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2013-04-03

2013-04-02: Justin Rubin, Yannis Kyriakides, The 49 Americans


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-04-02

JUSTIN RUBIN / A Waltz Through the Vapor (Innova)
J’ai adoré le premier album du compositeur Justin Rubin, Nostalgia. Son deuxième, Constellations, m’a laissé froid. A Waltz Through the Vapor marque un retour à une voix plus personnelle. Ce disque est principalement axé sur le piano. Matthew McCright se charge des pièces solos, Aleander Chernyshev des duos. Je retrouve sur ce disque le mélodisme sensible qui me plaît tant sur Nostalgia: “The Still Waters of Sagamore Hill,” “Lullaby for Max.” Il y a aussi de la solennité dans certains extraits du “Piano Album.” Et le trio “Musical Specimen” pour basson, marimba et piano rappelle le meilleur des pièces pour basson sur Nostalgia.
I loved composer Justin Rubin’s debut album Nostalgia. His second CD, Constellations, left me cold. A Waltz Through the Vapor marks the return of a more deeply personal voice. This CD is mostly focused on the piano. Matthew McCright performs the solo pieces, while Aleander Chernyshev takes care of the duets with other instruments. I find on this album the same sensitive melodicism I like so much on Nostalgia: “The Still Waters of Sagamore Hill,” “Lullabu for Max.” There is also solemnity in some excerpts from his “Piano Album.” And the trio “Musical Specimen” for bassoon, marimba and piano is up there with the best bassoon pieces found on Nostalgia.

 YANNIS KYRIAKIDES / Resorts & Ruins (Unsounds - merci à/thanks to Dense Promotion)
Voici, je crois, l’album le plus réussi de Yannis Kyriakides depuis sa célèbre ConSPIracy Cantata. Resorts & Ruins propose trois œuvres. La plus frappante est “Varosha (Disco Debris)”, 30 minutes, une réflexion sur un quartier touristique de Chypre tombé en ruines depuis le milieu des années 70: plage paradisiaque ceinte d’une série d’énormes hôtels en béton. Kyriakides combine narration, fragments de musique pop turque d’époque et splendides développements électroniques, le tout adoptant une forme proche du hörspiel. “The One Hundred Words” utilise comme point de départ une chanson traditionnelle chypriote, qu’elle distille jusqu’à n’en laisser que des traces évanescentes – plus aride, moins engageant. Quant à “Covertures” (en trois parties), il s’agit d’une fascinante version stéréo d’une installation sonore où s’entremêlent bruits de foule et extraits d’un opéra de Monteverdi, ramenés à des moments d’ouverture et de clôture, séparés par de longs silences. Trois œuvres construites à partir d’éléments du passé, trois visions artistiques singulières. Et lâchez vos fichiers numériques: ce CD vient dans une très belle pochette cartonnée accompagnée de six cartes postales signées Isabelle Vigier qui sont partie prenante de “Varosha”.  [Ci-dessous: Sur cette page, trois extraits de l’album à écouter.]
I believe this is Yannis Kyriakides’ best album since his famous A ConSPIracy Cantata. Resorts & Ruins features three works. The most striking one is “Varosha (Disco Debris),” 30 minutes, a reflection on a tourist suburb in Cyprus, abandoned since the mid-‘70s: a heavenly beach surrounded by huge concrete-box hotels. Kyriakides combines narration, fragments of period Turkish pop music, and gorgeous electroacoustic developments, in a form very similar to the hörspiel. “The One Hundred Words” draws its inspiration from a traditional Cypriot folk song, here distillated to the point where only fleeting traces are left – more arid, less engaging. As for “Covertures” (in three parts), it is a fascinating redux of a sound installation where crowd sounds and snippets from a Monteverdi opera intersect and brought down to only moments of opening and ending. Three works built out of elements from the past, three singular artistic visions. And let go of your digital audio files: this CD comes in a gorgeous cardboard sleeve accompanied by a series of six Isabelle Vigier postcards that relate directly to “Varosha.”  [Below: This page contains three audio excerpts.]

YANNIS KYRIAKIDES / Paramyth (Unsounds)
Tant qu’à y être, Unsounds offre cette pièce de 16 minutes de Yannis Kyriakides en téléchargement gratuit jusqu’au 15 avril 2013. Pièce lente et patiente pour piano, violon, clarinette et ordinateur, avec la voix d’une vieille conteuse, Athina Kyriakou, qui raconte, en grec, une variation chypriote du conte de Barbe Bleue. Étrange descente aux enfers granulée. [Ci-dessous: Téléchargez sur cette page.]
Since we’re on the topic of Yannis Kyriakides, Unsounds is offering this 16-minute piece free to download until April 15, 2013. A slow and patient work for piano, violin, clarinet, and computer, featuring the voice of an old storyteller, Athina Kyriakou, telling in Greek a Cypriot variation on the tale of Bluebeard. A strange, granulated descent to Hell. [Below: Download “Paramyth” from this page.]

THE 49 AMERICANS / We Know Nonsense (Staubgold - merci à/thanks to Dense Promotion)
Quel ovni! The 49 Americans étaient, essentiellement, Andrew “Giblet” Brenner, entouré de beaucoup de musiciens amateurs et professionnels issus d’un peu partout: rockers, crooners, improvisateurs, jazzmen. David Toop et Lol Coxhill figurent sur la longue liste de participants. We Know Nonsense était le deuxième long-jeu du groupe, 1982, ici augmenté de 23 titres issus du premier album (Wonder) et d’un EP éponyme datant de 1979. Plus on remonte dans le temps, plus le son et les performances sont crus. Or, We Know Nonsense (l’album) est joliment enregistré et propose une orgie de styles, d’apartés dada, de dérision en tout genre, de créativité multistylistique qui rappelle en partie le Bonzo Dog Doo-Dah Band. Plutôt unique en son genre.  [Ci-dessous: Un extrait de l’album original, “Glimpse Go By”.]
What a UFO! The 49 Americans were, mostly, Andrew “Giblet” Brenner plus... a lot of amateur and professional musicians from all walks of life: rockers, crooners, jazzmen, free improvisers – David Toop and Lol Coxhill are on the long list of contributors. We Know Nonsense was the band’s second LP, 1982, here augmented with 23 tracks taken from their debut LP (Wonder, 1980) and self-titled 1979 EP. The earlier the material, the more raw the sound and the performance. However, We Know Nonsense the album features good sound and an orgy of musical genres, Dada asides, derision of all sorts, and cross-stylistic creativity reminiscent of early Bonzo Dog Doo-Dah Band. Pretty unique. [Below: A song off the second LP, “Glimpse Go By.”]

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