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2011-03-19

2011-03-17: Christmann/Fragenheim/Schipper, Franco Degrassi, Thomas Dolby


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-03-17

GÜNTER CHRISTMANN, ALEXANDER FRAGENHEIM & ELKE SCHIPPER / Core (Creative Sources)
Une séance d’improvisation libre enregistrée en studio en janvier 2010. Christmann au violoncelle (surtout) et au trombone, Frangenheim à la contrebasse et la vocaliste Elke Schipper, dont le choix de techniques rappelle fortement Phil Minton. 15 quasi-miniatures se concentrant sur des idées, combinaisons et moments bien précis. De la bonne improvisation acoustique à l’européenne – on dirait presque “old school.” À rapprocher du quatuor Speak Easy, également chez Creative Sources et qui, incidemment, incluait Minton.
A free improvisation session recorded in the studio in January 2010. Christmann on cello (mostly) and trombone, Frangenheim on doublebass, and vocalist Elke Schipper, whose range of extended techniques brings to to mind Phil Minton. 15 near-miniatures focused very specific ideas, combinations, and moments. Good European Free Improvisation, almost “old school”. Comparable to the quartet Speak Easy, also on Creative Sources and which, incidentally, included Minton.

FRANCO DEGRASSI / Rage: 4 Acousmatic Compositions (Creative Sources)
Peut-être ais-je trop à faire aujourd’hui, mais je n’arrive pas à fixer mon attention sur ce disque. Il s’agit de quatre œuvres acousmatiques interreliées, mais je n’entends que monotonie et similitude. La rage du titre serait la bienvenue, elle apporterait de la substance.
Maybe I have too much on my mind today, but I can’t manage to set my attention on this record. It consists of four interrelated acousmatic pieces, but all I hear is monotony and sameness. The rage announced by the title would be welcome - it would add substance.

THOMAS DOLBY / Aliens Ate My Buick
Ce disque a égayé mon adolescence et je ne l’avais pas écouté depuis 15 ans. (Ridiculement) immense plaisir retrouvé. L’humour de Dolby, le soin de ses arrangements, la justesse de sa vision tordue du funk, qui s’inspire fortement ici de Prince pour en faire quelque chose de tout autre. Le tout sur fond de critique sur la vacuité (“Airhead”, “Pulp Culture”). Du bonbon écouté trois fois en boucle.  [Ci-dessous: La pièce d’ouverture de l’album, dans la catégorie “humour” de Dolby. Mais il faut aussi entendre la splendide ballade funky “Budadpest by Blimp” ou l’étrangement touchante “My Brain is Like a Sieve”, dont le refrain me revient en tête depuis 24 ans, chaque fois que j’oublie quelque chose d’important...]
This record brightened my teenage years, and I hadn’t listened to it for 15 years - at least. And I experiecned a ridiculous level of satisfaction listening to it again today. Dolby’s humour, care in the arrangements department, and marvelously skewed vision of funk, here drawing heavily on Prince to do a whole different thing with it. All over a background of social critique on vacuousness (“Airhead,” “Pulp Culture”). Candy for my ears, worth three listens in a row. Let’s indulge.  [Below: The opening track of the album, to be filed under “humour”. Please note that this category is balanced out by the gorgeous funky ballad “Budapest by Blimp” and the strangely moving “My Brain is Like a Sieve,” whose chorus has come back to me whenever I forget something important, for the past 24 years.]

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