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2013-09-24

2013-09-23: Luís Lopez Humanization 4tet, Dennis González Yells at Eels, Kassidat, Qat Coffee & Qambus, Luk Thung


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-09-23

LUÍS LOPEZ HUMANIZATION 4TET / Live in Madison (Ayler Records)
Ouf! Ce disque du guitariste Luís Lopez est brûlant! Il faut dire que le saxo de Rodrigo Amado, à lui seul, est très chaud. Ajoutez une section rythmique en feu (Aaron et Stefan González) pour obtenir un free jazz torride, de l’excellente “fire music”. Enregistré devant public au Wisconsin en juillet 2011, ce set comporte des compos originales des membres du groupe, ainsi que “Bush Baby” d’Arthur Blythe. Lopez et Amado rivalisent de force et de créativité tout au long de ce disque puissant. Recommandé.  [Ci-dessous: “Bush Baby”.]
Wow! This record by electric guitarist Luís Lopez is a scorcher! Of course, Rodrigo Amado’s tenor sax is very hot on its own. Add a flaming rhythm section (Aaron and Stefan González) and you get some torrid free jazz, excellent Fire Music. Recorded live in Wisconsin in July 2011, this set consists of original compositions from band members, plus Arthur Blythe’s “Bush Baby.” Lopez and Amado keep challenging each other in strength and creativity throughout this powerful album. Recommended.  [Below: “Bush Baby.”]

DENNIS GONZÁLEZ YELLS AT EELS featuring AAKASH MITTAL / Colorado at Clinton (Ayler Records)
Le trompettiste Dennis González et ses fils (Stefan et Aaron, la section rythmique de Luís Lopez ci-dessus), avec, à titre d’invité, le saxophoniste Aakash Mittal, qui s’avère être un ami d’enfance de Stefan, récemment retrouvé sur les réseaux sociaux. Sa présence apporte de la profondeur à la musique de Yells at Eels et un certain caractère indien (dans la formulation et la livraison des mélodies), particulièrement palpable dans ses deux compositions. Les quatre autres sont signées Dennis González. Une session riche, meilleure que le précédent disque de ce trio chez Ayler, mais pas aussi enlevante que celle du Humanization 4tet chroniqué ci-haut.
Trumpeter Dennis González and his sons (Stefan and Aaron, Luís Lopez’s rhythm section on the CD reviewed above), with featured guest alto sax player Aakash Mittal, who happens to be Stefan’s estranged childhood friend, with whom he recently reconnected via social media. Mittal’s presence brings depth to Yells at Eels’ music and an Indian feel (in how melodies are formulated and delivered), especially present in his two compositions. The other four numbers were penned by Dennis González. A rich session, better than this trio’s previous Ayler CD, though not as thrilling as the Humanization 4tet CD reviewed above.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Kassidat: Raw 45s from Morocco (Dust to Digital – merci à/thanks to Forced Exposure)
Six chansons d’environ six minutes chacune, publiées au Maroc dans les années 1960, peu après l’accession à l’indépendance de ce pays. J’aurais espéré un disque plus long, mais ces six pièces forment une bonne sélection. On y aborde le chaabi, le raï, le ‘aita. On y entend des voix masculines et féminines, des musiques traditionnelles et des trucs plus hybrides, particulièrement “Sidi M’bark” de Cheik Mohamed Riffi, chanson de transe et d’excès qui pointe dans la direction de l’Ethiopie… Belle présentation (photos et textes).
Six songs, about six minutes each, all released in Moroco in the 1960s, shorly after the country  gained its independence. I would have hoped for a longer album, but these six tracks make up a strong selection. There’s some chaabi, and raï, and ‘aita. Male and female singers, traditional music and hybrid stuff – especially Cheik Mohamed Riffi’s “Sidi M’bark”, a trance-like, slightly over-the-top song that seems to point toward Ethiopia… Nice presentation (photos and liner notes).

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Qat, Coffee & Qambus: Raw 45s from Yemen (Dust to Digital – merci à/thanks to Forced Exposure)
Même principe, mêmes qualités, même durée (38 minutes, neuf chansons), mais nous sommes maintenant au Yémen et, je dois avouer qu’avant ce disque, je n’avais pas le moindre morceau de musique en provenance de ce pays arabe. Les chansons proviennent des années 60 et 70 et, encore une fois, on trouve un peu de tout dans cette compil. Un solo de voix accompagné par un plateau de métal, des chansons romantiques, des chansons festives, et une présentation engageante par Chris Menist, qui raconte comment il a dégoté ces 45 tours.
Same principle, same strenghts, same duration (38 minutes over nine tracks), but now we’re in Yemen – and I must admit that before this CD I didn’t have a single track from this Arab country. Songs comes from the ‘60s and ‘70s and, once again, there’s a little bit of everything: a female singer solo backed by a metal tray, romantic songs, festive songs, and an engaging presentation from Chris Menish telling how he came upon these 45s.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Luk Thung: Classic & Obscure 78s from the Thai Countryside (Dust to Digital – merci à/thanks to Forced Exposure)
Pays: la Thaïlande. Période: les années 1960. Format: le 78 tours, dont le règne a duré plus longtemps dans cette région du monde. Style: le luk thung, une forme de chanson populaire rurale qui mêle style traditionnel et éléments modernes. Ce CD propose 14 chansons choisies par David Murray du blogue Haji Maji. Belle unité d’ensemble laissant place à la diversité. Qualité sonore respectable (supérieure, en fait, aux compilations thaïlandaises de Sublime Frequencies), de belles découvertes, des sonorités parfaitement exotiques.
Country: Thailand. Era: the 1960s. Format: the 78rpm, which lasted longer on the market in that part of the world. Style: luk thung, a form of rural popular song that blend traditional styles and modern elements. This CD features 14 sides selected by David Murray of the Haji Maji blog. Nice cohesion, with room for variety. Respectable sound quality (superior, in fact, to Sublime Frequencies’ thai-themes comps), some fine discoveries, and fabulously exotic sounds.

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