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2010-02-08

2010-02-08: Peter Hammill, Yannis Kyriakides, Slow Six, The Electric Asylum 4, Psych Bites 1

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-02-08


PETER HAMMILL / In the Passionskirche: Berlin MCMXCII (Voiceprint)

J’ai regardé le programme principal de ce DVD vendredi, mais j’attendais de regarder aussi l’entrevue incluse en extra pour en parler. Ce vidéo-concert de 1992 circule depuis longtemps, mais il est réédité ici sur DVD (officiellement) pour la première fois. Le format: Il s’agit d’un concert tourné pour la télévision, un montage de 90 minutes de chansons (présentées dans le désordre, en une alternance inhabituelle piano, guitare, piano, guitare) entrecoupées d’extraits d’entrevue de l’époque. Certains effets vidéos (début et fin des chansons) sont pénibles, mais non intrusifs. Pour le reste, c’est plutôt bien filmé. Le concert: Berlin, 11 avril 1992, en pleine tournée solo pour le disque Fireships, la même tournée dont est tiré le disque double en concert Typical. Et, en bonne partie, les chansons présentées ici se retrouvent (dans des versions différentes) sur Typical, sauf une, et c’est là tout l’intérêt de la chose: “Usher’s Suite”, un pot-pourri de 20 minutes de chansons tirées de l’opéra The Fall of the House of Usher (version fabuleuse de “The Lady Sleeps”), seul enregistrement en concert officiel de cette suite - et seul extrait d’Usher officiellement disponible en ce moment (l’album lui-même est épuisé). Autrement, trois chansons de Fireships et de merveilleux classiques, dont “Patient”, “Traintime”, “My Room” et “Modern” (dont il manque le premier couplet, allez savoir pourquoi). Et Hammill qui se donne tout entier, dans chaque chanson, C’est le seul document vidéo officiel de Hammill solo disponible sur le marché en ce moment. Et il fait bien l’affaire. Voiceprint a ajouté une entrevue récente de 12 minutes à propos de ce concert et de l’acte de se produire en solo - intéressant. Notez que Voiceprint publie aussi une version CD de ce concert (sans les extraits d’entrevue, j’espère) qui, lui, pourrait s’avérer redondant par rapport à Typical (outre “Usher’s Suite”), quoi que, avec Hammill, chaque performance est unique, même au cours de la même tournée. [Ci-dessous: “Given Time”, extrait officiel du DVD.]

I watched this DVD’s main program last Friday night, but I wanted to watch the bonus interview too before I reported on it. This concert video from 1992 has been in circulation for a long time, but this is the first time it is made officially available on DVD. The format: This is a shot-for-TV concert, a 90-minute montage of songs (the set list has been shifted around to form an unusual guitar-piano-guitar-piano sequence) interspersed with bits of an interview. Some of the video effects (at the start and end of the songs) are terrible, but at least they are non-intrusive. The rest is rather well shot. The concert: Berlin, 11 April 1992, during Hammill’s solo tour supporting the Fireships album, the same tour that yielded the 2-CD live album Typical. And the songs presented here are also featured on Typical (from different nights), except for one, and that’s where the interest of this set resides: “Usher’s Suite,” a 20-minute medley of songs from Hammill’s opera The Fall of the House of Usher. This is the only officially-available live recording of material from that album, and the only material from that album PERIOD currently in print (the album itself has been unavailable for a while). Otherwise, there is three songs from Fireships and sure-fire classics such as “Patient,” “Traintime,” “My Room,” and “Modern” (missing the first verse, go figure why). And Hammill is giving everything he’s got, inhabiting every song like only he knows how. This is the only official live full-length video of Hammill in solo mode available on the market at this time, and as such it does a very fine job, so don’t pass it up. Voiceprint has added as an extra a new 12-minute interview where Hammill discusses this particular concert and the act of performing solo - interesting. Note that Voiceprint is also releasing a CD version of this concert (minus the interview bits, I hope) - that may feel redundant if you already have Typical (except for “Usher’s Suite”), although, with Hammill, each performance is unique, even on the same tour. [Below: “Given Time”, official DVD trailer.]


YANNIS KYRIAKIDES / Antichamber (Unsounds)

Je suis avec attention la carrière du compositeur chypriote Yannis Kyriakides depuis la parution d’A ConSPIracy Cantata en 1999. Il a une manière bien à lui de mélanger électroniques et instrumentistes acoustiques. Antichamber est un disque double réunissant diverses compositions de moyenne durée (12 à 23 minutes - les autres disques de Kyriakides présentent des œuvres beaucoup plus longues). Le titre se lit de deux façons: il s’agit effectivement d’une antichambre à l’œuvre de Kyriakides, un premier contact. Mais il s’agit aussi d’anti-musique de chambre, de par l’inclusion constante d’instruments électriques (tourne-disque, iPod, ordinateur) ou de bandes. La musique de Kyriakides est conceptuelle, texturale, parfois ambiante, toujours intelligente. “PNEuma” pour basson, piano et ordinateur (qui traite les sons mécaniques des deux instruments [clés, pédales] pour les faire sonner comme un respirateur artificiel) et “Telegraphic” (où des clés télégraphiques servent d’interrupteurs pour mixer les parties de six instruments acoustiques, formant ainsi des mélodies carrées qui évoque autant l’ancien que le moderne) sont mes deux pièces préférées après une première écoute. Beaucoup de variété entre ces dix pièces, mais une identité forte se dégage.

