Journal d'écoute / Listening Diary
2011-12-16
DIXIE’S DEATH POOL / The Man with Flowering Hands (Drip Audio)
Le projet d’un certain Lee Hutzulak, auteur-compositeur, chanteur et multi-instrumentiste, entouré d’une belle brochette de musiciens vancouvérois, dont Stephen Lyons, Shane Kraus et Coat Cooke. The Man with Flowering Hands est une très belle envolée pop psychédélique expérimentale : chansons aux thèmes clairement établis, serties dans des textures planantes, riches et protéiformes. Ce disque évoque une kyrielle d’albums de rock psychédélique des 15 dernières années, sans pour autant marquer une influence franche. Bref, Hutzulak arrive à demeurer original, voire singulier, dans son approche. À découvrir sans faute. [CI-dessous: “Sunlight is Collecting on My Face”.]
The project of one Lee Hutzulak, singer-songwriter and multi-instrumentalist, surrounded by a fine cast of Vancouver-based musicians, among which Stephen Lyons, Shane Kraus, and Coat Cooke. The Man with Flowering Hands is a beautiful experimental psychedelic pop flight: the songs have well-defined melodies and structures, but they are set in trippy, rich and shapeshifting textures. This record evokes a plethora of similar neo-psychedelic albums from the past 15 years, without actually pointing to a specific influence. That is: Hutzulak managed to find a unique approach. Quite a discovery for fans of original psychedelia. [Below: “Sunlight is Collecting on My Face.”]
MAHIEUX “FAMILY LIFE” QUARTET / Peaux d’âmes (Circum-Disc)
J’ai un faible pour les batteurs, c’est connu. Sur Peaux d’âmes, le batteur Jacques Mahieux rend hommage aux batteurs-compositeurs du jazz, en proposant des relectures de Shelly Manne, Denzil Best, Joe Chambers, Tony Williams, Joey Baron et même Robert Wyatt (“Be Serious” joyeusement réussie). Il en profite pour glisser deux compositions de son crû. Il est entouré de la saxo Géraldine Laurent, le guitariste circumien Olivier Benoit, le contrebassiste Nicolas Mahieux et, sur quelques titres, Jérémie Ternoy au Fender Rhodes. Très jazzé mais sympathique et inventif. À entendre, au moins pour la compo originale “Mank de Monk”.
It is well known that I have a sweet spot for drummers. On Peaux d’âmes, drummer Jacques Mahieux pays tribute to jazz drummers/composers with rereadings of tunes by Shelly Manne, Denzil Best, Joe Chambers, Tony Williams, Joey Baron, and even Robert Wyatt (a sunny take on “Be Serious”). He also slips in two original compositions. His group includes Géraldine Laurent on sax, Circum guitarist Olivier Benoit, bassist Nicolas Mahieux, and (on a handful of tracks) Jérémie Ternoy on Fender Rhodes. Very jazzy, but fun and creative. Worth hearing, if only for the original composition “Mank de Monk.”
DICK WOOD / Not Far from Here (pfMENTUM)
Une salve de jazz créatif bien chaud. Je ne connaissais pas ce saxophoniste. Des thèmes soignés, beaucoup d’impro, une belle équipe (avec Dan Clucas, Chuck Manning, Marty Mansour, Hal Onserud, Dan Ostermann et l’électronicien Mark Trayle dans le rôle n’est pas assez appuyé).
A hote onslaught of creative jazz. I didn’t know this sax player. Well-written heads, lots of improvisation, and a fine line-up (with Dan Clucas, Chuck Manning, Marty Mansour, Hal Onserud, Dan Ostermann, and under-used electronician Mark Trayle).
MIKE PATTON / The Solitude of Prime Numbers (Ipecac)
L’aventure italienne de Mike Patton se poursuit. Après un disque de chansons traditionnelles avec grand orchestre (l’excellent Mondo Cane), voici qu’il nous offre une bande sonore dans la plus pure tradition du giallo italien. The Soliture of Prime Numbers se compose d’une quinzaine de courtes pièces instrumentales, la plupart axée sur la mise en place ou l’entretien d’un suspens aural. C’est réussi, mais pas à un ordre de magnitude comparable à Mondo Cane.
Mike Patton’s italian adventures continue. After a record of traditional songs with orchestra (the excellent Mondo Cane), here is a film soundtrack in the purest tradition of the Italian giallo. The Solitude of Prime Numbers features 16 short instrumental tracks, most of which are focused on setting or maintaining aural suspense. Successful in what it sets out to accomplish, though not of a magnitude similar to Mondo Cane.
MIKE PATTON / Mondo Cane (Ipecac)
Oui, bon, tant qu’à faire, je n’ai pas pu résister. Toujours un de mes disques préférés de 2010 et fort probablement mon favori toutes catégories de Mike Patton. Tout simplement parfait, extravagant et presque (je dis bien “presque”) acceptable en société.
Well, since I mentioned it, I couldn’t resist to spin this one again. Still one of my faves from 2010, and probably my favorite disc by any Mike Patton-related project. Simply a perfect extravaganza, and almost - almost - acceptable in any social situation.
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