Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2009-11-26

2009-11-26: Paul Baran, Broderick/Machiefabriek, Helios

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-11-26


PAUL BARAN / Panoptic (Fang Bomb - merci à/thanks to Dense Promotion)

Un disque étrange, hybride de musique acoustique et électroacoustique, musicale et texturale, solitaire et collective. Panoptic se veut “une bande sonore pour la vie de gens créatifs touchés par les concepts de sous-classe, de surveillance et de danger du consensus de masse”. Un programme lourd, mais une musique douce, souvent immatérielle, qui va de la composition contempo-minimaliste à l’improvisation silencieuse. Paul Baran s’est entouré d’une belle brochette d’expérimenteurs, dont Keith Rowe, Werner Dafeldecker (qui fait l’erreur de chanter!), Andrea Belfi et Rhodri Davies. Long mais intrigant. [Ci-dessous: Sur cette page, écoutez “Pomerol”, un extrait de l’album.]

A strange record, a hybrid of acoustic and electroacoustic music, musical and textural, solo yet collective. Panoptic is “an attempt to soundtrack the lives of creative people affected by such concepts as underclass, surveillance and the dangers of mass consensus.” Quite a program, but the music proves to be soft, light, often immaterial, and ranges from minimal contemporary composition to quiet improvisation. Paul Baran is surrounded by a near-all-star cast of experimentalists, such as Keith Rowe, Werner Dafeldecker (who sings - he’ll have to apologize for that one), Andrea Belfi, and Rhodri Davies. Long but intriguing. [Below:On this page you can listen to “Pomerol”, a track from the album.]

http://soundcloud.com/fang-bomb/paul-baran-pomerol


PETER BRODERICK & MACHINEFABRIEK / Blank Grey Canvas Sky (Fang Bomb - merci à/thanks to Dense Promotion)

Décidémment, 2009 aura été l’année de Peter Broderick, du moins dans mon livre, avec TROIS disques remarquables. Blank Grey Canvas Sky entre dans la catégorie “musique ambiante et expérimentale” de Broderick (qui fait aussi de la chanson folk et des musiques cinématiques). Cette collaboration avec Machinefabriek est un petit bijou de textures zen, de mélodies au vernis antique et de recherches sonores qui grattent mais apaisent. Les fans de Broderick entendront ici plus de pollutions numériques qu’ils en ont l’habitude, sans pour autant se sentir perdus. Les univers de ces deux artistes s’intersectent bien. [Ci-dessous: Sur cette page, écoutez “Kites”, un extrait de l’album.]

2009 definitely has been the Year of Peter Broderick, at least in my book, with THREE remarkable records. Blank Grey Canvas Sky fits in Broderick’s “ambiant experimental music” body of work (he also does alt-folk and film music). This collaboration with Machinefabriek is a little gem, full of zen textures, antiquated melodies, and audio research that grates yet calms. Broderick’s fans will be treated to a little more digital pollution than what they’re used to, but they won’t feel lost. The soundworlds of these two artists intersect in very nice ways. [Below: On this page you can listen to “Kites”, a track from the album.]

http://soundcloud.com/fang-bomb/peter-broderick-machinefabriek-kites


HELIOS / Unleft (Circle into Sqaure Records)

J’aime, à des degrés divers, les trois disques d’Helios parus chez Type Records ces dernières années. Celui-ci vient de sortir sur un autre label. Et il est encore plus doux et ambiant que les précédents. À la limite du nouvel âge, dans ce cas-ci. Peut-être un peu trop mou. Je préfère Caesura, ou même celui qui présentait des chansons (Ilyos?). Tout de même de belles musiques instrumentales ambiantes, carressantes, embrumées.

I like, at various degrees, Helios’s three CDs for Type Records. This one just came out on a different label, and it’s even quieter and more ambiant than his previous efforts. Borderline New Age music, in fact. A tad too soft, me thinks. I prefer Caesura, or even the one that featured songs (Ilyos?). Still, some pretty instrumental ambiant music, caressing and foggy.

No comments:

Post a Comment