Journal d'écoute / Listening Diary
2011-08-09
SØLYST / Sølyst (Bureau B - merci à/thanks to Forced Exposure)
Sølyst est le projet solo de Thomas Klein, et Thomas Klein est le batteur de Kreidler. D’ailleurs, cette première sortie en solo s’inscrit tout à fait dans l’univers sonore du dernier disque de Kreidler, Tank: des rythmiques fortement inspirées du krautrock, simples en apparence mais développant une complexité interne surprenante (pensez à Jaki Liebezeit de Can). Et des arrangements minimaux pour habiller la batterie. À l’écoute, Sølyst peut passer pour un disque de krautrock d’abord, un disque de batteur ensuite. Convaincant.
Sølyst is Thomas Klein’s solo guise, and Thomas Klein is Kreidler’s drummer. This solo debut falls squarely in line with Kreidler’s latest CD Tank: rhythms strongly influenced by krautrock, beats that are simple in appearance yet develop a high level of internal complexity (think Can’s Jaki Liebezeit). And minimal arrangements to dress up the drum kit. Still, Sølyst comes through as a krautrock record first, and a drummer’s record second. A convincing effort.
GERT-JAN PRINS / Cavity (Cavity)
En 2008, l’électronicien néerlandais Gert-Jan Prins lançait sa propre étiquette, Cavity, d’abord pour publier ce disque solo. D’une durée de 30 minutes, Cavity explore des territoires beaucoup plus arides et dépouillées que Risk ou Break Before Make. Prins tire des textures bizarres de ses électroniques maison (on trouve aussi une timbale d’orchestre dans son arsenal, étrangement) et les laisse s’épanouir. Glitch analogique, art sonore au ratio bruit/signal élevé. Une écoute exigeante, pas complètement convaincante.
In 2008, Dutch electronician Gert-Jan Prins launched his own micro-label Cavity to release this solo CD. A flat 30 minutes in duration, Cavity explores much more arid and stripped-down territories than Risk or Break Before Make. Prins draws bizarre textures from his home-made electronics (there is also a timpani in his arsenal, go figure), and here he lets these textures unfold. Analog glitch, sound art with a high signal-to-noise ratio. A demanding listen, and not entirely convincing.
THE VACUUM BOYS / Space Breakdance Challenge (Takashi Mobile)
Ce quatuor d’électronique expérimental (Gert-Jan Prins, Heimir Björgulfsson, Guy Amitai et Dan Armstrong) aimait bien se faire passer pour ce qu’il n’était pas. Pour Play Songs from the Sea of Love ils jouaient les crooners surf. Avec Space Breakdance Challenge (2004), ils se déguisent en boys band hip-hop. Ce mini-album (17 minutes) déconstruit la culture breakdance, ou plutôt intègre des éléments de celle-ci à set d’électro numérique bruitiste. Le résultat est très étrange et désincarné. Et nettement moins concluant que Sea of Love, à mon avis.
This experimental electronic quartet (Gert-Jan Prins, Heimir Björgulfsson, Guy Amitai & Dan Armstrong) loved to moonlight as something they were not. For Play Songs from the Sea of Love they played surf crooners. On Space Breakdance Challenge (2004) they are attired as a hip-hop boys band. This EP (17 minutes) deconstructs the breakdance culture, or rather integrates elements from it to a set of digital noise electronica… with very strange and disembodied results. Much less conclusive than Sea of Love, me thinks.
WATER TOWER BUCKET BOYS / Sole Kitchen (ind. merci à/thanks to In Music We Trust)
Directement de Portland en Orégon, un jeune quatuor de bluegrass qui a de l’énergie et de la sagacité à revendre. Sole Kitchen est un disque entraînant qui, s’il offre une dominante bluegrass indubitable, propose aussi un mélange d’influences folk, punk et jazzy pour l’appuyer. Ultra-sympathique. [Ci-dessous: La chanson “Tequila with Lime”, gracieuseté des publicistes In Music We Trust.]
Straight from Portland, Oregon, this young bluegrass quartet is full of dynamism and sagacity. Sole Kitchen is a toe-tapping –bar that– foot-stomping record. Though unarguably rooted in bluegrass, the music also offers a blend of influences from folk, punk and jazzy horizons. Don’t mind the heat, just stay in that kitchen! [Below: The track “Tequila with Lime,” courtesy of publicists In Music We Trust.]
SHARCÜT / EP (ind.)
Le trio québécois est de retour avec un EP numérique en accès libre – quatre pièces qui prolongent l’aventure commencée avec le CD Sharcüt en 2009. Un rock instrumental plus affirmé cette fois – aucune chance de sortir l’étiquette post-rock en parlant de cet opus. Parlons plutôt d’un rock légèrement ambiant et parfois progressif, avec une touche acidulée. “Iceberg” est excellente. Ne boudez pas votre plaisir. [Vous le trouverez ici.]
Quebec trio Sharcüt is back with a free digital EP – four tracks expanding on the journey started with their 2009 eponymous full-length CD. Their brand of instrumental rock sounds more self-affirming this time around – no chance the post-rock tag would stick on this opus. Instead, think of a slightly ambiant rock that can be progressive at times, with a dab of acidulation. “Iceberg” is excellent. Don’t miss this one, it’s free! [Find it here.]
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