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2012-06-29

2012-06-27/28: The Skies, Azurazia, Can, Bailly/Millevoi/Moffett, Ex/Nilssen-Love


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-06-27/28

THE SKIES / Egyptology (Clapping Music - merci à/thanks to Dense Promotion)
Ouuuuuuuuhhhhhh... Splendide album de musique électronique “vintage” signé Olivier Lamm (O.Lamm) et Stéphane Laporte (Domotic). Egyptology commence en mode Klaus Schulze (“2789”), passe en mode Jean-Michel Jarre (les cinq parties de “Orbis”) et inclut des clins d’œil à Vangelis, Tomita et même Asmus Tietchens (“Egyptology A - B”). Les influences sont fortement présentes, mais le duo arrive à maintenir une identité propre convaincante. Surtout, la qualité d’écriture rend ce disque fort agréable dès la première écoute. Du bonbon pour amateur de musique électronique franco-allemande d’époque.  [CI-dessous: Un extrait de “Egyptology”.]
Oooohhhh... A gorgeous CD of vintage electronic music by Olivier Lamm (O.Lamm) and Stéphane Laporte (Domotic). Egyptology kicks off in Klaus Schulze mode, then goes into Jean-Michel Jarre mode (the five-part “Orbis”), and sends nods to Vangelis, Tomita, and even Asmus Tietchens (“Egyptology A - B”) along the way. Despite wearing the influences on their sleeves, The Skies manage to maintain a convincing group sound. Most of all, the quality of the writing is what makes this record so enjoyable on first listen. This is candy for fans of period German/French electronic music.  [Below: An excerpt from “Egyptology.”]

AZURAZIA / Original Soundtrack: Lowering the Mediterranean, Irrigating the Sahara (Grautag - merci à/thanks to Dense Promotion)
Collaboration entre Vincent Epplay, Pharoah Chromium et Arnaud Maguet, qui se sont rendus au Maroc pour y chercher l’inspiration et y puiser des sons, avant de concocter qutre suites de 16 à 18 minutes (format vinyle oblige). Bruitisme ambiant, collage sonore, drone délicat, parsemés de voix et d’instruments marocains qui, malheureusement, transcendent rarement l’aspect “couleur locale”. C’est bien, mais sans plus. Il s’agit d’une trame sonore imaginaire.
A collaboration between Vincent Epplay, Pharoah Chromium, and Arnaud Maguet, who all went to Morocco to find inspiration and build sound banks, before cooking up four 16-to-18-minute suites (this is a double LP release). Ambient noise art, sound collage, delicate droning, peppered with Moroccan voices and instruments which are, sadly, used mostly as “local colour.” It’s nice, not great. Please note that it is an imaginary soundtrack, not an actual one.

CAN / The Lost Tapes (Spoon Records)
Je n’ai pas le temps de me lancer dans une longue critique dithyrambique, mais c’est ce que mériterait The Lost Tapes, un coffre au trésor comme les fans de Can n’en ont encore jamais eu. Beau coffret cartonné de 10 pouces carrés qui reproduit une boîte de bobine “reel-to-reel”. À l’intérieur, un splendide livret et trois CD, avec plus de trois heures de musique tirée des archives du légendaire groupe krautrock - des extraits sélectionnés, montés et ordonnés avec soin. Il y a de tout: des pièces pré-Can (dont une excellente avec Gerd Dudek!), des improvisations mordantes avec Malcolm Mooney, des délires avec Damo Suzuki, des suites assemblées à partir des nombreuses trames sonores du groupe, une version en concert de 16 minutes de “Spoon”, etc. La qualité sonore est généralement fort acceptable et la qualité créative est au maximum, même dans les extraits post-Damo (on se rend jusqu’en 1977). Entendre l’amorce de “Vitamin C” dans la “Dead Pigeon Suite”, la version live de “One More Saturday Night”, ou l’hallucinante “Waiting for the Streetcar” – quel délice! Un must!  [Ci-dessous: Un extrait de la première pièce du coffret, “Millionenspiel”, avec Gerd Dudek.]
I don’t have time to wax lyrical about The Lost Tapes, but that’s what this box set deserves. It’s a treasure chest unlike anything Can fans have been treated to before. A very nice 10” square box mimicking a reel-to-reel tape box. Inside, a gorgeous large-size booklet and three CDs, with over three hours of music taken from the legendary krautrock band’s archives – excerpts carefully selected, edited and ordered. There’s a little bit of everything: pre-Can tracks (including an excellent one featuring Gerd Dudek!), bity improvisations with Malcolm Mooney, creative madness with Damo Suzuki, suites assembled from the band’s many soundtracks, a 16-minute live version of “Spoon”, etc. Sound quality is mostly very much acceptable, and creative quality is top notch throughout, even in the post-Damo tracks (the set goes up to 1977). To hear the birth of “Vitamin C” in the “Dead Pigeon Suite”, a live version of “One More Saturday Night,” and the freaky “Waiting for the Streetcar” is pure delight. A must-have!  [Below: An excerpt of the opening track “Millionenspiel” featuring Gerd Dudek.]

ALBAN BAILLY, NICK MILLEVOI & JOE MOFFETT / Strange Falls (eh?)
Une session studio entre un trompettiste (Joe Moffett) et deux guitaristes électriques. Huit improvisations relativement courtes. J’aime l’interaction entre les deux guitares bien séparées dans l’image stéréo. Intense mais réfléchi.
A studio session between a trumpet player (Joe Moffett) and two electric guitarists. Eight rather short free improvisations. I like how the guitarists interact, and their instruments are well separated in the stereo image. Intense but thoughful music.

TERRIE EX & PAAL NILSSEN-LOVE / Hurgu! (PNL Records - merci à/thanks to Dense Promotion))
Une autre parution sur l’étiquette du batteur Paal Nilssen-Love. Cette fois, il s’agit d’une session studio en duo avec le guitariste Terrie Ex (du groupe The Ex, évidemment). Un set lumineux et mordant de bruitisme virtuose, avec quelques moments de grande subtilité. La transition entre “Bedele” et “Meta” est splendide.
Another release on drummer Paal Nilssen-Love’s own imprint. And this time it’s a studio duo set with guitarist Terrie Ex (of The Ex, of course). A sharp, crisp, bright set of virtuoso racket-making, with moments of subtleness. The transition from “Bedele” to “Meta” is gorgeous.

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