le nombre d’albums d’Ivo Perelman publiés par Leo Records. Cette session studio devait être un trio, mais par le hasard des choses elle s’est transformée en quartet, d’où ce titre de Serendipity. Une pièce, 43 minutes, du free jazz parfait, Perelman au sommet de sa forme, quatre musiciens ayant beaucoup de vécu ensemble, une conversation aisée dès le début, un élan impeccable. Je vous dis: ce disque est parfait.
The three CDs simulaneously released this month push the number of Ivo Perelman albums available on Leo Records to 24. This studio session was scheduled to be a trio, but the vagaries of life turned it into an impromptu quartet, hence the title Serendipity. One piece, 43 minutes, perfect free jazz. Perelman in top shape, four musicians with lots of shared experiences, easy conversation from the start, impeccable drive. I’m telling you: this record is perfect.

IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP, MICHAEL BISIO & WHIT DICKEY / The Edge (Leo Records)
Parmi les parutions récentes d’Ivo Perelman chez Leo Records, on compte des trios auxquels participent Shipp, Bisio et Dickey. Cette session studio en quartet n’est donc pas une surprise. The Edge varie les ambiances au cours de neuf improvisations courtes ou très courtes (monis de deux minutes dans trois cas). Belle synergie, et splendide solo du contrebassiste Michael Bisio en ouverture de “Clarinblasen”, mais ce n’est pas la magie de Serendipity, ni la connivence de The Art of the Duet (avec Shipp). Un bon disque, mais si vous avez à choisir parmi les trois...
Among Ivo Perelman’s recent releases on Leo Records, there are trios featuring Shipp, Bisio and Dickey. So this quartet studio session doesn’t come as a surprise. The Edge varies the moods in the course of nine short and very short improvisations (three of them are under two minutes long). Fine synergy, and a gorgeous opening solo from bassist Michael Bisio in “Clarinblasen,” but this one doesn’t have the magic of Serendipity nor the “mind-meld” quality of The Art of the Duet (with Shipp). It’s a good record, but if you have to choose between these three CDs...

No comments:

Post a Comment