Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2013-08-23

2013-08-22: Sifter, Pedersen/Kerr, Estamos Trio, Klimperei, Tamikrest


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-08-22

SIFTER / Sifter (Relative Pitch Records)
Sifter est un trio avant-jazz composé du cornettiste Kirk Knuffke, de la guitariste Mary Halvorson et du batteur Matt Wilson. Cet album éponyme propose uniquement des compositions, surtout de Knuffke (mais les deux autres en signent aussi), arrangées en suites serrées et riches en rebondissements. Les influences font du country à King Crimson, en passant par le free jazz. Complexe, déroutant, bien écrit. Bravo.
Sifter is an avant-jazz trio consisting of Kirk Knuffke on cornet, Mary Halvorson on guitar, and drummer Matt Wilson. This eponymous CD features only compositions, and mostly by Knuffke (although the other two contribute a couple of pieces), arranged in tight, eventful suites. Influences range from country music to King Crimson and free jazz. Complex, bewildering, well written. Bravo.

CRAIG PEDERSEN & JOEL KERR / It’s a Free Country (Craig Pedersen/Joel Kerr)
Un duo très intéressant entre les Canadiens Craig Pedersen (trompette) et Joel Kerr (contrebasse), autour d’une thématique country. Ils ont choisi un bel amalgame d’airs traditionnels (“Bury Me Not”, “Goodbye Old Paint”) et d’airs plus populaires (“Crazy”, “Blood on the Saddle”) et en font des pièces délicats, émouvantes, qui font ressortir la qualité de leur jeu – celui de Pedersen en particulier, fragile mais bien campé, lyrique à l’occasion. Et la pochette est tout simplement splendide.
A very interesting duo between Canadians Craig Pedersen (trumpet) and Joel Kerr (doublebass), around a country theme. They have selected a fine blend of traditionals (“Bury Me Not,” “Goodbye Old Paint”) and more popular tunes (“Crazy,” “Blood on the Saddle”), and turn them into delicate, moving duets that showcase the quality of their playing – Pedersen’s in particular, well assured by fragile, with bouts of lyricism. And the cover artwork is just gorgeous.

ESTAMOS TRIO / People’s Historiaq (Relative Pitch Records)
Le pianiste Thollem McDonas, la chanteuse Carmina Escobar (aussi aux électroniques et enregistrements de terrain), Milo Tamez à la percussion. Inégal et peu impressionnant. Il y a des moments forts, notamment “Biandakhabo Diako Abaro”, où Escobar vocalise avec la passion d’un Iva Bittova, mais beaucoup de moments faiblards, et des écarts de volume désagréables entre les pièces.
Pianist Thollem McDonas, singer Carmina Escobar (also on electronics and field recordings), Milo Tamez on percussion. Uneven and unimpressive. There are some strong moments, especially “Biandakhabo Diako Abaro,” where Escobar vocalizes with the passion of Iva Bittova, but there’s also a lot of weaker moments, and unexplainable differences in volume between tracks.

KLIMPEREI / IWM (4): Los Paranos (In Poly Sons)
Cette fois, Christophe Petchanatz revisite quelques articles du répertoire des Los Paranos, son projet de la fin des années 70 (pré-Klimperei, donc). Alternances de chansons naïves et pataphysiques, et de courtes instrumentales, le tout livré en mode typiquement klimperéien: avec foisonnement d’instruments jouets et de voix amateures. On est ici encore plus près de l’univers des Pascals qu’à l’habitude, et on se bidonne beaucoup (les textes, souvent d’un ridicule truculent).
This time, Christophe Petchanatz revisits items from the repertoire of Los Paranos, his late-‘70s (pre-Klimperei) project. A blend of naive and pataphysical songs, and short instrumentals, all delivered in typical Klimperei fashion, i.e. with lots of toy instruments and amateur vocals. This album gets even closer to Pascals than usual, and it’s quite a larf for anyone who understands French (the lyrics are often marvelously silly).

TAMIKREST / Chatma (Glitter Beat - merci à/thanks to Forced Exposure)
Troisième album de Tamikrest, le groupe du Touareg Ousmane Ag Mossa. Chansons d’inspiration à la fois traditionnelle et moderne, avec une touche psychédélique (“Assikal”), portant sur le thème de la femme – “Chatma” signifiant “sœurs”. Belle facture sonore, chansons languissantes, vers d’oreille. Entre Tinariwen et Tamikrest, mon cœur penche pour le second, mais les fans des deux trouveront leur compte dans cette nouvelle galette. Attention: ce disque sortira à la mi-septembre. [Ci-dessous: “Imanin bas zihoun”, le premier extrait de l’album.]
Third album by Tamikrest, the band of Tuareg singer-songwriter Ousmane Ag Mossa. Songs of both traditional and modern inspiration, with a psychedelic touch (“Assikal”), all revolving around one main theme: “sisters” (the meaning of the title “chatma”). Nice production, languid songs, earworms guaranteed. Between Tinariwen and Tamikrest, my heart leans toward the latter, but fans of both will be pleased with this new opus. Note: to be released in mid-September.  [Below: “Imanin bas zihoun”, the first single from this upcoming album.]

2 comments:

  1. thanks encore, toujours
    vraiment

    à propos de ridicule truculent
    si tu as qqs minutes :

    http://klimperei.bandcamp.com/track/klimperei-babar-l-phant
    http://klimperei.bandcamp.com/track/klimperei-dans-la-nuit-des-sauriens-pour-patrick-pincot
    http://klimperei.bandcamp.com/track/klimperei-le-chien-qui-vole-le-pain

    mes amitiés

    ReplyDelete
  2. Thanks again for writing about another of my projects! Much appreciated.

    ReplyDelete