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2011-11-14

2011-11-11: Alexander Berne, John Zorn, Offenbach

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-11-11

ALEXANDER BERNE AND THE ABANDONED ORCHESTRA / Flickers of Mime - Death of Memes (Innova)
Le coffret triple d’Alexander Berne paru en 2010 était un objet de grande beauté. Pour Flickers of Mime - Death of Memes, l’anchiste suit la même approche, soit des accumulations de pistes d’instruments à vent en souffle continu pour produire une masse sonore dense et miroitante. Cependant, il ajoute cette fois d’autres instruments en boucles pour aller chercher des instruments percussifs ou texturaux différents. Les deux disques s’écoutent comme deux suites musicales immersives d’une complexité timbrale fascinante.  [Ci-dessous: Écoutez tout le premier disque.]
Alexander Berne’s 3-CD set from last year was a thing of great beauty. On its follow-up Flickers of Mime - Death of Memes (a 2-CD set), the reedsman uses the same approach, i.e. accumulations of circular-breathing tracks to form dense and shimmering masses of sounds. However, this time he is adding other instruments in layers and loops to get different percussive and textural effets. The two CDs flow like two immersive suites. This music offers a fascinating level of timbral complexity.  [Below: Listen to all of disc 1.]

JOHN ZORN / At the Gates of Paradise (Tzadik)
John Zorn ramollit-il? Le débat se pose, alors que s’accumulent les disques de musique tonale/légère/lounge du grand maître. D’un autre côté, comment se plaindre d’un opus comme At the Gates of Paradise? Des mélodies qui coulent de source, des arrangements souples et soyeux, une exécution irréprochable. Très très près de la discographie des Dreamers. Un quatuor formé de John Medeski (surtout au piano), Kenny Wollesen (strictement au vibraphone), Trevor Dunn et Joey Baron. Donc moins expansif que The Dreamers.
Is John Zorn getting soft? It’s a topic worth debating, as his releases in a tonal/light/lounge direction are growing in numbers. Then again, how could I complain about an opus like At the Gates of Paradise? Melodies flowing naturally, sweet and supple arrangements, perfect execution. Very similar to The Dreamers’ discography. A quartet consisting of John Medeski (mostly on piano), Kenny Wollesen (strictly on vibes), Trevor Dunn, and Joey Baron. So less expansive than The Dreamers.

OFFENBACH / Tabarnac (ProgQuébec)
Du rock sale à forte tendance blues et occasionnelles effluves de rock progressif (“Marylin”, “Ether”), livré en mode “live”, cru, dans des versions qui seront supplantées plus tard (“Promenade sur Mars” si différente). Une énergie à tout casser. Et sur cette réédition signée ProgQuébec, BEAUCOUP d’extras, dont un medley “Marilyn/Wézo/Rirolarma” de 20 minutes. Un must... en attendant la réédition de Soap Opera.
Dirty rock with a high blues content and occasional wiffs of progressive rock (“Marylin”, “Ether”), delivered in raw live fashion, in arrangements that will change later on (“Promenade sur Mars” is a whole different beast). Tons of energy on this record. And this ProgQuébec reissue adds a LOT of extra music, including a 20-minute medley of “Marylin/Wézo/Rirolarma.” A must-have…until Soap Opera gets reissued.

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