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2011-08-25

2011-08-24: Sculpting the Air, Klaus Schulze


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-08-24

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Sculpting the Air: Modern Works for Wind Instruments (Navona)
Une compilation d’œuvres pour ensembles à vents. La sélection traverse les générations (de Samuel Barber, qui aurait 101 aujourd’hui, à Barry Seroff qui en a 33), les formes (de la sonate classique à des formes très ésotériques) et les instrumentations (duo et sextette de flûtes, quintettes à vent, quatuor de trombone, etc.). “Summer Music” de Barber a bien vieilli et l’interprétation du quintette Solaris lui rend justice. La “Chemical Suite” de Jan van der Roost propose des idées courtes mais bien développées. Par contre, “Genealopaedie” de Juan Sebastian Lach Lau manque totalement la coche, avec son miasme de citations des “Gymnopédies” de Satie et de textures atonales - une mauvaise idée au demeurant.
A compilation of works for wind ensembles. The selection crosses generations (from Samuel Barber who would be 101 years old today to Barry Seroff who is 33), forms (from a classical sonata to highly esoteric forms), and instrumentations (flute duo and sextet, wind quintets, trombone quartet, ec.). Barber’s “Summer Music” is aging well, as Solaris Quintet’s performance shows. “Jan van der Roost’s “Chemical Suite” features short but well-developed ideas. However, Juan Sebastian Lach Lau’s “Genealopaedie” misses the mark, wildly, with its miasma of quotes from Satie’s “Gymnopédies” and atonal tetures - a ill-advised idea to start with.

KLAUS SCHULZE / Live at Klangart (Revisited)
Enregistré en concert en 2001, d’abord paru en 2001 en deux volumes, puis réédité par Revisited en un disque double. Live at Klangart présente Klaus Schulze au sommet de sa forme. En fait, il s’agit de l’un des meilleurs disques de Schulze autour du tournant du millénaire. Il réussit à être tour à tour inventif, accrocheur et tendre. Contrebasse, violoncelle, voix féminine s’ajoutent par échantillonnage aux longues plages musicales parfois très rythmées. Un concert tout à fait satisfaisant, bien que long.
Recorded live in 2001, first released that same year as two separate volumes, later reissued by Revisited as a 2-CD set. Live at Klangart features Klaus Schulze at the top of his game. This is one of his best releases around the turn of the millennium. He manages to be in turn innovative, catchy, and sweet. Doublebass, cello and female vocals are added (through sampling) to the long, often beat-driven tracks. A totally satisfying performance, though a bit long.

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