Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2010-02-11

2010-02-10: Kammerflimmer Kollektief, Zelienople, Plastic Crimewave Sound

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-02-10


KAMMERFLIMMER KOLLEKTIEF / Wildling (Staubgold - merci à/thanks to Forced Exposure)

Les choses changent dans le camp du Kammerflimmer Kollektief, à commencer par le fait qu’on ne peut plus vraiment parler de collectif. Il s’agit maintenant d’un groupe, un trio formé de Thomas Weber, Heike Aumüller et Johannes Frisch, tous multi-instrumentistes. Je n’ai jamais été un grand fan de Kammerflimmer, mais j’aime bien Absencen, et Hysteria avait de solides moments. Par contre, Im Erwachten Garten (collaboration avec Dietmar Dath) m’a laissé froid. Windling revient au mélodisme des débuts, mais en évacuant l’élément post-rock/grandiose qui y était associé alors. Il reste donc une électro-pop ambiante, un peu tordue, un peu krautrock. Son signe distinctif est la voix d’Aumüller, qui chante doucement, presque distraitement, dans un anglais volontairement approximatif. Une musique fragile mais assumée, qui tisse une ambiance de méditation troublée. Une deuxième écoute s’impose pour tirer mes impressions au clair. [Ci-dessous: Vous trouverez deux extraits de l’album dans le lecteur de cette page.]

Things have changed in Kammerflimmer Kollektief’s camp, starting with the fact there’s no actual collective anymore. They have become a group, a trio consisting of Thomas Weber, Heike Aumüller and Johannes Frisch, all multi-instrumentalists. I never took a big shine to Kammerflimmer, although I do enjoy Absencen, and Hysteria had its moments. However, Im Erwachten Garten (their collaboration with Dietmar Dath) leaves me cold. Windling comes back to the melodicism of the early days, minus the post-rock/pompous element that came with it. What’s left is ambient electro-pop, a bit askew, a bit krautrock-sounding. Its most distinctive trait is Aumüller’s quiet singing - she sounds almost distracted and sings in a purposefully approximate English. Fragile though well-assumed music that weaves a mood of troubled meditation. I must give this one a second listen, if only to set my impressions straight. [Below: The media player on this page features two tracks from the album.]

http://www.kammerflimmer.com/wildling/


ZELIENOPLE / Give It Up (Type Records)

J’avais bien aimé His/Hers (2007), mais ce nouveau Zelienople (paru à la fin de l’an dernier) est du bonbon! Oui! Moins glauque et torturé, presque positif (“All Planned”). Les chansons sont plus courtes, ce sont effectivement des chansons, mais le groupe demeure fidèle à lui-même, soit des pièces fondées sur une guitare ambiante, des résonances caverneuses, une voix qui sussure plus qu’elle chante, sur un ton désillusionné. Give It Up n’est pas un disque pour faire la fête, c’est clair, mais ce n’est pas un énorme downer non plus. Et ces huit chansons renferment beaucoup de beauté insoupçonnée.

I really liked His/Hers (2007), but this new Zelienople CD (released late last year) is pure ear candy! Less gloomy and tortured, almost positive-sounding (“All Planned”). Songs are shorter, and actual songs, but the band remains true to itself, i.e. tracks bases on ambient noise guitars and hollow resonances, a lead vocal that whispers more than it sings, in a disillusioned way. Give It Up is no record to party to, of course, but it’s not such a huge downer either. And those eight songs hold a lot of unsuspected beauty.


PLASTIC CRIMEWAVE SOUND / Plastic Crimewave Sound (Prophase Music)

Enregistré en 2007, paru en 2008 sur CD chez Prophase Music, ce disque n’est pas le premier de Plastic Crimewave Sound (malgré son titre éponyme), mais c’est bel et bien mon premier contact avec ce groupe psychédélique de Chicago. Sur ce disque, Plastic Crimewave Sound se présente comme un quatuor de rock garage psychédélique très sale, un genre d’Acid Mothers Temple où les chuchotements spaciaux de Cotton Casino sont remplacés par le chant très monocorde de Plastic Crimewave (c’est le nom du chanteur-guitariste, il me fait penser à Dave Brock [Hawkwind] en moins expressif). “(I Am) Planet Crushing” a un côté Hawkwind intéressant, mais il y aussi beaucoup de bruit pour peu de choses sur ce disque. Et alors que leur disque précédent, No Wonder Land, a commencé à jouer pendant que j’écris ces lignes, il est clair que je vais le préférer à celui-ci...

Recorded in 2007, released on CD in 2008 by Prophase Music, this record is not Plastic Crimewave Sound’s first (despite what the eponymous title might lead you to believe), but it is my first contact with this Chicago-brewed psychedelic outfit. On this record, PCS feature as a very dirty-sounding psych garage rock quartet, kind of like Acid Mothers Temple minus Cotton Casino’s space whispers, here replaced by the flatlined singing of Plastic Crimewave (that’s the leader’s name - he reminds me of a less expressive Dave Brock [of Hawkwind]). “(I Am) Planet Crushing” has a nice Hawkwind zing to it, but there also much a-noise about little on this record. And now that their previous release No Wonder Land has started playing as I am typiing this, it appears clear that I’ll prefer that one over this one…


PLASTIC CRIMEWAVE SOUND / No Wonder Land (Prophase Music)

Bon, No Wonder Land est de loin supérieur - à mes oreilles - au disque éponyme de Plastic Crimewave Sound. Celui-ci est d’abord paru sous forme de vinyle double chez Eclipse Records, avant d’être repris sur CD par Prophase Music en 2007. Il s’agit donc d’un long et solide album de rock psychédélique expérimental, moins “down-and-dirty” que l’éponyme, plus “space rock”, avec une forte touche de “new weird america”, autant dans le mélange musical que dans les invités qui participent: entre autres, Devendra Banhart et Tara Burke récitent des textes, alors que Josephine Foster et les filles de Spires That in the Sunset Rise jouent sur une pièce chacune. On pourrait presque qualifier ce disque de croisement entre Acid Mothers Temple (période Electric Heavyland) et Jackie-O Motherfucker. Bon, puissant, varié.

Indeed, No Wonder Land is far superior – in my opinion – to Plastic Crimewave Sound’s eponymous CD. This one first came out as a double LP on Eclipse Records before being reissued on a single CD by Prophase Music in 2007. This is a long and strong album of experimental psychedelic rock, less down and dirty than the eponymous album, more in a space rock vein, with a touch of “new weird America” thrown in, as much in the music mix as in the guest list: among others, Devedra Banhart and Tara Burke are reciting texts, while Josephine Foster and the girls from Spires That in the Sunset Rise perform on one track each. You could also describe this record as a cross between Acid Mothers Temple (Electric Heavyland era) and Kacie-O Motherfucker. Good, powerful, diverse. I dig.

No comments:

Post a Comment