Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2011-01-03

2011-01-03: Demdike Stare, Dark Sea Dream, THe Notekillers, American Speedway


Journal d'écoute / Listening Diary
2011-01-03

DEMDIKE STARE / Tryptych (Modern Love - merci à/thanks to Forced Exposure)
J’ai décidé de commencer l’année avec un triplé: Tryptych, un triple CD signé Demdike Stare, le duo électro-dub de Sean Canty et Miles Whittaker - mais “électro-dub” donne une mauvaise idée de leur musique qui s’avère parfois très expérimentale. Tryptych réunit trois albums parus sur vinyle en 2010 (Forest of Evil, Liberation Through Hearing et Voices of Dust), plus 40 minutes de matériel supplémentaire réparti à la fin des trois disques compacts. Ces trois albums suivent des veines similaires, même s’ils ont chacun leurs idiosyncrasies: Forest of Evil est plus “musique concrète” et propose deux longues suites; Liberation Through Hearing est plus dub (basses profondes, arrangements très spatieux); enfin Voices of Dust met l’accent sur les sources premières du duo, soit une vaste collection de vinyles en tout genre. Par leur goût du vieux vinyle, on peut dire que Demdike Stare offre une variation plus électro-dub de l’approche d’un Philip Jeck. Et ce triplé est très convaincant.
I decided to kick off the new year with a triple set: Tryptych by electro-dub duo Demdike Stare (Sean Canty and Miles Whittaker) - though “electro-dub” is too misleading a label for their occasionally very experimental music. Tryptych culls three 2010 LP releases (Forest of Evil, Liberation Through Hearing, and Voices of Dust), plus 40 minutes of bonus material spread at the tail end of all three records. These albums follow similar leads, though each has its own idiosyncrasies: Forest of Evil is more “musique concrete and features two long suites; Liberation Through Hearing is more dub (deep bass, spacy arrangements); and Voices of Dust highlights the duos main sound source: a large collection of old vinyl. By their taste for dusty grooves, it wouldn’t be far-fetched to say that Demdike Stare is electro-dub’s answer to Philip Jeck. And this triple CD set is quite convincing.

DARK SEA DREAM / Dark Sea Dream (Prophase Music)
Et tant qu’à démarrer 2011 en trombe, allons-y de quelques beaux vinyles multicolores de chez Prophase Music. Dark Sea Dream est un power trio de rock psychédélique s’inspirant d’Acid Mothers Temple. Face A: un quinze minutes à fond de train, fort en guitares acidulées. Face B: deux chansons plus calmes, avec voix, même si celle-ci est enterrée dans le mix, au point de ne pas pouvoir comprendre les paroles. La seconde est pas mal, mais c’est le joyeux bordel de “Not Till You Pull That Trigger, Boy” (face A) qui l’emporte quant à l’intérêt.
Now, to keep 2011 on the right track, let’s indulge in some beautiful multicolored vinyl courtesy of Prophase Music. Dark Sea Dream is a psychedelic rock power trio taking a serious cue from Acid Mothers Temple. Side A is a 15-minute all-out acid-laden rock ‘n’ roller. Side B features two slower tracks with vocals, although the singing is buried in the mix - enough to make the lyrics undecipherable. The second track is fine, but the madhouse that is Side A’s “Not Till You Pull That Trigger, Boy” is the real draw here.

THE NOTEKILLERS / We’re Here to Help (Prophase Music)
Une drôle d’histoire: David First, maintenant mieux connu comme compositeur de musique microtonale très minimaliste (voir mon commentaire sur son album triple Privacy Issues), a d’abord été le guitariste du power trio avant-punk instrumental The Notekillers, fin 70 début 80. Voilà que ce groupe reprend du service! We’re Here to Help paraît sur vinyle rouge urgence chez Prophase Music. Une solide galette de rock hurlant aux riffs insistants et aux solos bizzaroïdes. “Goolab Rico” est un must. Ce vinyle est accompagné d’un code pour télécharger une version numérique de l’album.  [Ci-dessous: “Eyelash”.]
An unusual story: David First, best known nowadays as a composer of extremely minimalist microtonal music (see my comment about his triple set Privacy Issues), was once the guitarist in instrumental avant-punk trio The Notekillers in the late ‘70s/early ‘80s. And that band’s back! We’re Here to Help is released by Prophase Music on emergency red vinyl. “Goolab Rico” is a must. This LP comes with a code to download a digital copy of the album.  [Below: “Eyelash.”]

AMERICAN SPEEDWAY / Howl Ya Doin? b/w 20th Century Boy (Prophase Music)
J’ai beaucoup moins aimé ce 45 tours signé American Speedway, un groupe de rock garage très garoché - c’est tout simplement moins dans mes cordes. Trop brutal et rock ‘n’ roll à mon goût.
I’m a lot less fond of this 45 by American Speedway, a rough-sounding garage rock band. It’s simply ouy of my field of interest. Too brutal and rock’n’rolley for my own taste.

No comments:

Post a Comment