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2012-06-05

2012-06-04: Common Thread, TOC, Positive Catastrophe, Julian Cope


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-06-04

COMMON THREAD / The Guessing Game (Miles Perkin)
Le sac du FIMAV. Le deuxième album du groupe Common Thread, paru en 2008 et auto-produit par son leader, le contrebassiste Miles Perkin. Un sextette original, avec contrebasse, flûte/saxo alto, clarinette/saxo ténor, harpe, guitares (pedal steel, mandoline, dobro, etc.) et batterie. Quelques pièces splendides (“The Guessing Game”, “Back Porch Fairy Dust”, “Rally the Troops”) où je retrouve la même délicatesse et la même fluidité dans l’écriture que ce que dans le répertoire du Miles Perkin Quartet. La voix sans paroles qu’ajoute Perkin ici et là est magique. D’autres pièces expérimentent des approches moins heureuses, mais dans l’ensemble c’est un disque ravissant.
The FIMAV haul. This is the second album by Common Thread, self-released in 2008 by its leader, bassist Miles Perkin. An original avant-jazz sextet consisting of contrabass, flute/alto sax, clarinet/tenor sax, harp, guitars (pedal steel, mandolin, dobro, etc.), and drums. In some delightful tracks (“The Guessing Game,” “Back Porch Fairy Dust,” “Rally the Troops”) I hear the same sophistication and fluidity found in the repertoire of the Miles Perkin Quartet. The wordless vocals Perkin adds here and there are pure magic. Other tracks experiment with less interesting ideas, but overall this is a beautiful record.

 TOC / You Can Dance (If You Want) (Circum-Disc)
Un trio Fender Rhodes, guitare électrique, batterie, sous étiquette avant-jazz. On s’attend soit à un jazz sophistiqué aux mélodies savamment tissées le long de la frontière atonale, ou encore à des pièces complexes et anguleuses. Mais, pas, pas du tout à une déferlante bruitiste comme celle de TOC. Guitare (Ivann Cruz) et Fender Rhodes (Jérémie Ternoy) déballent des torrents d’électricité matés par la batterie de Peter Orins. Une version un peu plus encadrée (lire: écrite) du trio The Spanish Donkey. Féroce et très bon.  [CI-dessous: “Obsessive Compulsive Disorder”.]
A trio with Fender Rhodes, electric guitar, and drums, on an avant-jazz label... You’d expect either sophisticated jazz with melodies carefully treading the atonal fence or angular tunes with complex metrics. But you wouldn’t ever expect a noise maelstrom like TOC’s. Guitar (Ivann Cruz) and Fender Rhodes (Jérémie Ternoy) unleash torrents of electricity that drummer Peter Orins barely manages to beat down to some kind of submission. A slightly more ruly Spanish Donkey, to provide a point of reference. Ferocious and very good.  [Below: “Obsessive Compulsive Disorder.”]

POSITIVE CATASTROPHE / Dibrujo, Dibrujo, Dibrujo... (Cuneiform)
Deuxième album chez Cuneiform pour cet ensemble d’avant-jazz latino co-dirigé par le trompettiste Taylor Ho Bynum et le percussionniste Abraham Gomez-Delgado. Ce disque est dominé par deux suites: l’une de Bynum, lyrique mais dansante; l’autre de Gomez-Delgado, festive entre des passages plus expérimentaux. Un disque plus ensoleillé que le précédent, facile d’approche (la présence de chant presque partout aide beaucoup à ce chapitre), mais intelligent – comme tous les projets de Bynum. Recommandé.
A second album on Cuneiform for this latin avant-jazz band co-led by trumpeter Taylor Ho Bynum and percussionist Abraham Gomez-Delgado. This record is mostly populated by two suites: a rather lyrical yet swinging one by Bynum; and one by Gomez Delgado, more festive though including experimental passages. There’s more sun and warmth overall in this record than their previous one, and the music is accessible (the presence of vocals almost throughout helps a lot in that regard) yet intelligent – as with all of Bynum’s projects. Recommended.

JULIAN COPE / Psychedelic Revolution (Head Heritage)
Un CD double qui totalise 60 minutes et le plus récent opus de “l’archdruide” Julian Cope. J’avoue candidement ici même et maintenant ne pas avoir entendu d’album de Julian Cope depuis 20 Mothers en 1995 (que j’adore, mais l’occasion ne s’est pas présenté, c’est tout). Disons que je commence, ici même et maintenant, à rattraper mon retard. Psychedelic Revolution contient tout ce que j’aimais de Cope: le côté cru du propos (révolutionnaire), la voix suave qui peut dérailler si facilement, les textures psychédéliques, les envolées rageuses. Un disque puissant, ramassé, réussi.  [Ci-dessous: “Roswell”.]
This double CD (but only a total of 61 minutes) is the “archdruid”’s latest opus. I candidly admit, here and now, that I had not heard a Julian Cope album since 1995’s 20 Mothers (and I love that one, it’s just that I hadn’t crossed his path again). So let’s say that, here and now, I’m starting to work on catching up. Psychedelic Revolution contains everything that I used to love about Cope: the raw and revolutionary lyrics, the suave voice that can derail on a dime, the psychedelic textures, the raving flights. A powerful, packed, successful record.  [Below: “Roswell”.]

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