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2011-04-07

2011-04-06: English/Vitiello, @c, Cristian Vogel, Museo Rosenbach, Anthony Phillips


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-04-06

LAWRENCE ENGLISH & STEPHEN VITIELLO / Acute Inbetweens (Crónica - merci à/thanks to Dense Promotion)
Cette collaboration entre les électroniciens Lawrence English et Stephen Vitiello livre exactement la marchandise attendue, comme l’avait fait celle entre English et le groupe japonais Minamo. Acute inbetweens existe entre le drone et la musique électroacoustique. Cinq pièces lentes, douces et délicates, toutes en subtiles textures, mises en boucle et traitements numériques. La rencontre de deux grands sculpteurs sonores qui m’ont rarement déçu au fil des ans. Recommandé.
This collaboration between electronicians Lawrence English and Stephen Vitiello delivers exactly what was expected, as did the collaboration between English and Japanese band Minamo. Acute Inbetweens sits betweet drone and electroacoustic music. Five slow, quiet, delicate pieces, all made of subtle textures, loops and digital treatments. A meeting between two great sound sculptors that have very rarely disappointed me in the past. Recommended.

@C / Homem Fantasma (Crónica - merci à/thanks to Dense Promotion)
Le duo de Miguel Carvalhais et Pedro Tudela propose un long disque disponible gratuitement, dans la série “Unlimited” de Crónica. Trois pièces de 35 à 40 minutes chacune, toutes trois très poignantes, avec un feeling “en concert”. De l’excellente musique électronique ambiante expérimentale, avec des transformations de textures et de sources qui fascinent. Je préfère cet album à Music for Empty Spaces paru l’an dernier. Il est plus vivant, moins minimaliste. À ce prix là (rien!), c’est une écoute essentielle et une excellente (bien que longue) porte d’entrée dans l’univers d’@c.  [Ci-dessous: La page où vous pourrez télécharger l’album gratuitement et légalement, en format mp3 ou Apple Lossless.]
The duo of Miguel Carvalhais and Pedro Tudela has released a free album in Crónica’s “Unlimited” series. Three tracks of 35 to 40 minutes each, all three quite taking, with a live feeling. Excellent experimental ambient electronic music, with fascinating transformations of textures and sources. I prefer this album over Music for Empty Spaces released last year. This one’s livelier and less minimalistic. And at this price (nothing!), it’s an essential listen and a perfect (though long) entry point to @c’s universe.  [Below: The page where you can get this free download, legally, in mp3 or Apple Lossless format.]

CRISTIAN VOGEL / Black Swan (Sub Rosa)
Électronicien d’origine chilienne mais basé à Barcelone, Cristian Vogel a composé Black Swan (une œuvre en trois mouvements) pour le chorégraphe Gilles Jobin. Le tout fait 50 minutes et tisse un univers sonore sombre, aux facettes multiples, quelque part entre l’inquiétude que tisse Svarte Greiner et les environnements plus formels de l’art acousmatique. Peu connu hors du circuit de l’électronica expérimentale, Vogel est un nom à retenir. Black Swan est le premier titre paru dans la série “Framework” de Sub Rosa.
A Chilean-born electronician now living in Barcelona, Cristian Vogel wrote Black Swan (a work in three movements) for choreographer Gilles Jobin. 50 minutes of electroacoustic music weaving a dark multifaceted soundworld lying somewhere between the disquiet of Svarte Greiner and the more formal environments of acousmatic art. Little known outside the experimental electronica community, Vogel is definitely an artist any fan of demanding music should keep an ear on. Black Swan is the first title released in Sub Rosa’s “Framework” series.

MUSEO ROSENBACH / Zarathustra (Sony Music)
Simplement dit: un grand classique du rock progressif italien des années 70. Aussi essentiel que Darwin! De Banco del Mutuo Soccorso, Per un Amico de Premiata Forneria Marconi ou Felona e Serona de Le Orme. Es-sen-tiel. Du grand art progressif, encore vivant, palpitant et audacieux pour l’époque - et ça a bien vieilli, malgré la qualité de l’enregistrement qui limite toutes les bonnes volontés remasterisantes qui soient.  [Ci-dessous: les deux premières parties de la suite-titre.]
Simply put, this is a great classic album of 70’s prog rock Italy. As essential as Banco del Mutuo Soccorso’s Darwin!, Premiata Forneria Marconi’s Per un Amico or Le Orme’s Felona e Serona. Es-sen-tial. High progressive art, alive, breathing, still bold for 1973 - and it has aged well, despite a sound quality that limits any remastering velleities.  [Below: The first two parts of the title suite.]

ANTHONY PHILLIPS / Private Parts & Pieces III: Antiques (Voiceprint)
Une collaboration avec Enrique Berro Garcia, parue en 1982. Un disque tout en guitares acoustiques - un oasis acoustique entre deux des disques les plus “artificiels” de Phillips, soit 1984 et Invisible Men. Une splendide collection de pièces tendres, à la virtuosité subtile - plus délicate que Twelve, plus agréable à l’écoute que le très chargé Field Day.
A collaboration with Enrique Berro Garcia, released in 1982. A record of acoustic guitars - an acoustic oasis released in between two of Phillips’ most artificial-sounding records: 1984 and Invisible Men. A superb collection of tender tracks of astounding musicianship delivered with subtle virtuosity. More delicate than Twelve, and a gentler listen than the veyr loaded Field Day.

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