Journal d'écoute/Listening Diary
2009-11-09
BILL DIXON / Tapestries for a Small Orchestra (Firehouse 12 - merci à/thanks to improvised communications)
Qualifions-le de géant ce coffret de Bill Dixon – pas pour sa taille (tout à fait normale pour un album contenant deux CD et un DVD), mais pour son contenu, son importance et sa brochette de musiciens. Le résultat d’une résidence chez Firehouse 12, Tapestries for a Small Orchestra propose un document frappant sur la conception compositionnelle de ce grand trompettiste. Il est accompagné de Taylor Ho Bynum, Rob Mazurek, Stephen et Graham Haynes (avec Dixon, ça fait cinq trompettistes-cornettistes!), ainsi que Glynis Lomon et Ken Filiano. Des pièces longues, spacieuses, à l’écriture d’apparence simple mais aux ramifications infinies. Plus un DVD avec un documentaire de 31 minutes sur la création du projet. [Ci-dessous: Plusieurs extraits sonores sur cette page officielle.]
“Huge” is an appropriate word to describe this Bill Dixon set - not that it’s physically large (the usual size for a digipak housing two CDs and one DVD), but for its contents, importance, and line-up. Resulting from a residence at Firehouse 12, Tapestries for a Small Orchestra is a striking document updating us on this great trumpet player’s vision of composition. He is accompanied by, among others, Taylor Ho Bynum, Rob Mazurek, Stephen & Graham Haynes (with Dixon, that makes five trumpet/cornet players), plus Glynis Lomon and Ken Filiano, among others. Long, spacious pieces, seemingly simple yet unfolding endless ramifications. Plus a DVD with a 31-minute documentary on the project. [Below: Several sound clips on this official page.]
http://firehouse12.com/firehouse12_records_release.asp?id=74177
ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Music for Mentalists (Psychic Circle - merci à/thanks to Forced Exposure)
De toutes les compilations étranges que j’ai vu passer en 2009 (merde, dans les années 2000!), celle-ci est DE LOIN, la plus étrange, incongrue et odieusement kétaine. C’est merveilleux!!! Sous ce titre (et le sous-titre “Unexpected Sounds for the Connoisseur”) Mick Dillingham propose ici une sélection tirée de sa collection personnelle de 45trs obscurs, étranges et déroutants. Que diriez-vous d’une ode aux extra-terrestres ayant élu domicile à Northampton? D’un hymne latino aux joies du magasinage à Leicester? D’une reprise risible en yiddish de “Rock Around the Clock”? Ou d’une reprise disco tout aussi risible de “Arnold Layne” du Pink Floyd? Pourquoi pas une poignée de jingles publicitaires d’époque? De tout pour tous les mauvais goûts!
Of all the odd compilations I have seen and heard in 2009 (heck, in this closing decade!), this is BY FAR the strangest, most unusual, and blatantly kitsch of them all. It’s wonderful!!! Under that title (and the subtitle “Unexpected Sounds for the Connoisseur”), Mick Dillingham delivers 33 tracks selected from his personal collection of obscure, strange and downright disturbing 45s. How about an ode to extraterrestrials living in Northampton? Or a Latin hymn to the joys of shopping in Leicester. Would you rather hear a Yiddish cover of “Rock Around the Clock”? Or a disco take on Pink Floyd’s “Arnold Layne”? How about a handful of period jingles to round it up? Stellar bad taste for everyone!
2e écoute/2nd listen: HEARTS NO STATIC / Motif (Bureau B - merci à/thanks to Forced Exposure)
Décidemment, un joli disque qui fait le bon entre krautrock (Can, Cluster) et post-rock. Rien de phénoménal, mais très agréable.
I persist: a damn fine record bridging Krautrock (Can, Cluster) and Post-Rock. Nothing phenomenal, but a very enjoyable listen.
KING CRIMSON / Red (Discipline Global Mobile - 40th Anniversary Series)
Enfin! Diantre qu’il est difficile de mettre la main sur les rééditions en 5.1 de King Crimson, du moins au Canada. Première écoute, le volume dans le tapis, de ce grand classique remixé en 5.1 par Steven Wilson. Superbe! Belle décision de mettre souvent Robert Fripp à l’arrière, pour placer l’auditeur au centre de l’action. Et le cornet de Marc Charig dans “Fallen Angel”, d’une clarté sidérante. Et la cymbale de Bill Bruford dans “One More Red Nightmare”. Et tout “Providence”, une improvisation qui tient de la haute voltige. Et “Starless” tant son essence même, magnifiée par ce remixage, si telle chose est possible. Je n’ai rien contre Porcupine Tree, au contraire, mais J’ADORE Steven Wilson le remixeur 5.1: sagesse, bon goût, dynamisme sans trop en faire. Je digère cette écoute et je garde les extras (deux “outtakes”, deux impros du coffret The Great Deceiver en 5.1, et une vidéo française de quatre en chansons live en 1974) pour plus tard.
Finally! How come it’s so difficult to find copies of the new 5.1-mix reissues of King Crimson, at least in Canada? My first run-through, volume turned way up, of this great classic now remixed in surround sound by Steven Wilson. Superb! Nice choice to tuck Robert Fripp in the back to put the listener in the middle of the action. And March Charig’s cornet in “Fallen Angel” comes in with stunning clarity. And Bill Bruford’s cymbal in “One More Red Nightmare.” And all of “Providence,” a high-flying improvisation. And “Starless” in everything that it is, magnified by the remix, if such a thing is possible. I’m quite fond of Porcupine Tree in general, but I ADORE Steven Wilson as a 5.1 remix engineer: wisdom, good taste, dynamic mixes without overdoing it. I’m digesting this listen, and I’ll keep the extras (two outtakes, two improvs from the Great Deceiver boxset remixed in 5.1, plus French video footage from 1974 of four songs) for later.
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