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2011-01-06

2011-01-05: Outward Bound, Anderson/Dunmall/Gibbs/Hymas, Faruq Z. Bey, Onodera/Celer, Detroit Grand Pubahs

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-01-05

OUTWARD BOUND / The Path (Slam Productions)
Un trio grec qui propose un jazz feutré, atmosphérique, aux accents ECM, avec une dimension expérimentale légère et intégrée aux ambiances. L’écriture est souvent discrète et spartiate, laissant beaucoup de place aux résonances entre les notes du guitariste électrique Neonakis Dimitris et du pianiste Tsikandilakis Antonis. Agréable sans être marquant.
A Greek trio playing velvety, atmospheric, ECM-tinged jazz, with a light experimental dimension mostly related to ambiances. The writing is often discreet and sparse, leaving lots of room for Neonakis Dmitris’s electric guitar notes and Tsikandilakis Antonis’ piano notes to resonate. Nice, not great.

MARK ANDERSON, PAUL DUNMALL, PHILIP GIBBS & TONY HYMAS / 21st Century V-Bop (Slam Productions)
Deux connus et deux inconnus pour moi dans ce quatuor. Dunmall (saxo) et Gibbs (guitare) sont des valeurs sûres. Anderson (batterie) s’avère un improvisateur solide. Quant à Hymas... j’ai toujours de la difficulté avec les claviers en musique improvisée (pas le piano ou les synthés modulaires, mais le clavier électronique). Hymas réussit à déjouer les idées préconçues et à faire du neuf avec son instrument, mais je ne suis pas entièrement convaincu. Cela dit, ce disque bouge beaucoup, dans une veine semblable à celle explorée par les incarnations de Soft Machine des dernières années et par Clear Frame.
Two known variables, two unknown ones in this quartet for me. Dunmall (sax) and Gibbs (guitar) are sound values. Anderson (drums) proves to be a solid improviser. As for Hymas… I’ve always had diificulties with keyboards in free improvisation (not piano or modular synths, but electronic keyboards). Hymas manages to thwart preconceptions and do something new with his instrument, but I am not entirely convinced. That said, this record shakes a lot, in a vein similar to Soft Machine’s latest incarnations and Clear Frame.

FARUQ Z. BEY w/ NORTHWOODS IMPROVISERS / Emerging Field (Entropy Stereo)
Un beau disque pour Faruq Z. Bey, meilleur que son précédent avec les Northwoods Improvisers. Du jazz créatif bien senti, prise de son live en studio. Les trois saxos (Bey, Mike Carey, Skeeter C.R. Shelton) forment une ligne souple. Mike Gilmore au vibraphone et au marimba ajoute une touche différente - douce sans être devenir sirupeuse. “Tenere’” est le moment fort du disque.
A fine record for Faruq Z. Bey, better than his previous outing with The Northwoods Improvisers. Heartfelt creative jazz, with a live-in-the-studio sound capture. The three saxes (Bey, Mike Carey, Skeeter C.R. Shelton) form a flexible brass line. Mike Gilmore on vibes and marimba adds a different touch - soft, not sweet. “Tenere’” is the highlight.

YUI ONODERA & CELER / Generic City (Two Acorns - merci à/thanks to Dense Promotion)
Un très beau disque, le premier à paraître chez Two Acorns, une collaboration entre Yui Onodera et le duo Celer (Will Long et Danielle Baquet-Long). Le premier 16 minutes (“An Imaginary Tale of Lost Vernacular”) est un splendide voyage sonore qui commence par des chants d’oiseaux migratoires pour se terminer par une boîte à musique. Enregistrements de terrain, doux instruments (violon, piano, theremin) et électroniques sont les éléments de ces délicats collages sonores. Rich en feeling.  [Ci-dessous: Écoutez un extrait de l’album sur YouTube.]
A very fine record, the first one released on Two Acorns, a collaboration between Yui Onodera and the duo Celer (Will Long and Danielle Baquet-Long). The first 16-minute track (“An Imaginary Tale of Lost Venacular”) is a beautiful aural journey starting with migratory bird songs and ending with a music box. Field recordings, quiet instruments (violin, piano, theremin) and electronics are the building blocks for these delicate sound collages. Rich in feeling.  [Below: Listen to an excerpt on YouTube.]

DETROIT GRAND PUBAHS / Galactic Ass Creatures from Uranus (Poker Flat Recordings)
Ayant beaucoup aimé le dernier disque des Detroit Grand Pubahs (Madd Circus), je me devais d’explorer un peu la discographie de Paris The Black Fu (l’âme du groupe). Galactic Ass Creatures from Uranus (2004) n’est pas aussi réussi, définitivement pas aussi osé musicalement (même si très scato et sexuel au niveau thématique). Quelques bons moments: “God Impostors”, “Definition of Sick”, “Weed in the Kitchen” et la longue “Tig O’ Bake Fitties”, une ode aux seins naturels. Sur ce disque, le son de DGP est beaucoup plus près de Parliament. Je préfère le côté plus expérimental de Madd Circus, mais je n’ai rien contre un bon funk fort en quiproquos sexuels.
Since I liked the Detroit Grand Pubahs’ latest effort (Madd Circus) so much, I decided I had to explore their back catalogue a little. Galactic Ass Creatures from Uranus (2004) is not as artistically successful, and definitely not as stylistically daring. Some strong moments though: “God Impostors,” “Definition of Sick,” “Weed in the Kitchen” and the extended “Tig O’ Bake Fitties,” an ode to natural breasts. On this record, DGP’s sound gets a lot closer to Parliament. I prefer the more experimental side of Madd Circus, but I ain’t got nuttin’ against good sexually-charged funk.

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