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2012-04-12

2012-04-11: Strings of Consciousness, Cakewalk


Journal d'écoute / Listening Diary 

2012-04-11

STRINGS OF CONSCIOUSNESS / From Beyond Love (Staubgold - merci à/thanks to Forced Exposure)
Enfin! Enfin, enfin, enfin! La suite - la vraie suite - du fantastique album Our Moon is Full, qui a lancé la carrière de Strings of Consciousness en... 2007? 2008? Le groupe demeure un collectif à personnel variable et chanteurs invités dont le noyau dur est constitué de Hervé Vincenti et de Philippe Petit (ce groupe a d’ailleurs lancé la carrière d’instrumentiste de Petit). Alors, fait-il le poids, ce nouveau disque? Oui. Il est plus court, il compte moins de chansons (cinq), mais celles-ci sont plus longues (jusqu’à 19 minutes). Pour le reste, on retrouve l’ambiance trouble de Our Moon is Full, des chansons entre le rock, l’électro-pop et l’industriel post-Nurse With Wound. “The Drone from Beyond Love” chantée (hurlée!) par Julie Christmas est dévorante, mais c’est la très longue “Hurt is Where the Home Is” qui vole la vedette. Imaginez: un duo entre Lydia Lunch (collaboratrice de Petit) et Eugene Robinson (d’Oxbow, responsable d’un moment super-fort sur le disque précédent). Aussi au menu sur ce disque, les voix de Graham Lewis, Andria Degens et Cosey Fanni Tutti, ainsi que de nombreux musiciens invités, dont Andy Diagram, Perceval Bellone et Raphaelle Rinaudo. On annonce ce disque comme le deuxième volet d’un triptyque. Vivement le troisième, alors!  [Ci-dessous: “The Drone from Beyond Love”.]
Finally!!! The follow-up - the real follow-up to Our Moon is Full, the fabulous album that launched Strings of Consciousness back in… 2007? 2008? The band remains a shapeshifting collective with guest singers revolving around a core consisting of Hervé Vincenti and Philippe Petit. So, is this record fulfilling expectations? Yes. It is shorter, with fewer songs (five), but they are longer (up to 19 minutes). For the rest, I find here the same troubling atmosphere found on Our Moon is Full, with songs that are hybrids of rock, electro pop and post-NWW industrial music. “The Drone from Beyond Love” sung (screamed!) by Julie Christmas is a devouring song, though the highlight is undisputably the very long “Hurt is Where the Home Is”. Imagine: a duet between Lydia Lunch (with whom Petit shares a project) and Eugene Robinson (of Oxbow, responsible for one of the previous record’s highlights). Also featured on this album are the voices of Graham Lewis, Andria Degens and Cosey Fanni Tutti, plus several guest musicians like Andy Diagram, Perceval Bellone and Raphaelle Rinaudo. This CD is presented as the second installment in a tryptich. Fine then, bring on the final chapter!  [Below: “The Drone from Beyond Love.”]

CAKEWALK / Wired (Hubro)
Premier album d’un jeune trio norvégien composé du claviériste Øystein Skar, du guitariste Stephan Meidell et du batteur Ivar Loe Bjørnstad. De l’avant-rock scandinave pur sang - pensez Bushman’s Revenge ou même Motorpsycho. Pesant, parfois lent, souvent motoristique, textural, sans excès, accessible mais mordant. Court comme cette critique.
Debut album from a young Norwegian trio consisting of keyboardist Øystein Skar, guitarist Stephan Meidell and drummer Ivar Loe Bjørnstad. Pure-breed Scandinavian avant-rock – think Bushman’s Revenge or even Motorpsycho. Heavy, at times slow, often motoric, textural, not excessively so, accessible yet with bite. Short like this review.


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