2009-11-12
BRUCE GILBERT / This Way (Editions Mego - merci à/thanks to Forced Exposure)
Le groupe Dome tombait en léthargie, le groupe Wire n’était pas encore reformé et, pour tuer le temps, le guitariste Bruce Gilbert a produit son premier disque solo. C’était en 1984. This Way en avait surpris plus d’un: que fait ce guitariste rock à produire de la musique concrète? 25 ans plus tard (et réédité chez Editions Mego), This Way demeure un solide disque de drones, de sons transformés et d’ambiances grises. Immersif.
Dome was winding down, Wire was not yet reformed, and to keep himself busy, guitarist Bruce Gilbert made his first solo record. It was in 1984. This Way a took few people by surprise: what was this rock guitarist doing making musique concrète? 25 yeas later (and reissued on Editions Mego), This Way remains a strong opus of drones, transformed sounds, and grey ambiences. Immersive.
DJ /RUPTURE & MATT SHADETEK / Solar Life Raft (The Agriculture - merci à/thanks to Dense Promotion)
Un mix-CD réalisé en temps réel, sur trois tourne-disque, par le New-Yorkais Matt Shadetek et le néo-Brooklynois DJ /Rupture. Quelques productions des deux compères parmi ces 22 pistes, plus du dubstep à la tonne, un peu de hip-hop, des influences antillaises et des surprises (Nico Muhly, Luc Ferrari?!). Pulssant, rondement mené, intelligent, mais un peu hors de ma zone de confort (lire: un peu trop dansant).
A mix-CD produced in real time, on three turntables, by New-Yorker Matt Shadetek and neo-Brooklyner DJ /Rupture. They slip in a few of their own tunes among the 22-track set, plus tons of dubstep, a dab of hip-hop, Caribbean influences, and a few surprises (Nico Muhly, Luc Ferrari?!). Tight and powerful, intelligent too, but a bit outside my personal comfort zone (i.e. too dancefloor friendly).
IAIN MATTHEWS & SEARING QUARTET / Joy Mining (Fledg’ling - merci à/thanks to Forced Exposure)
J’approchais avec caution, je me suis inquiété aux premières notes: le grand folkman britannique Iain Matthews (Fairport Convention) en mode jazz (avec le Searing Quartet des Pays-Bas)? Danger de mièvreté! Puis le charme opère et je me retrouve étonnamment captivé. Pourtant, c’est un album très commercial, très BCBG, on ne peut plus baby-boomer! Mais il y a la voix de Matthews, et cette douzaine de nouvelles chansons coécrites spécialement pour ce disque avec le leader du Searing Quartet. Un disque en demi-teintes, feutré, langoureux, hyper-léché mais pourtant très humain. Bravo. [Ci-dessous: Vidéo officielle pour la chanson “Randolph Scott”.]
I approached this one with caution, and I got worried at the very first notes: the great UK folkman Iain Matthews (Fairport Convention) in jazz mode (with Dutch group Searing Quartet)? “Tackiness warning!” I thought. Then, charm waltzed in, and I found myself surprisingly captivated. I mean, this is a very commercial album, a baby-boomer, shirt-and-tie dinner affair! But there’s Matthews’ voice, and this dozen new songs cowritten especially for this project with Searing Quartet’s leader. A half-hued record, velvety, crooning, extremely cleanly produced, yet so human-sounding. Bravo, says I, bravo. [Below: Official video for the song “Randolph Scott.]
BEAT CIRCUS / Boy from Black Mountain (Cuneiform)
Qu’est-il arrivé à Brian Carpenter pour que son groupe Beat Circus marque un si gros changement d’attitude entre le premier disque (dépressif et rempli de spectres) et ce second (jovial et primesautier)? Peu importe, Boy from Black Mountain est excellent! De l’Americana actuel vif, intelligent, parfois exagéré, souvent tendre, toujours créatif. Ce disque est plus ramassé et illustre une approche mieux définie que le précédent. Il donne aussi moins l’impression d’être un “side project” des Eyesores (pas qu’il l’était, mais c’est l’impression que le son donnait). J’accroche instantanément et je sais que j’y reviendrai souvent. [Ci-dessous: “February Train”, tirée du site de Cuneiform Records.]
What happened to Brian Carpenter for his band Beat Circus to change its attitude so drastically between their first album for Cuneiform (depressive and full of spectres) and this second one (cheerful and bouncy)? Whatever it was, Boy from Black Mountain is excellent! A vivid modern take on Americana, overexaggerated at times, often sweet, always creative. This record is tighter and showcases a better-defined sound than the previous effort. It also sounds a lot less like an offshoot of The Eyesores (which it wasn’t, though it sounded like it). I’m instantly hooked and I just know I’ll be coming back to this one often. [Below: “February Train”, found on Cuneiform’s website.]
http://www.cuneiformrecords.com/realaudio/February_Train.mp3
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