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2010-11-29

2010-11-26: Alexey Kruglov, VLL, Dirty Water


Journal d'écoute / Listening Diary 
2010-11-26

ALEXEY KRUGLOV / Russian Metaphor (Leo Records)
Un deuxième album chez Leo pour ce jeune saxophoniste russe bourré de talent - une version slave d’Ivo Perelman, à certains égards. Russian Metaphor s’inscrit en parfaite continuité avec Seal of Time (dont il reprend d’ailleurs la pièce titre). Avec le batteur Oleg Udanov et le bassiste Igor Ivanushkin. Encore une fois, l’album est construit sous forme de suite et culmine dans “Striving of Generations”, un jazz complexe et puissant de 22 minutes.
A second release on Leo Records for this young talented Russian saxophonist – Ivo Perelman’s Slavic counterpart, or so he sounds at times. Russian Metaphor is clearly the follow-up to Seal of Time (it even reprises its title track). With drummer Oleg Udanov and bassist Igor Ivanushkin. Again, the album is structured as a suite and culminates in “Striving of Generations”, a complex and powerful 22-minute jazz composition.

VLL / 678  (Leo Records)
Un très bon trio composé du vocaliste Antoine Lang (qui fait grand usage d’électroniques), du batteur Rodolphe Loubatere et du guitariste Vinz Vonlanthen. Une musique actuelle forte en électroniques (tous les musiciens), avec de solides échanges improvisés, quelques compos de Vonlanthen, et deux chansons, dont l’une, “Oiseau Triste”, fait grandement penser à Mr. Bungle période California. Attitude rock, approche RIO, palette sonore plus électro.
A vety fine trio consisting of vocalist Antoine Lang, drummer Rodolphe Loubatere and guitarist Vinz Vonlanthen. “Musique actuelle” with a heady dose of electronics (all musicians), strong improvised exchanges, a few Vonlanthen compositions, and two songs, one of which (“Oiseau Triste”) reminds me of Mr. Bungle circa California. Rock attitude, RIO approach, with a stronger electronics component.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Dirty Water: The Birth of Punk Attitude (Year Zero - merci à/thanks to Forced Exposure)
Je ne suis pas un fan de punk. Mais j’ai l’oreille et l’esprit ouverts. Cela dit, mon attention a été attirée sur cette compilation double par l’inclusion de “Nadir’s Big Chance” de Peter Hammill. C’est l’une des 34 pièces sélectionnées, une sélection qui s’étend du doo-wop des Silhouettes (le classique “Get A Job”) et du rockabilly de Gene Vincent, jusqu’aux excentricités des Red Krayola, Silver Apples et MC5, en passant par le rock garage des Standells, les étonnants Deviants (“Garbage”, digne de “Brown Shoes Don’t Make It” des Mothers of Invention), Death, Suicide et même The Sensational Alex Harvey Band. Donc, une sélection qui ratisse large et qui, si elle semble parfois s’écarter du sujet, est brillamment mise en contexte et expliquée le long de 76 pages de notes captivantes signées Kris Needs, ex-rédacteur en chef du magazine ZigZag et témoin de l’éclosion punk. Excellent texte, splendide et étonnante sélection - une production cinq étoiles.  [Ci-dessous: “Garbage” des Deviants.]
I am not a fan of punk rock. However, I have an open ear and mind. That said, my attention was drawn to this double CD compilation because of the presence of Peter Hammill’s “Nadir’s Big Chance” among the 34 tracks selected by ex-ZigZag editor Kris Needs. And that selection ranges from The Silhouettes’ doo-wop (the classic “Get A Job”) and Gene Vincent’s rockabilly to the eccentricities of The Red Krayola, Silver Apples, and MC5, by way of The Standells’ garage rock, the surprising Deviants (“Garbage” is worthy of the Mothers of Invention’s “Brown Shoes Don’t Make It”), Death, Suicide, and even The Sensational Alex Harvey Band. So, a wide-encompassing compilation album. And if it seems to stray out of topic at times, Needs explains each of his choices in length, putting everything in context, through 76 pages of captivating liner notes. An excellent text, a splendid and surprise-filled selection, a five-star production.  [Below: “Garbage” by The Deviants.]

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