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2012-07-12

2012-07-11: Perelman/Shipp/Cleaver, Anthony Braxton, Tomoko Sauvage, Edward Ka-Spel


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-07-11

IVO PERELMAN, MATTHEW SHIPP & GERALD CLEAVER / The Foreign Legion (Leo Records)
Le saxophoniste brésilien enchaîne les parutions depuis quelques mois, à la suite d’un regain de créativité. The Foreign Legion fait suite à Family Ties et à The Hour of the Star – ce dernier disque présentait son nouveau quatuor (avec Matthew Shipp, Joe Morris et Gerald Cleaver), tandis que Family Ties approfondissait sa relation avec un sous-groupe dudit quatuor (seulement Morris et Cleaver). The Foreign Legion propose un autre sous-groupe qui, cette fois, exclut Morris. Nous avons donc saxo ténor, piano et batterie. Et ça brasse beaucoup. Perelman est en feu, chaque accord plaqué par Shipp le catapultant vers de nouveaux sommets sonores. “An Angel ‘s Disquiet” et “An Abstract Door” sont des improvisations enlevantes, dont les nuances (car il y en a) sont occultées par la pure puissance du jeu.
Brazilian sax player Ivo Perelman has been releasing record after record in the last few months, the result of a recent bout of creativity. The Foreign Legion is the follow-up to Family Ties and The Hour of the Star – the latter CD introduced his new quartet (with Matthew Shipp, Joe Morris, and Gerald Cleaver), while Family Ties focused on a sub-group of said quartet (Perelman, Morris, Cleaver). The Foreign Legion offers another sub-grouping: Perelman, Shipp, Cleaver. So we have tenor sax, piano, and drums. And together they make quite a ruckus. Perelman is on fire, each chord struck with a little power by Shipp is propelling him toward new levels of passion. “An Angel’s Disquiet” and “An Abstract Door” are thrilling improvisations whose nuances (and there are) get obfuscated by the sheer power of the sax.

ANTHONY BRAXTON / Alumni Orchestra (Wesleyan) 2005 (New Braxton House)
L’album offert en juillet aux abonnés de New Braxton House (et disponible à la carte pour les autres) propose un deuxième concert issu de la série “Braxton at 60: A Celebration” présentée en 2005. Il s’agit cette fois d’un grand orchestre de 31 anciens élèves de Braxton. En deux sets d’une heure chacun, ce groupe revisite deux “vielles” compositions, la 164 et la 165, en y interposant d’autres autres aux niveaux secondaires et tertiaires, dont la 220, la 346 et la 336. Parmi les interprètes, on remarque Taylor Ho Bynum, Matt Bauder, Pheeroan Aklaff, James Fei, Charlie Kohlhase, Steve Lehman, Seth Misterka, Kevin O’Neil, Scott Rosenberg, Jon Shiurba et Aaron Siegel. Le son est très bon et le premier set est tout bonnement splendide. Malgré le nombre de musiciens en présence, tout se déroule dans le calme, avec des moments de silence complet, des bouts furieux et plusieurs passages où on a recours à des sous-ensembles. C’est l’antithèse du projet Echo Echo Mirror House et son enchevêtrement d’instruments. Recommandé.
The album offered to New Braxton House subscribers in July (and available a la carte to others) delivers a second concert from the 2005 “Braxton at 60: A Celebration” series. This time we are treated to an orchestra of 31 ex-students of Braxton. In the course of two one-hour sets, this group revisits two “old” compositions, No. 164 and 165, with Nos. 220, 346 and 336 ranking among the composition interpolated on the secondary and tertiary levels. Among the performers are Taylor Ho Bynum, Matt Bauder, Pheeroan Aklaff, James Fei, Charlie Kohlhase, Steve Lehman, Seth Misterka, Kevin O’Neil, Scott Rosenberg, Jon Shiurba, and Aaron Siegel. Sound quality is very good and the first set is gorgeous. Despite the number of muicians, everything goes smoothly and calmly, with moments of complete silence, furious bouts, and several passages featuring sub-groupings. This is the complete contrary of the instrument pile-up of the Echo Echo Mirror House project. Recommended.

TOMOKO SAUVAGE / Ombrophilia (Aposiopèse)
Réédition sur vinyle du premier album solo de Tomoko Sauvage (2009), dont  la démarche artistique est singulière: elle s’est fabriqué des bols en porcelaine auxquels sont intégrés des hydrophones (micros sous-marins). Avec ces bols, elle explore les propriétés électroacoustiques de l’eau. C’est tout: des bols, de l’eau, un peu de fil de fer et des cuillères à pot. Sept pièces aux sonorités fascinantes - on croirait entendre un orchestre de bols tibétains. Une musique étonnamment percussive, cristalline, aquatique.  [CI-dessous: “Amniotic Life 1”]
A vinyl reissue of the first solo album by Tomoko Sauvage (2009), whose artistic process is unique: she has made procelain bowls that integrate hydrophones (water microphones). With these bowls, she explores the electroacoustic capabilities of water. That’s it: bowls, water, metal wire and wood spoons. Seven pieces full of fascinating sounds. You’d think there’s a whole orchestra of Tibetan bowls in there. Or a gamelan. Surprisingly percussive music, crystalline, aquatic.  [Below: “Amniotic Life 1.”]


EDWARD KA-SPEL / A Pleasure Cruise Through 9 Dimensions (Beta-lactam Ring Records)
Pour qui trouverait Minus Touch, le dernier “gros” disque d’Edward Ka-Spel, trop axé sur la chanson, A Pleasure Cruise Through 9 Dimensions (qui l’a suivi de très près), présente l’autre face de son travail. Ce disque en édition physique très limitée (mais accessible chez les marchands de musique numérique) propose quelques pièces de musique qualifiée de concrète – il s’agit en fait de musique instrumentale, essentiellement électronique, avec, oui, un fond d’électroacoustique. Plus abstrait, donc, mais toujours aussi onirique et inquiétant. Un disque qui peut faire penser à Dream Logic X.
If some of you find Minus Touch, Edward Ka-Spel’s last “major” release, too song-centric, A Pleasure Cruise Through 9 Dimensions (released soon after) features the other side of his work. This limited edition release (although the digital version is widely available) contains music qualified by the record label as musique concrète” – it’s actually instrumental, mostly electronic music with, yes, a foot in the electroacoustic world. More abstract, but still as dreamy and softly menacing as Ka-Spel’s other releases. It reminds me of Dream Logik X.

1 comment:

  1. Cal IV Entertainment, LLC, a country music publisher, also sought to establish a class action suit against YouTube. Its concern was that "more than 60 of the copyright songs in its catalog appeared in various forms without the proper license or any authorization."16 As with most of the independent plaintiffs, Cal IV eventually voluntarily dismissed its action in favor of the Premier League class action
    English Bulldog Puppies

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