Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2013-04-16

2013-04-15: Going, Bushman's Revenge, Hedvig Mollestad Trio


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-04-15

Après un weekend passé à écouter du vieux soul (The Four Tops, The Temptations, Sam & Dave, ...), du vieux Tangerine Dream et le dernier best-of de l’Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou (cf. entrée 2013-04-09), il est temps de revenir dans le temps présent.
After a weekend spent listening to old soul music (The Four Tops, The Temptations, Sam & Dave, ...), vintage Tangerine Dream, and the latest Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou best-of CD (see 2013-04-09 entry), it’s time to get back to the present.

Going / I (Silent Water)
La semaine dernière, j’ai chroniqué un très bon disque de Mulabanda, un groupe qui me faisait penser à Elephant9 et Supersilent. Je maintiens la comparaison avec Supersilent dans le cas de Going, un autre quatuor dont deux des membres font aussi partie de Mulabanda. L’alignement, cette fois, consiste en les claviéristes-électroniciens Giovanni Di Domenico et Pak Yan Lau, et les batteurs João Lobo et Mathieu Calleja. Mélange d’improvisation et de composition sur fond de polyrythmes, claviers aux effets très variés, parfois mélodiques, souvent texturaux. Si “Skal” montre des longueurs, “Nagpapatuloy” et “Mynd” sont fort efficaces et, de toute manière, ce premier opus en met plein les oreilles. Paru sur vinyle, comme le Mulabanda. [Ci-dessous: Vidéo officielle pour la courte pièce “Ag Dul”.]
Last week I reviewed a very good record by Mulabanda, a band who reminded me of Elephant9 and Supersilent. I maintain the comparison with Supersilent in the case of Going, another quartet with two members also playing in Mulabanda. The line-up this tim is keyboardists/electronicians Giovanni Di Domenico and Pak Yan Lau, with drummers João Lobo and Mathieu Calleja. A blend of composition and free improvisation resting on a bed of polyrythms, with variously-effected keys that can sound both melodious and textural. “Skal” goes on for too long, but “Nagpapatuloy” and “Mynd” are strong tracks and, in any case, this debut LP has a lot to offer.  [Below: Official video for the short track “Ag Dul.”]

BUSHMAN’S REVENGE / Electric Komle - Live! (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)
Bushamn’s Revenge célèbrent leur dixième anniversaire avec ce disque enregistré en concert en mai 2012. Wow! Quel feu roulant! Ce disque élimine tous les moments plus calmes des disques précédents, pour se concentrer uniquement sur le matériel à indice d’octane élevé. Bref, ça torche, d’un bout à l’autre. Even Helte Hermansen est en feu. Les pièces s’enchaînent en laissant à l’auditeur à peine le temps d’une respiration alors qu’une note de guitare s’étire. Vous ne connaissez pas ce groupe? Commencez ici!
Bushman’s Revenge are celebrating their first decade in action with a live album recorded in May 2012. Wow! What a rollercoaster! This record takes out all the quieter moments from their previous opuses and focuses solely on the high-octane material. In other words, this one slays from start to finish. Even Helte Hermansen is on fire. Tracks near-segue, giving you only time enough to draw in a breath as a guitar note is stretched out, before the band lunges into the next number. You don’t know this band yet? Start here!

HEDVIG MOLLESTAD TRIO / All of Them Witches (Rune Grammofon)
Hedvig Mollestad est toute une guitariste rock. Un son puissant, des riffs punchés, des solos flyés (c’est pourquoi elle se retrouve chez Rune Grammofon, aux côtés de Bushman’s Revenge, Elephant9 et Motorpsycho), appuyés par une solide section rythmique. All of Them Witches est son second disque chez RG (je n’ai pas entendu le premier). Du power-trio instrumental créatif et agréable, mais j’aimerais entendre Mollestad dans un contexte de chanson – la comparaison à Led Zeppelin prendrait tout son sens.
Hedvig Mollestad is one mean guitar-heroine. A kick-ass sound, heavy riffs, wild solos (that’s why she’s on Rune Grammofon, alongside Bushman’s Revenge, Elephant9, and Motorpsycho), and she’s back by a solid rhythm section. All of Them Witches is her second RG title (haven’t heard the first one). Creative as far as guitar-led power trios go, and enjoyable, but I would like to hear her skills applied to the song format – throw in some vocals now and then – then a comparison with Led Zeppelin would make sense.

No comments:

Post a Comment