Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2011-03-16

2011-03-14: Yoni Silver, Yuko Oshima, Cook/Zinman, Flow Trio, Peter Hannan


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-03-14

YONI SILVER / Peep Holes (Creative Sources)
Un court album (37 minutes) de solos de clarinette basse. Silver fait étalage de techniques étendues l’approchant de John Butcher et de Xavier Charles. De Lori Freedman aussi, mais stylistiquement, Peep Holes est clairement plus près de la tendance improvisation minimaliste à prise de son rapprochée des deux premiers que de celle plus ancrée dans la musique contemporaine de la seconde. Pas frappant, mais solide.
A short record (37 solos) of bass clarinet solos. Silver makes use of a extended techniques that bring to mind John Butcher and Xavier Charles. Lori Freedman too, although stylistically Peep Holes is clearly closer to the closed-miked minimalistic free improvisation of the first two than to the contemporary music-rooted approach of the latter. Not striking, but sure-footed.

YUKO OSHIMA / Kéfukéfu - Signs (Creative Sources)
Un disque double (une rareté chez Creative Sources) d’une percussionniste japonaise, qui présente ici deux œuvres. “Kéfukéfu” (disque 1) utilise l’échantillonnage en temps réel pour transformer une prestation de batterie en œuvre électroacoustique d’une demi-heure. C’est un peu naïf mais joliment exécuté. “Signs” prend une improvisation, la découpe et la remonte en dix courtes pièces électroacoustiques. Encore là, les processus sont simples, presque naïfs, mais le résultat s’écoute bien. Une expérience agréable pour qui a l’oreille percussive.
A double CD (a rarity on Creative Sources) from a Japanese percussionist. Two works. “Kéfukéfu” (disc 1) uses real-time sampling to transform a drumkit performance into a half-hour electroacoustic piece. It’s a bit a naive but nicely executed. “Signs” (disc 2) takes an improvisation and cuts it up and edits it back intwo ten short electroacoustic pieces. Again, simple, almost naive processes, but the result makes a fine listen. An enjoyable experience for the percussively-atuned ear.

LAURENCE COOK & ERIC ZINMAN / Double Action (Ayler Records)
Je me rappelle le batteur Laurence Cook pour son travail de Bill Dixon dans les années 80 et ses rencontres occasionnelles avec Paul Flaherty dans les années 90. Par contre, je ne me souviens pas avoir rencontré le claviériste Eric Zinman auparavant. Ce disque en duo propose une musique improvisée très énergique, d’inspiration jazz mais en même temps très éloignée du jazz, non dénuée d’humour. Zinman fait du piano électrique une arme étonnante dans l’arène de l’improvisation.
I remember drummer Laurence Cook for his work with Bill Dixon in the ‘80s and his occasional meetings with Paul Flaherty in the ‘90s. However, I don’t think I ever crossed keyboardist Eric Zinman before. This duo CD features energetic improvised music, inspired by jazz but quite remote from jazz, and not without humour. Zinman turns the electric piano into a surprising weapon worthy of the free improvising ring.

FLOW TRIO / Set Theory: Live at The Stone (Ayler Records)
Le Flow Trio se compose du saxo Louie Belogenis, de Joe Morris à la contrebasse et du batteur Charles Downs. Un trio jazz d’improvisation présentant une belle synergie. Le jeu propre et lyrique de Belogenis complète bien le son un peu carré de Morris. Un concert agréable, qui sait parler à l’âme, malgré une longueur dans les dix dernières minutes de la pièce titre (qui en fait trente).
Flow Trio consists of saxman Louie Belogenis, Joe Morris on bass and drummer Charles Downs. Nice synergy in this free jazz trio. Belogenis’ clean and lyrical playing is finely complemented by Morris’ squarer style. An enjoyable concert that talks to the soul, despite an overlong passage in the last 10 minutes of the half-hour long title track.

PETER HANNAN / Rethink Forever (Artifact Music)
Un très beau disque mélangeant musique électronique-électroacoustique et musique vocale. Quatre œuvres de Peter Hannan, sur des textes très humains, sur l’amour, la pauvreté, le bonheur. Des voix célestes (les ensembles Musica Intima et Vancouver Cantata Singers, plus Siri Olesen), un style riche mais bien centré, qui demeure accessible sans compromis nécessaire. Je suis impressionné et charmé… et incapable de dire laquelle des quatre œuvres me plaît le plus. Une deuxième écoute s’impose, donc.  [Ci-dessous: extrait en concert d’une pièce de l’album.]
A beautiful album of electronic/electroacoustic music and vocal music. Four works by Peter Hannan on very humane and human lyrics abour love, poverty, and happiness. Celestial voices (ensembles Musica Intima and Vancouver Cantata Singers, plus Siri Olesen), a rich yet focused style that remains accessible without making compromises. I’m impressed and charmed… and unable to tell which of the four works is my favorite. I need another listen, right now.  [Below: An excerpt of a live performance of one of the pieces on the album.]

1 comment:

  1. "Zinman turns the electric piano into a surprising weapon worthy of the free improvising ring."

    considering the antiwar theme.....this sentence really sells it to me!!

    thank you I feel proud to carry a weapon

    ReplyDelete