Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2012-10-16

2012-10-15: Nabatov/Wogram/Rainey, Fiuum Shaarrk, Unit Wall, Cumbia Beat 2


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-10-15

SIMON NABATOV, NILS WOGRAM & TOM RAINEY / Nawora (Leo Records)
Enregistrée en 2009 et tout juste publiée, voici la dernière partie d’un projet amorcé avec Roundup, puis poursuivi dans Square Down – le premier un disque de Nabatov en quintette, le second un trio entre Nabatov et deux membres du quintette (Matthias Schubert et Ernst Reijseger). Nawora place le pianiste dans un second trio avec les deux derniers membres du quintette. Improvisation libre entre piano, trombone et batterie. Des pièces plutôt denses qui multiplient les pistes et les approches. “Persistence is a Virtue” atteint un très bel équilibre des forces en présence.
Recorded in 2009 and just out, this is the last installment in a series that started with Roundup and continued in Square Down – the first one being a quintet led by Nabatov, the second a trio featuring Nabatov and two members from the same quintet (Matthias Schubert and Ernst Reijseger). Nawora puts the pianist in a second trio with the last two members of his quintet. Free improvisation between piano, trombone and drum kit. Rather dense tracks exploring multiple directions and approaches. “Persistence is a Virtue” reaches a very fine balance between all three musicians.

FIUUM SHAARRK / No Fiction Now! (Not Applicable Recordings)
Hé! Belle surprise, ce disque! Un trio batterie/électroniques/percussions, Humcrush en (encore) plus dément, mélange d’avant-rock, d’impro bruitiste et de musique contemporaine. Une pointe d’humour, beaucoup de folie, le tout réfléchi et maîtrisé. Avec Rudi Fischerlehner (Blisk), Isambard Khroustaliov (Icarus) et Maurizio Ravalico. Une production à petit budget (parue sur CDR), mais qui a beaucoup de punch.  [Ci-dessous: Écoutez la pièce “We Advance Covered”.]
Hey! This one’s quite a nice surprise! A drums/electronics/percussion trio, a crazier take on Humcrush, a blend of avant-rock, noisy free improvisation, and contemporary music. A dash of humour, a helping of zaniness, over a well thought-out and mastered foundation. With Rudi Fischerlehner (Blisk), Isambard Khroustaliov (Icarus), and Maurizio Ravalico. Punch-packing low-budget production (on CDR).  [Below: Listen to “We Advance Covered.”]

UNIT WALL / Pangeae Proxima (Soleil Zeuhl)
Le communiqué de presse parle de post-rock zeuhl et ça tient le coup. En fait, Unit Wall est proche de l’univers de Guapo, à une différence près: la brièveté. Aucune des douzes pièces du disque ne fait plus de 5 minutes. Projet dirigé par le claviériste Vincent Sicot Vantalon (de 000, dont ce groupe est la continuité), avec entre autres le guitariste Franck-William Fromy (ex-Shub Niggurath). Pesant, puissant, précis, très belle production.
The press release calls it post-rock zeuhl, and that’s close enough. Actually, Unit Wall gets very close to Guapo’s universe, with one distinction: track duration. None of the twelve tracks is longer than five minutes. The band is led by keyboardist Vincent Sicot Vantalon (of 000, of which Unit Wall is a continuation) and features, among other members, ex-Shub Niggurath guitarist Franck-William Fromy. Heavy, powerful, precise music. And excellent production to boot.

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Cumbia Beat, Vol. 2 (Vampi Soul - merci à/thanks to Forced Exposure)
Enfin, le deuxième volume dans cette réjouissante série qui s’intéresse à la cumbia péruvienne, métissage entre rythmes sud-américains et guitare fuzz (on parle ici de la fin des années 60 au début des années 80). Ce volume est plus généreux que le premier, les notes de livret sont fouillées, et on a droit à une instrumentale ensoleillée après l’autre. Irrésistible.
Finally, the second installment in this enjoyable series devoted to Peruvian cumbia, a infusion of fuzz guitar in South-American rhythms (we’re talking late ‘60s to early ‘80s here). This volume is more generous than the first one, liner notes are informative, and we are treated to one sunny instrumental tune after another (vocal tracks are the exception). Irresistible.

No comments:

Post a Comment