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2013-05-14

2013-05-13: Anthony Braxton, Shayna Dulberger, The Flaming Lips


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-05-13

ANTHONY BRAXTON / Two Compositions (Orchestra) 2005 (New Braxton House)
New Braxton House, avec son programme d’éditions numériques, est en route pour offrir au public les œuvres complètes de Braxton. Two Compositions (Orchestra) 2005 (disponible gratuitement en mai 2013 aux souscripteurs; contre paiement pour les autres) propose deux compositions encore non documentées, des œuvres de jeunesse (ou presque), les numéros 24 et 83, interprétées en décembre 2005 à l’université Wesleyan. La 23 est particulièrement intéressante, parce qu’elle est courte (chose rare aujourd’hui chez Braxton) et que ses mécanismes sont fort différents. La 83, plus longue, manque un peu de cohérence, mais toutes deux sont confiées à un ensemble aguerri de Braxtoniens, dont Matt Bauder, Taylor Ho Bynum, Nate Wooley, Jay Rozen, Jessica Pavone, Aaron Siegel et, étonnamment, Colin Stetson. Qualité sonore fort acceptable.
With its current digital edition program, New Braxton House might very well end up making ALL of Braxton’s compositions available to the public. Two Compositions (Orchestra) 2005 (available for free to subscribers in May 2013; for a fee to others) features two early compositions that were as-yet undocumented: numbers 24 and 83, performed in concert in December 2005 at Wesleyan University. Comp. 23 is particularly of interest, because it’s short (such a rare feat in Braxton’s output of the last two decades) and its inner workings are quite different. Comp. 83, longer, lacks a bit of coherence, but both pieces are performed by a group of seasoned Braxtonites, among whom are Matt Bauder, Taylor Ho Bynum, Nate Wooley, Jay Rozen, Jessica Pavone, Aaron Siegel, and, surprisingly, Colin Stetson. Very acceptable sound quality.

SHAYNA DULBERGER / Ache & Flutter (Empty Room Music)
Album (son premier?) de la jeune contrebassiste Shayna Dulberger, une pupille du grand William Parker. Ache & Flutter met en vedette son quartet (après une pièce d’ouverture solo qui démontre la filiation avec son maître), composé de Yoni Kretzmer au saxo ténor, Chris Welcome à la guitare et Carlo Costa à la batterie. Un jazz actuel très jazz, très américain – très AACM en fait, avec plusieurs touches personnelles bien senties. Un premier album qui a ses défauts mais prometteur d’une belle carrière.
Album (her debut?) by yong bassist Shayna Dulberger, William Parker’s protégée. Ache & Flutter (after a solo opener showing the filiation with her master) features her quartet consisting of Yoni Kretzmer on tenor sax, Chris Welcome on guitar, and Carlo Costa on drums. Very jazzy avant-jazz, very American – actually, very AACM, with lots of personal touches. A fine debut, not perfect, but loaded with promises.

THE FLAMING LIPS / The Terror (Warner Bros.)
Ça fait un bail qu’un bon ami me recommande les Flaming Lips, mais c’est sa description de leur tout dernier, The Terror, qui a réussi à me convaincre. Solide album de rock psychédélique. Oui, psychédélique à l’os – séparation stéréo extrême, guitares parfois acides, chant haut perchée, effets à gogo, tout y est, y compris une longue pièce de 13 minutes (“You Lust”) qui vole la vedette. Écriture solide par-dessus le marché. “Be Free, A Way,” “Butterfly, How Long It Takes to Die” et “Always There in Our Hearts” sont les moments les plus forts de ce disque très fort en moments forts.
A good friend of mine has been pushing The Flaming Lips on me for a while, but it’s his description of their newest one, The Terror, that convinced me to lay down the dough. Strong psychedelic rock album. Psychedelic to the bone – extreme stereo separation, bits of acid guitar, high-pitched vocals, effects-a-plenty, it’s all there, even the extended 13-minute track (“You Lust”) that steals the show. And strong songwriting. “Be Free, A Way,” “Butterfly, How Long It Takes to Die” and “Always There in Our Hearts” are the strongest moments on this highlights-filled record.

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