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2011-04-05

2011-04-04: Francisco López, Israel Martinez, Vultures Quartet/Petit, Yes


Journal d'écoute/Listening Diary
2011-04-04

FRANCISCO LÓPEZ / Untitled #244 (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)
Le plus bel album de López que j’aie entendu ces dernières années. Mais très difficile de dire pourquoi. Il s’agit d’enregistrements sous-marins et sur-marins, traités au point de devenir méconnaissables, en couches sonores très subtiles, parfois presque indétectables, ailleurs très denses. Bref, l’approche habituelle de Francisco López. Mais l’œuvre progresse par étapes successives, entrecoupées de (pas trop) longs silences. Cela lui confère une certaine variété et une poésie quelque peu différente. Au-delà de l’énigme sonore - le terrain de jeu de López - Untitled #244 transmet quelque chose d’éminemment humain. Et c’est ce qui me touche ici. Paru dans la série limitée “Framework“ de Sub Rosa.  [Ci-dessous: Écoutez un extrait de l’album sur cette page.]
The finest López record I’ve heard in the last few years. But it’s hard to say what singles it out. It consists of underwater and overwater recordings treated to become near-unidentifiable, arranged in very subtle layers, at a volume undetectable at places, dense to the point of deafening at others. In other words, Francisco López’s usual m.o. However, the work progresses in successive steps interspersed with (not too) long silences. This brings a certain level of diversity and a slightly different kin of poetry to the piece. Beyond the aural enigma - López’s playground - Untitled #244 conveys something eminently human. And that’s what moves me here. Released in Sub Rosa’s limited-edition series “Framework”.  [Below: Listen to an excerpt from the album on this page.]

ISRAEL MARTINEZ / El hombre que se sofoca (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)
Un très beau disque d’un électroacousticien mexicain. Composé comme une suite ininterrompue, symphonie de sons traités, de drones, d’éléments humains se mêlant à des textures urbaines parfois oppressantes. “Weekend” (20 minutes) et “El Hombre Que Se Sofoca” (15 minutes) en sont les points forts - très forts. Encore dans la série “Framework”, qui s’avère un must dans son ensemble.
A very fine record by a Mexican electroacoustician. Consisting of an uninterrupted suite, a symphony of treated sounds, drones, human elements blended in with occasionally oppressive urban textures. “Weekend” (20 minutes) and “El Hombre Que Se Sofoca” (15 minutes) are the highlights - strong highlights. This one is also in the “Framework” series, which proves to be a must as a whole.

VULTURES QUARTET & PHILIPPE PETIT / Tourbillon d’obscurité (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)
Un autre disque solide pour Philippe Petit, cette une fois une collaboration avec le quatuor londonnien d’improvisation électroacoustique Vultures Quartet (Daniel Beattle, Matt Chilton, Will Connor, Anthony Donovan). Moins cinématique que certains autres projets de Petit, très immersif - une collaboration qui nourrit très bien son style (et probablement que l’inverse est vrai aussi, mais c’est ma première rencontre avec Vultures Quartet). À la lumière des deux disques précédents ce matin, celui-ci fait un peu léger, mais demeure une bonne écoute.
Another strong record for Philippe Petit, this time a collaboration with London-based electroacoustic improv quartet Vultures Quartet (Daniel Beattle, Matt Chilton, Will Connor, Anthony Donovan). Less cinematic than some of his other releases, very immersive - a collaboration that feeds his personal style well (and it’s probably also true of VQ, but it’s my first encounter with them). In the light of this morning previous two discs, this one comes off as a bit “light”, but it’s still a fine listen.

YES / Union Live (Gonzo Multimedia)
Une des nombreuses pommes de discorde parmi les fans de Yes: l’album et la tournée Union, qui a réuni le quatuor dit progressif d’Anderson/Bruford/Wakeman/Howe et le Yes dit pop ou commercial de Squire/Rabin/Kaye/White. Pour le meilleur et pour le pire, mais pour pas longtemps. Union Live est un album double enregistré en concert, date non précisée. Il s’agit de la bande son d’une vidéoconcert également publiée chez Gonzo. La qualité sonore est moyenne - manque cruel de hautes fréquences, son creux d’aréna. Cela dit, le concert propose quelques solides chansons, dont “Awaken” qui était peu jouée à l’époque et une version joliment décoiffante de “Yours is No Disgrace”. On y trouve aussi une litanie de solos, dont le “Whitefish/Amazing Grace” (où “Tempus Fugit” est également citée) de Squire et White (bon, oui, c’est donc un duo) est le meilleur. Pour ceux que Union effraie, sachez que de cet album seule “Saving My Heart” est interprétée, ainsi que “Rhythm of Love” de Big Generator et l’incontournable “Owner of a Lonely Heart”. On aurait aimé avoir une date d’enregistrement, ainsi qu’une idée des allées et venues des musiciens (certaines pièces sont interprétées par un ou l’autre des quatuors, très peu par les huit musiciens).
One of the (numerous) items for disagreement among Yes fans: Union, the album and the tour, which reunited on stage the prog rock quartet of Anderson/Bruford/Wakeman/Howe and Squire/Rabin/Kaye/White’s pop/commercial incarnation of Yes. For the better and the worst, and for a very short time. Union Live is a double CD set recorded live - date undisclosed - and is actually the soundtrack to a concert video simultaneously released on Gonzo. Sound quality is average to poor - cruel lack of treble frequencies, hollow arena sound. That said, the set list features some strong songs, among which “Awaken” (reawaken for that tour) and a wonderful hard-driving take on “Yours is No Disgrace”. There’s also an endless string of solo features, out of which Squire and White’s (okay, so it’s a duo) “Whitefish/Amazing Grace” (also quoting “Tempus Fugit”) stands out. For those afraid by Union, please know that only “Saving My Heart” from that album gets an airing, plus Big Generator’s “Rhythm of Love” and the unavoidable “Owner of a Lonely Heart.” A recording date would have been nice, and details on the revolving cast of musicians for each song even nicer (some songs are performed by one or the other quartet, very few actually feature all eight members).

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