I have been following the career of Cyprus-born composer Tannis Kyriakides ever since the release of A ConSPIracy Cantata in 1999. He has his own unique way of bringing together electronics and acoustic instruments in a contemporary classical framework. Antichamber is a double album grouping various mid-length compositions (12 to 23 minutes - in comparison, his other records usually feature much longer works). The title can be interpreted two ways: this actually works as an antichamber, a first contact on Kyriakides’s oeuvre, But it is also anti-chamber music, since it includes electrical instruments (turntables, iPods, computers) and/or tapes. Kyriakides’s musicis conceptual, textural, occasionaly ambient, and consistently intelligent. ‘PNEuma” for bassoon, piano and compuer (treating the mechanical sounds of the instruments [keys, pedals] to make them sound like a respirator) and “Telegraphic” (where telegraph keys act as switches to mix the inputs of six acoustic instruments, creating a squared melody with both antiquated and modern overtones) are my favorite works after one run-through. Lots of diversity within these 10 works, but out of it emanates a strong composer identity.


SLOW SIX / Nor’easter (New Albion Records)

Je croyais que Tomorrow Becomes You (frais paru) faisait suite à Private Times in Public Places, mais j’avais tort. Entre les deux se glisse Nor’easter, paru sur l’étiquette de musique contemporaine New Albion. Il s’agit d’un très beau disque, à la facture plus acoustique que Private..., moins post-rock que Tomorrow..., délicat, ambiant, un peu froid (comme les œuvres de John Luther Adams ou Arvo Pärt peuvent être froides, et ce n’est pas un défaut!). Je dois encore retourner à Tomorrow…, mais celui-ci me plaît plus au premier abord. Plus distinctif?

I thought Tomorrow Becomes You (freshly released) was the follow-up to Private Times in Public Places, but I was wrong. Nor’easter came out on the contemporary music label New Albion in 2007. This is a beautiful record, more acoutic-sounding than Private…, less post-rock than Tomorrow…, delicate, ambient, a little cold (like the works of John Luther Adams and Arvo Pärt can be cold, which ain’t a bad thing, mind you!). I must go back to Tomorrow… for another listen, but I’m fonder of Nor’easter on first listen. More distinctive, perhaps?


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / The Electric Asylum, Volume 4: Rock hard British Freakrock (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Quatrième volume de cette intéressante série. Ce volume est encore plus hard rock que les précédents, décidemment moins psychédélique. La sélection est plus tardive aussi, regroupant des singles britanniques obscurs parus entre 1970 et 1975 - on trouve des traces de Moog ici et là. À noter, parmi les plus vieilles pièces, “Rest Comfortably” de Quiet World, groupe de Steve Hackett avant Genesis (et dont une pièce figure aussi sur la compilation Maximum Prog chroniquée le 2010-02-05). “Warlord” de Rog and Pip, “Lame” d’Incredible Hog, “You Turned Your Back and Walked Away” (étrange intro vocale) de Henry Turtle et “My Linda” de Sunshine Kid sont solides, mais cette collection est somme toute plus ordinaire.

Volume 4 in this interesting series. This volume is harder rocking than the previous ones, and the psychedelic angle ha receded. The selection is geared somewhat later too, culling obscure British singles released between 1970 and 1975 - there are traces of Moog synths here and there. Worth of note, among the older tracks, is “Rest Comfortably” by Quiet World, the band Steve Hackett was in before joining Genesis (incidentally, another track of their is included on another recently-released Past & Present compilation, Maximum Prog, reviewed on 2010-02-05). Rog and Pip’s “Warlord”, Incredible Hog’s “Lame”, “You Turned Your Back and Walked Away” by Henry Turtle (with its strange vocal intro) and Sunshine Kid’s “My Linda” are all strong songs, but this collection is rather unremarkable overall.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Psych Bites, Volume 1: Australian Acid Freakrock 1967-1974 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Wow! Voilà une compilation de psychédélique qui a du chien! Est-ce parce que c’est le premier volume d’une nouvelle série? Peut-être bien. Toujours est-il que cette sélection de 20 “singles” d’acid rock australien du tournant des années 70 offre son pesant d’or en découvertes. Des grooves solides, qui assimilent assez bien les références habituelles (Led Zep, Deep Purple, Cream) et y ajoutent une dose de guitare acidulée bien sentie. “Live Like a Man” de Barrie McCaskell and Levi Smith Clefs est un must, tout comme les deux chansons de Flake, “Antelope” de Rashamra et “Willy the Weeper” d’Isherwood. Freaky hard rock. Recommandé!

Wow! Now there’s a psychedelic rock comp with balls! Is it because it is the first volume in a new series? Might be. Still, this selection of 20 Australian acid rock singles from the turn of the ‘70s holds its fair share of discoveries. Strong grooves, good integration of the usual references (Led Zep, Deep Purple, Cream), plus a hefty dose of acid guitar. Barrie McCaskell and Levi Smith Clefs’ “Live Like a Man” is a must, along with the two tracks by Flake, “Antelope” by Rashamra, and Isherwood’s “Willy the Weeper.” Freaky hard rock. Recommended!

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