Journal d'écoute / Listening Diary
2011-08-10
PHILLIP SCHROEDER / Passage Through a Dream (Innova)
Un très beau disque de compositions de Phillip Schroeder, un pianiste californien qui fait force usage du “delay”. Passage Through a Dream aurait pu facilement trouver place dans le catalogue de Cold Blue Music - même approche onirique, planante, presque nouvel-âge. Je dis bien presque, car si la musique est ici très méditative, elle n’est en rien facile ou convenue. On sent l’influence combinée de Philip Glass et de John Luther Adams dans des pièces comme “Oceans of Green” (où clarinettiste, euphoniumiste et pianiste ont recours au “delay”) ou “Sky Blue Dreams”, un septette incluant une partie pour soprano (Erin Bridgeman), tout le monde utilisant aussi du “delay”. Trés réussi.
A beautiful album of compositions by Phillip Schroeder, a Californian pianist who makes heavy use of digital delay. Passage Through a Dream could have easily fit in Cold Blue Music’s catalogue – same dreamy, trippy approach, almost new-agey. I said almost, for though the music is highly meditative, it never gets trite, easy or predictable. I hear the combined influence of Philip Glass and John Luther Adams in pieces like “Oceans of Green” (where clarinet, euphonium and piano are all played through delays) and “Sky Blue Dreams,” a septet that includes a part for soprano (Erin Bridgeman) and where all seven performers are using delays. Very successful.
PATRICK DEFOSSEZ - ANNE-GABRIEL DEBAECKER - SIMON GOUBERT / Pourquoi tant de...? (Leo Records)
Patrick Defossez est pianiste acoustique; Anne-Gabriel Debaecker est pianiste numérique et échantillonneuse. Ensemble, ils forment le duo Autre voix de piano. Pour ce concert, ils sont accompagnés du batteur Simon Goubert (grand jazzman et collaborateur de Christian Vander dans divers projets). Pourquoi tant de...? est une suite musicale composée. L’acoustique prédomine, mais le numérique court à travers l’œuvre en filigrane, d’une manière sensible et sensée. Une musique autre, soutenue par un excellent batteur.
Patrick Defossez is an acoustic pianist; Anne-Gabriel Debaecker is a digital pianist and sampling artist. Together they are Autre voix de piano (“An Other Piano Voice”). For this live performance, they are joined by drummer Simon Goubert (a well-known jazzman who has worked with Magma’s Christian Vander in various projects). Pourquoi tant de…? is a composed suite. The acoustic element is dominating, but the digital side runs through the piece in filigree, in a sensitive and thoughtful manner. An other music, supported by a fantastic drummer.
TIM TREVOR-BRISCOE - SZILÁRD MEZEI - NICOLA GUAZZALOCA / Underflow (Leo Records)
Le duo composé du saxo Tim Trevor-Briscoe et du pianiste Nicola Guazzaloca rencontre l’altiste hongrois Szilárd Mezei. Ce disque d’improvisations libres compte une partie en studio et une autre en concert. Des improvisations intelligentes et virtuoses, mais le courant ne passe pas toujours entre les trois. Plutôt moyen comme opus, mais je suis heureux d’entendre à nouveau Mezei, qui se fait discret depuis quelques temps...
The duo of saxman Tim Trevor-Briscoe and pianist Nicola Guazzaloca meets Hungarian violist Szilárd Mezei. This free improvisation CD features both studio and live tracks. Intelligent and virtuoso improvisations, but the three of them are not always attuned to each other. An average opus, but I’m happy to hear Mezei again – he has been discreet lately...
TRABAND / Neslýchané! (Indies Scope)
Le groupe tchèque Traband a perdu beaucoup de son mordant ces dernières années. De groupe folk rock amusant et novateur, il est devenu groupe rock “adult contemporary” prévisible. Cela dit, Neslýchané! gagne quelques points sur son prédécesseur, par le retour d’un tubiste au sein du groupe et la présence de chansons plus guillerettes. Ce n’est pas encore Hyjé!, mais on s’en rapproche.
Czech band Traband has lost a lot of its appeal and bite in the last few years. From a cheerful genre-blending folk rock outfit, it has turned into a predictible adult contemporary rock group. That being said, Neslýchané! earns more points than its predecessor, thanks to the return of a tuba player in the fold and the inclusion of more upbeat tunes. This is not Hyjé!, but it’s getting closer to that highwater mark.
YES / Fly from Here (Frontiers Records)
Bon. Que dire. Fly from Here est-il aussi mauvais que je m’attendais? Non. La voix du nouveau chanteur me déplait-elle autant que prévu? Non plus. Est-ce que ces deux choses font de Fly from Here un bon disque? Pas sûr. C’est qu’il est très inégal, cet opus. Mais il a des points forts, à commencer par la production, qui sonne plus Yes qu’aucun disque du groupe depuis… Drama. Les ballades sont potables, “Into the Storm” est solide, et certaines parties de la suite titre font plaisir à entendre - mais pas toutes. Un effort louable, donc, qui donne un disque imparfait, et clairement pas tourné vers l’avant. Quant à savoir “si c’est Yes même sans Jon Anderson”..., je vous dirais que là n’est pas la question...
Well. Where to start. Is Fly from Here as bad as I expected? Nope. Am I as displeased with the new singer’s voice as I expected to? Nope. Does that mean it’s a good record? Not sure. The thing is, Fly from Here is very uneven. But it has strengths, starting with its production: it sounds more like Yes than any Yes studio release since, well, Drama. The slow numbers are okay, “Into the Storm” is a hot one, and some parts of the title suite are a pleasure to hear – but only some of them. All in all, a commendable effort that results in an imperfect record, and clearly not a forward-looking record. As whether “it can be Yes even without Jon Anderson,” I’d say that’s not where the crux of the biscuit lays.
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