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2010-06-26

2010-06-25: Perelman/Willson, Perelman/Hemingway, Koes Plus, Talking About the Good Times 1

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-25


IVO PERELMAN & BRIAN WILLSON / The Stream of Life (Leo Records)

Le grand saxophoniste brésilien Ivo Perelman publie deux nouveaux disques chez Leo. The Stream of Life a été enregistré en studio en novembre 2008 et le met en vedette au saxo ténor, accompagné du batteur Brian Willson (oui, deux “L”). Une très belle collection de compositions, des airs mélodieux, mais teintés d’agressivité. C’est le Perelman qui romance et charme, qui laisse sortir ses racines latines. Le côté sucré, mais jamais trop sucré, sans jamais renié son audace, sa vivacité, son sentiment d’urgence.

The great Brazilian saxophonist has just released two new records on Leo. The Stream of Life was recorded in studio in November 2008 and features him on tenor sax with drummer Brian Willson (yes, two Ls). A very fine collection of compositions, tuneful themes, though occasionally loaded with aggressiveness. This is the charming and romancing Perelman who lets out his Latin roots. His sweet side, though never too sweet, never turning his back on boldness, liveliness, and urgency.


IVO PERELMAN & GERRY HEMINGWAY / The Apple in the Dark (Leo Records)

Celui-ci a été enregistré en studio en février 2010 avec le batteur Gerry Hemingway. Perelman y joue du saxo ténor et du piano. L’ambiance y est complètement différente: sanguine, véhémente, dissonante. La musique est encore créditée uniquement à Perelman, mais une bonne partie est improvisée par les deux interprètes. Le côté piquant du saxophoniste, très “fire music” à l’américaine. Deux très bons disques, à approcher comme les deux côtés d’une même médaille. [CI-dessous: Un extrait de l’album, trouvé sur le site de Leo Records.]

This one is a studio recording from February 2010 featuring drummer Gerry Hemingway. Perelman plays tenor sax and piano. The mood is completely different: sanguine, fierce, atonal. The music is still credited solely to Perelman, but a good chunk of it is actually improvised by the two. The saxman’s acidic side, very American-style fire music. Both discs are very good and can be approached as two sides of a single coin. [Below: An audio clip from the album, found on Leo Records’ website.]

http://www.leorecords.com/mp3/CD_LR_569.mp3


KOES PLUS / Dheg Dheg Plas & Volume Two (Sublime Frequencies - merci à/thanks to Forced Exposure)

Alan Bishop présente le groupe Koes Plus comme un phénomène indonésien, LE groupe pop le plus populaire en Indonésie depuis plus de 40 ans - les Beatles du coin. Même si sa renommée n’a pas dépassée l’Asie du Sud-Est, ce que tente de corriger ce disque, la première réédition occidentale des deux premiers albums du quatuor, soit Dheg Dheg Plas (1969) et Volume 2 (1970). Fort sympathique. La filiation beatlesque est évidente, mais le groupe (dont trois frères) est digne d’intérêt en soi, pour la qualité des mélodies (plus occidentales qu’orientales) et le goût pour l’expérimentation (psychédélique, en tout genre). Une belle trouvaille. Notes biographiques exhaustives de Bishop.

Alan Bishop introduces Koes Plus as an Indonesian phenomenon: THE most popular pop group in Indonesia for the past 40 years – the local Beatles. Although they remained unknown in the rest of the world, something this CD release tries to correct. This is the first Western reissue of Koes Plus’ first two LPs – Dheg Dheg Plas (1969) and Volume 2 (1970) – on a single CD. Quite enjoyable. The Beatles filiation is obvious, but the quartet (which included three brothers) is worthy by itself of your time, for the quality of their melodies (more Western-sounding than Eastern-sounding) and their knack for experimentation (psychedelic and otherwise). A nice discovery. The thick booklet includes extensive bio notes by Bishop.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Talking About the Good Times, Vol. 1 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Une nouvelle série (une autre!) de compilations de raretés psychédéliques signée Past & Present. Celle-ci annonce en sous-titre: “A Collection of Unreleased Acetates & Obscure Psychedelic Pressings”. Autrement dit, pas d’angle particulier, “more of the same” (notons, par exemple, la présence ici de “Searching for a Place to Hide” d’Orange Peel, face B du 45 tours “I Got No Time”, chanson incluse sur le volume 2 de la série Psych Bites). Tout de même, une collection agréablement tordue, pleine de surprises (y compris un feuillet manquant dans le livret!), du pesant “Round & Round” de Skip Differty au léger mais très psychédélisé “There is Music All Around Me” de 1984, en passant par l’impressionnant “Burning Up Years” de Hard Meat et le stupéfiant (sans jeu de mots!) “LSD 25 ou les métamorphoses de Margaret Steinway” des 3 Gentlemen.

A new series (another one!) of psychedelic rarities comps from Past & Present. This one’s subtitle announces: “A Collection of Unreleased Acetates & Obscure Psychedelic Pressings.” In other words, no particular angle, more of the same. (For instance, I note the inclusion of Orange Peel’s “Searching for a Place to Hide,” the B side of a single whose A side, “I Got No Time,” is included on the recent Volume 2 in the Psych Bites series.) Still, an enjoyably twisted collection, full of surprises (including a missing leaflet in the booklet!), from the heavy “Round & Round” by Skip Differty to the light yet highly psyched-out “There Is Music All Around Me” by 1984, and from Hard Meat’s impressive “Burning Up Years” to the stupefying “LSD 25 ou les métamorphoses de Margaret Steinway” by Frenchmen Les 3 Gentlemen.

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