Journal d'écoute / Listening Diary
2010-06-23
HUNTSVILLE / Eco, Arches & Eras (Rune Grammofon)
Paru en 2008 (je l’ai manqué à sa sortie, acheté au FIMAV 2010), ce disque double est une suite logique au premier album du trio norvégien Huntsville (Ivar Grydeland, Tonny Kluften, Ingar Zach). Suite logique, mais pas meilleur. For the Middle Class avait un charme nostalgico-tripatif que je ne retrouve pas ici. Ça ne fait pas d’Eco, Arches & Eras un mauvais album, loin de là: la participation de Nels Cline et Glenn Kotche sur le disque en concert est fort sympathique. Celle de Sidsel Endresen sur une pièce du disque studio est plus ordinaire (elle peut faire beaucoup mieux si on lui en laisse la possibilité).
Released in 2008 (I missed it when it came out, bought it at FIMAV 2010, this double album is a logical follow-up to the Norwegian trio’s debut. Logical, but not better. For the Middle Class had a trippt-nostalgic charm I didn’t find here. Not to say that Eco, Arches & Eras is a bad album, far from it! And the participation of Nels Cline and Glenn Kotche on the live CD is very fine. Sidsel Endresen’s contribution on one track on the studio CD is ordinary (she can be much more impressive given the opportunity).
THE NORTH SEA / Bloodlines (Type Records - merci à/thanks to Forced Exposure)
Un disque étonamment rêche et glauque, où Brad Rose déploie des trésors de noir (d’encre) et de rouge (sang), accompagné du batteur de Zelienople qui fait un travail discret mais insistant. Une musique vaste, angoissante, mais qui ne vient pas me chercher. Déçu.
A surprisingly gritty and gloomy record where Brad Rose goes overboard with shades of pitch black and bloody red, backed by Zelienople’s drummer, who adds a discreet yet persistant touch. Large-scale music, anguishing, yet it did not engage me. I’m disappointed.
ALTAR OF FLIES / Permanent Cavity (Ideal Recordings - merci à/thanks to Dense Promotion)
Premier album à large distribution d’Altar of Flies (Mattias Gustafsson - non, pas le saxophoniste Mats Gustafsson), Permanent Cavity est une solide galette d’électroniques poussées à bout. Boucles d’électroniques, synthés analogiques, le tout formant une masse de bruit juste assez chaotique pour effrayer, juste assez contrôlée pour intéresser. Convaincant et défoulant.
A first largely available record for Altar of Flies (Mattias Gustafsson - no, not saxman Mats Gustafsson), Permanent Cavity is a strong platter of overdriven electronics. Electronic loops, analog synths, all curled up into a ball of noise just chaotic enough to frighten, yet controlled enough to capture your attention. Convincing and mind-cleansing.
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