Journal d'écoute / Listening Diary
2013-04-03
SPUNK / Das Wohltemperierte (Rune
Grammofon - merci à/thanks to Forced
Exposure)
Si j’ai été moins prolifique dans mon journal d’écoute
ces derniers jours, c’est à cause de Das Wohltemperierte, le
nouvel album de Spunk, un coffret de 6 disques compacts totalisant 6 heures 44
minutes de musique. Ça ne s’écoute pas en criant lapin. Ce projet gargantuesque
est issu d’une idée bien simple : entre 2001 et 2012 il y aura douze dates
dédoublées (20.01.2001, 20.02.2002, etc.) et il y a douze notes dans le système
chromatique occidental. Le quatuor norvégien Spunk a donc donné 12 concerts
spéciaux entre 2001 et 2012, à chacune de ces dates inusitées, chacun dans un
endroit différent à Oslo, et chaque fois nos quatre musiciennes ont joué une
improvisation de 25 à 40 minutes sur une seule note prédéterminée. Il s’agit
donc de bourdons acoustiques – ce qui n’est pas l’apanage de Spunk.
Attendez-vous donc à quelque chose de différent. Les lieux changent aussi, et
le groupe en tient compte: église, mausolée, université, centre d’achats, toit,
chalet, etc. – chaque endroit donne un caractère particulier à l’environnement
sonore. Certaines improvisations sont très réussies, d’autres frôlent la
catastrophe, et dans l’ensemble elles tiennent à peu de choses. Ce n’est pas du
grand Spunk, mais c’est intéressant, pris à petites doses.
If I have been relatively quieter in these pages
the past few days, it is the fault of Das
Wohltemperierte, the new album by Spunk, a 6-CD set with a total duration of
6 hours 44 minutes. You don’t listen to that in a jiffy. This huge project is
the result of a simple idea: between 2001 and 2012, there will be 12 “repeated”
dates (20.01.2001, 20.02.2002, etc.) and there are 12 tones in the Western
chromatic scale. So the Norwegian quartet Spunk gave 12 special concerts
between 2001 and 2012, on these special dates, each in a different location in
Oslo, and each time our four musicians performed a free improvisation (25 to 40
minutes long) on a single preset note. Therefore, each track is actually a
drone – and that’s not Spunk’s usual fare. So expect something different. And the
group adapts to each performance location: church, mausoleum, university
building, shopping centre, rooftop, cabin, etc. – each place shapes the sonics
of the recording. Some improvisations are very strong, others almost collapse,
and they are all fragile and thin. This is not Spunk at their best, but it’s an
interesting release if taken in one disc (or even one track) at a time.
ART OF NOISE / And What Have You Done With My Body, God? (ZTT)
Et ça, c’est l’autre raison qui a
rendu mon journal d’écoute mince ces temps-ci: un coffret de 4 disques autour
du premier long-jeu d’Art of Noise (Who’s Afraid of the Art of Noise). The
Art of Noise a été ma première rencontre avec l’inusité en musique (AVANT le
rock progressif). En 1986. J’avais 13 ans. And What Have You Done With My
Body, God? est paru en 2006 et est aujourd’hui introuvable, mais
emusic en offre une version numérique, sur laquelle j’ai sauté à pieds joints
après avoir dépoussiéré mes albums du groupe, récemment. Le mini-album Into
Battle y est, ainsi qu’une tonne de démos, mixes rejetés et
pièces très rares (dont “Diversions 3” et “Diversions 5”, “A Time To Hear
(Who’s Listening)”, et le graal: “That Was Close”). Or, malgré 4 CD totalisant
trois heures et demie de matériel (autour d’UN SEUL LONG-JEU, et EXCLUANT ledit
long-jeu), on ne fait toujours pas le tour du corpus, évidemment (Art of Noise
= éparpillage; on ne trouvera jamais tout en un seul endroit). Ainsi, il manque
des “diversions” importantes de Close (To The Edit), comme “Close-Up (Hop)” et
“Closely Closely (Enough’s Enough)”. Cela dit, cette foison de versions fait
ressortir l’art combinatoire de ces pionniers de l’échantillonnage et du
Fairlight – des sons connus dans une pièce réapparaissent dans les ébauches
d’autres chansons, au point où en plein milieu de mon écoute, j’ai dû retourner
écouter Who’s Afraid..., question de démêler le tout. Le fan en
moi capote ferme. Maintenant, si on pouvait faire la même chose pour la période
In Visible Silence...
[Ci-dessous: “The Focus of Satisfaction” incarne parfaitement cet art
combinatoire: 11 minutes qui tournent autour de la pièce “Who’s Afraid (Of the
Art of Noise)”.]
And THAT one is the other reason why my listening
diary has been so thin lately: a 4-CD box set around Art of Noise’s debut LP (Who’s
Afraid of the Art of Noise). The Art of Noise was my first meeting with
“unusual” music (BEFORE I got into progressive rock, and WAY before I got into
anything avant-garde). In 1986. I was 13. And What Have You
Done With My Body, God? came out in 2006 and is nowadays impossible to find,
but emusic sells a digital version, I jumped on it after having dusted down my
old AON albums recently. The Into Battle EP is on it, and
tons of demos, rejected mixes, and very rare tracks (like “Diversions 3” and
“Diversions 5”, “A Time To Hear (Who’s Listening)”, and the Holy Grail itself:
“That Was Close”). And yet, with 4 CDs totalling three and a half hours of
material (around ONE LP, and EXCLUDING that LP), there are glaring omissions,
like important “diversions” of “Close (To The Edit)”, like “Close-Up (Hop)” and
“Closely Closely (Enough’s Enough)”. Hey, Art of Noise = scattered tracks, and
I guess there will never be a “complete edition”, it would be just to easy.
Still, this orgy of versions highlights the combinatory art of these sampling
pioneers – sounds known to belong to one track appear in drafts of other songs,
to the point where halfway through the boxset I felt the need to go back to the
official Who’s Afraid of... to make sure I remembered things
clearly. The fan that I am is freakin’ thrilled, let me tell you. Now, if they
could do the same thing with the In Visible Silence era... [Below: “The Focus of Satisfaction”
illustrates this combinatory art: 11 minutes mainly revolving around the track
that would be officially released as “Who’s Afraid (Of the Art of Noise)”.]
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