Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2012-01-10

2012-01-09: Mark van Hoen, Daniel Menche, Tyme. x Tujiko


Journal d'écoute / Listening Diary
2012-01-09

MARK VAN HOEN / The Revenant Diary (editions Mego - merci à/thanks to Dense Promotion)
Mon premier contact avec la carrière solo de l’électronicien Mark Van Hoen, dont ceci est le premier disque chez editions Mego mais le cinquième en tout. On connaît Van Hoen comme un membre fondateur de Seefeel et l’homme derrière le projet pop textural Locust. De l’électronique créative, pour l’essentiel, mélodique et rythmique - chose étrange provenant de l’étiquette Mego. Avec même, ici et là, une chanteuse: Georgia Belmont. Un disque intéressant qui ratisse large et qui assume pleinement son côté pop, sans pour autant marquer.
This is my first contact with the solo career of electronician Mark Van Hoen. It is his first release for editions Mego but his fifth solo album. Van Hoen is best known as a founding member of Seefeel and the man behind the textural pop project Locust. The Revenant Diary features creative electronica, mostly melodic and beat-driven – something strange coming out of Mego’s stables. There’s even a singer here and there: Georgia Belmont. An interesting record that covers a wide territory and proudly wears its pop leanings, though I don’t find it particularly striking.

DANIEL MENCHE / Guts (editions Mego - merci à/thanks to Dense Promotion)
Un disque puissant constitué de quatre longues pièces mettant en vedette le piano – ou plutôt: les manipulations analogiques bruitistes que tirent Menche d’un piano attaqué de toutes parts. Ça gronde, ça bourdonne, ça résonne, comme si une armée de marteaux piqueurs et de tronçonneuses prenaient d’assaut le noble instrument. L’album est long et propose une palette sonore plutôt limitée, mais ce n’est rien d’inhabituel chez Menche. À écouter fort pour plonger au cœur de la bête et se laisser dévaster par elle.
A powerful record consisting of four long tracks featuring the piano – or rather: the noisy analog treatments Menche coaxes out of a piano under physical attack. The music rumbles, drones and resonates as if an army of pneumatic drills and chain saws were taking the noble instrument by storm. Guts is a long, monolithic album with a rather limited sound palette, but that’s nothing new with Menche. Listen loudly to dive inside the beast and get thrashed by it.

TYME. X TUJIKO / GYU (editions Mego - merci à/thanks to Dense Promotion)
Tyme., c’est Tatsuya Yamada de MAS. Tujiko, c’est Tujiko Noriko, l’exquise chanteuse japonaise qui oscille entre l’avant-pop et l’électronique ambiante. GYU est une collaboration développée sur six ans, autour de chansons. Un disque d’apparence légère, qui s’écoute simplement, avec beaucoup de basses fréquences, mais offrant toujours de petites nouveautés, qu’il s’agisse de traitements sophistiqués, de coupures étranges ou de soubresauts glitch.  [Ci-dessous: La vidéomusique de “Slow Motion”.]
Tyme. is MAS’s Tatsuya Yamada. Tujiko is Tujiko Noriko, the exquisite Japanese singer who has always shifted back and forth between avant-pop and ambient electronica. GYU was developed over six years as a song-based collaboration. The album may seem lighthearted - and it goes down easily, with lots of bass frequencies – but it is full of odd audio gems, like sophisticated treatments, strange edits, and glitchy undercurrents.  [Below: Music video for “Slow Motion.”]

No comments:

Post a Comment