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2013-07-08

2013-07-05: Netherworld, Friedman/Liebezeit, TG Mauss, The Legendary Pink Dots, Mostly Other People Do the Killing


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-07-05

NETHERWORLD / Alchemy of Ice (Glacial Movements - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Alessandro Tedeschi est le fondateur de Glacial Movements, une étiquette dont le nom décrit parfaitement son esthétique : une musique ambiante axée sur le froid, le blanc, les vastes espaces, le vent, le silence et les lents mouvements. En ce sens, Alchemy of Ice atteint une perfection stylistique difficile à surpasser: tout ce qui s’y passe participe à l’atmosphère décrite ci-haut, avec pour résultat une écoute qui joue entre l’attention au détail et l’intégration au quotidien.
Alessandro Tedeschi is the founder of Glacial Movements, a label whose name perfectly describes its aesthetics: ambient music evoking coldness, whiteness, vast spaces, wind, silence, and slow movement. In this regard, Alchemy of Ice achieves stylistic perfection the likes of which could hardly be surpassed: every detail contributes to the atmosphere described above. The result is a listening experience that both draws attention to detail and settles in the background of your daily life.

BURNT FRIEDMAN & JAKI LIEBEZEIT / Secret Rhythms 5 (Nonplace - merci à/thanks to  John Bourke P.R.)
Trois ans après le quatrième volume, 11 ans après le début de cette série, il semble que Friedman et Liebezeit aient atteint un nouveau degré de qualité dans leur collaboration. Secret Rhythms 5 propose des pièces instrumentales aux rythmes dansants mais discrets. Rien de trop appuyé, que du bon goût entre ces deux rois du rythme. Tim Motzer, Josephy Suchy, Hayden Chisholm et Daniel Dodd-Ellis ajoutent leur touche ici et là. Ça plane, ça pulse, ça dub un peu aussi.
Three years after volume 4, eleven years after this series’ debut, it seems that Friedman and Liebezeit have achieved a new level of quality in their collaboration. Secret Rhythms 5 features instrumental tracks that groove... discreetely. I mean, there is nothing here that feels in your face or overemphasized. Good taste galore from these two kings of rhythm. Tim Motzer, Josephn Suchy, Hayden Chisholm, and Daniel Dodd-Ellis add their own touch here and there. Trippy, pulsing, and slightly dubbing.

TG MAUSS / Dear Stranger, (Karaoke Kalk)
Quatrième album de TG Mauss, qui fait dans la pop électronique délicate. Chansons discrètes, chantées avec réserve – sur “Sun King”, on dirait presque Kevin Ayers. Arrangements simples mais fignolés, qui laisse place à l’acoustique tout en maintenant la présence des électroniques. Musique sans prétention, pas toujours réussie (“Dark”, trop répétitive), mais j’ai trouvé plusieurs bons moments sur Dear Stranger, (la virgule est volontaire).
Fourth album from TG Mauss, who makes delicate electronic pop. Delicate songs sung in an assumed tone – on “Sun King”, you could swear it’s Kevin Ayers singing. Simple arrangements that leave room for acoustic instruments but maintain the presence of electronics. Unpretentious music. Not always successful (“Dark” is too repetitive), but I found several highlights on Dear Stranger, (the comma is part of the album’s title).

THE LEGENDARY PINK DOTS / The Gethsemane Option (Metropolis Records)
Nouvel album des Legendary Pink Dots (lire: nouvel album de la discographie principale, consistant en chansons et faisant l’objet d’une tournée de concerts). Plus substantiel que Seconds Late for the Brighton Line qui, au final, me laisse plutôt froid. ”Esher Everywhere”, “The Garden of Ealing” et “Grey Scale” sont solides. D’autres comme “One More Dimension” étirent trop la sauce – chez les Dots, la ligne est souvent mince entre hypnotisme et répétitivité. Cela dit, il y a plus de bon que de mauvais sur The Gethsemane Option et plusieurs chansons recèlent la promesse d’écoutes agréables nombreuses.  [CI-dessous: “Grey Scale”.]
New album from The Legendary Pink Dots (meaning: new addition to their main discography, consisting of songs and backed by a tour). More substantial than Seconds Late for the Brighton Line, which in the end leaves me rather cold. “Esher Everywhere,” “The Garden of Ealing” and “Grey Scale” are strong songs. Others like “One More Dimension” go on for too long – with the Dots, the line is often fine between hypnoticism and over-repetition. That being said, there is more good stuff than bad stuff here, and several songs promise increasingly enjoyable repeated listens.  [Below: “Grey Scale.”]

MOSTLY OTHER PEOPLE DO THE KILLING / The Coimbra Concert (Clean Feed)
Un album double paru chez Clean Feed il y a deux ans - avant la parution du dernier album studio du groupe, Slippery Rock. Ce disque en concert est incroyablement énergique et ses deux heures passent en coup de vent – même les 33 minutes de “Blue Ball”. Ce quatuor (Peter Evans, Jon Irabagon, Moppa Elliott, Kevin Shea) plonge à pleine même dans l’héritage du jazz et du free jazz pour produire une musique festive et folle. Un feu roulant.
A double CD set released in Clean Feed two years ago – before the band’s last studio album Slippery Rock. This live set is incredibly energetic and its two hours go by just like that – even the 33-minute “Blue Ball.” This quartet (Peter Evans, Jon Irabagon, Moppa Elliott, Kevin Shea) gets its hands dirty playing in the soil of jazz and free jazz to grow festive and zany music. The excitement just won’t quit.

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