Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2014-05-09

2014-05-07: Bennani/Oki/Silva/Sato, Heratius Corporation, Armand Frigico, Pinhas/Yoshida

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-05-07

ABDELHAÏ BENNANI, ITARU OKI, ALAN SILVA & MAKOTO SATO / New Today, New Everyday (Improvising Beings)
Deux belles sessions de studio, une de mai 2009 entre Bennani (saxo ténor), Itaru Oki (trompette, flûte) et Makoto Sato (batterie), l’autre de juillet 2009 entre les trois mêmes et Alan Silva (clavier). Sessions présentées en disque double totalisant dans les 95 minutes. Parties composées (surtout par Bennani), mais un sentiment général d’improvisation libre, avec de très beaux échanges et un son collectif bien défini. “Tribes”, où Oki joue de la flûte, est splendide. Et Silva adopte un rôle plus discret qu’à l’habitude, son “synthétiseur orchestral” s’intégrant très bien à l’ensemble.
Two fine studio sessions, one from May 2009 between Bennani (tenor sax), Itaru Oki (trumpet, flutes), and Makoto Sato (drums), the other from July 2009 with the same trio plus Alan Silva (keyboard). These sessions are released as a 2-CD set with a total duration of approx. 95 minutes. There are composed bits (mostly by Bennani), but the general feeling is one of free improvisation, with some beautiful exchanges and a well-defined group sound. “Tribes,” where Oki plays flute, is gorgeous. And Silva takes on a role more discreet than usual, his “orchestral synthesizer” blending in unusually well with the ensemble.

HERATIUS CORPORATION – ARMAND FRIGICO / Pataphysic Power: The Underground Retrospective (Fractal Records)
L’étiquette française Fractal frappe un grand coup avec ce CD double qui réédite: l’album Gwendolyne de Heratius Corporation (1976; il figure sur la célèbre liste de Nurse With Wound), le deuxième album de HC, jamais paru (1979), la cassette L’Après-midi chaud d’Armand Frigico (1985) et deux pièces inédites. Le lien entre tout ça: le guitariste, compositeur, multi-instrumentiste et pataphysicien Armand Mirallès. Les deux Heratius Corporation sont une révélation: musique dadaïste aux racines nombreuses (blues, krautrock, rock-in-opposition, chanson) qui s’inscrit dans la foulée des Barricade, Fille qui mousse, Philippe Besombes, Flamen Dialis et autres ovnis français de l’époque. “Le naufrage de la belle excentrique au large de Dieppe” (18 mnutes, sur l’album inédit) est un incroyable mélange de hörspiel et de minimalisme psychédélique. Le disque deux propose deux raretés, dont 12 minutes de variations sur “It’s a Rainy Day, Sunshine Girl” de Faust, un délire très amusant avec des résonances Magma-esques, auquel participe Pascal Comelade. L’essentiel du deuxième disque est occupé par L’Après-midi chaud, où Mirallès se transforme en one-man-band synthé-pop. Encore pataphysique, mais froid et synthétique – tout aussi déjanté, mais l’écriture autant que la qualité sonore sont de moindre qualité. Ce qui n’en fait pas quelque chose d’inintéressant (Katerine et Les Biberons bâtis pourraient-ils avoir entendu cette cassette à l’époque?!?). Bravo à Fractal pour cette surprise de taille.
The French label Fractal just pulled a rabbit out of its hat: a double CD reissuing Heratius Corporation’s Gwendolyne LP (1976, featured on the famous Nurse With Wound list), HC’s second, never-before released album (1979), Armand Frigico’s 1985 cassette L’Après-midi chaud, and a couple of ultra-rare tracks. The common denominator of the project is guitarist, composer, multi-instrumentalist and pataphysician Armand Mirallès. The two Heratius Corporation albums are a revelation: Dada music with complex roots (blues, chanson, rock-in-opposition, krautrock), in a class all its own but with similarities with other French UFOs of that era, like Barricade, Fille qui mousse, Philippe Besombes, and Flamen Dialis. The 18-minute “Le naufrage de la belle excentrique au large de Dieppe” is an incredible cross between hörspiel and psychedelic minimalism. Disc 2 features two rarities, one of them a 12-minute track of variations on Faust’s “It’s a Rainy Day, Sunshine Girl,” an entertaining delirium with Magma-esque overtones featuring... Pascal Comelade! The bulk of disc 2 is occupied by L’Après-midi chaud, where Mirallès transforms into a synth-pop one-man-band. Still pataphysical, though now cold and synthetic-sounding – and still as zany, but the songwriting and sound quality are weaker. Which doesn’t make this part of the 2-CD set uninteresting (is it possible that Katerine and Les Biberons bâtis heard this tape back in the day???). Congratulations to Fractal for such a surprising reissue.

RICHARD PINHAS & YOSHIDA TATSUYA / Welcome in the Void (Cuneiform)
Le guitariste Richard Pinhas et le batteur Yoshida Tatsuya (Ruins, Koenjihyakkei, Acid Mothers Gong, etc.): un jumelage rêvé, un disque stupéfiant, une pochette hallucinée. L’album se compose d’une courte introduction qui pourra faire office d’extrait radio: 4 minutes de rock improvisé puissant, martelé, magistral. Suit une pièce de 63 minutes, une suite en fait, où les deux musiciens travaillent de manière beaucoup plus graduelle – accrétions de boucles de guitare, développements rythmiques, pic, puis passage ambiant, ralentissement des choses, réaccelerando, etc. À la première écoute, je ne me suis pas ennuyé, mais pas du tout. Tatsuya, intarissable, habille les constructions de Pinhas de couleurs éclatantes. [Ci-dessous: “Part One: Intro”.]
Guitarist Richard Pinhas and drummer Yoshida Tatsuya (Ruins, Koenjihyakkei, Acid Mothers Gong, etc.): a wet dream of a match, an astounding record, and an hallucinated cover artwork. The album starts with a short introduction that will make a fitting radio single of sorts: 4 minutes of grand, powerful, beat-driven improvised rock. Follows a 63-minute piece, almost a suite, where both musicians work in much more gradual ways – accumulating guitar loops, rhythmical developments, a peak followed by an ambient passage, deceleration, reacceleration, etc. The first listen I found captivating throughout. Tatsuya, unstoppable (though he does let off here and there) dresses up Pinhas’s constructions in striking colours.  [Below: “Part One: Intro.”]


No comments:

Post a Comment