Journal d'écoute / Listening Diary
2011-07-07
ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / SM 4 (Spezialmaterial - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une compilation double de l’étiquette suisse Spezialmaterial, sa quatrième mais la première à entrer dans mes oreilles. Spezialmaterial fait principalement dans l’électro (techno ambiant, dub), avec des incartades dans l’électro-pop, la folktronica, des trucs plus divertissants et d’autres assez poussés côté expérimentation, le tout en mode DIY. La qualité varie beaucoup sur ces deux CD, mais au départ j’ai eu le plaisir de découvrir Macuso Vikovsky, dont la chanson “Back from Central Asia” est étrange et accrocheuse.
A double compilation album from Swiss label Spezialmaterial, their fourth but the first one I get to hear. Spezialmaterial specializes in electronica (techno ambient, dub), with forays in electro pop, folktronica, entertaining stuff and more experimental stuff, all under the sign of bedroom production and DIY. Quality level varies greatly across the two CDs, but right at track 1 I had the pleasure of discovery Macuso Vikovsky, whose song “Back from Central Asia” is strange and catchy.
MACHINIST / Of What Once Was (Moving Furniture Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Deux longs drones signés Zeno van den Broek, qui en est à son quatrième album sous le nom de Machinist. Le guitariste d’Amsterdam propose d’abord une pièce conceptuelle inspirée de la “Symphonie monotone” d’Yves Klein: “Mono Tone in D” est un drone de guitare utilisant uniquement la note ré. Au-delà de l’idée, la réalisation est impeccable et pas monotone du tout. “Of What Once Was” est plus abstraite et texturale, bruitiste même et, en cela, moins distinctive.
Two long drones by Zeno van den Broek who, with this CD, releases his fourth full-length as Machinist. This guitarist from Amsterdam delivers first a conceptual piece inspired by Yves Klein’s “Monotone Symphony”: “Mono Tone in D” is a guitar drone constructed using only one note. Beyond the idea itself, the execution is flawless and the track doesn’t sound monotonous at all. “Of What Once Was” is more abstract and textural, noise-based, and as such is less distinctive.
SPLICE / Lab (Loop Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Très rock, plutôt sludge, en partie improvisée, la musique de Splice décape avec goût et vrombit avec corps. Ce quatuor québéco-britannique se compose d’Alex Bonney (trompette/électroniques), Robin Fincker (saxo ténor/clarinette), Pierre-Alexandre Tremblay (basse électrique/électroniques) et Dave Smith (batterie). Le même PA Tremblay qui publie des musiques acousmatiques chez empreintes DIGITALes? Je crois bien que oui. Le parallèle avec le trio montréalais La Part maudite est fort, mais l’approche de Splice est moins in-your-face, plus nuancée et, au final, plus substantielle.
Very rock, rather sludge, partly improvised, Splice’s music tastefully peels the paint and rumbles in style. This Quebecois/British quartet consists of Alex Bonney (trumpet/electronics), Robin Fincker (tenor sax/clarinet), Pierre-Alexandre Tremblay (electric bass/electronics), and Dave Smith (drums). The same PA Tremblay who releases acousmatic music on empreintes DIGITALes? Yes, I’m pretty sure. The parallel with Montreal-based trio La Part maudite is strong, but Splice’s music is less in-your-face, more nuanced and, in the end, more substantial.
DIKOLSON / The Bear is Sleeping Now (Minority Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une pop électronique complexe et multitexturée, à l’apport vocal restreint, plutôt amateur, mais bien intégré, et des instrumentales accrocheuses. Le projet est l’œuvre de Filip Misek entouré d’une kyrielle d’invités. Publié sur vinyle et en téléchargement par la praguoise Minority Records.
A complex and multitextural brand of electronic pop, with limited vocal presence - and rather amateur vocals, but well integrated - and catchy instrumentals. The project is Filip Misek’s, surrounded by a slew of guests. Released on LP and as download by the Prague-based Minority Records.
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