Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2011-10-17

2011-10-13: Anthony Braxton, Second Approach Trio


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-10-13

ANTHONY BRAXTON / Tentet (Antwerp) 2000 Parts I & II (New Braxton House)
Voici l’enregistrement que New Braxton House a tiré des archives d’Anthony Braxton pour offrir à ses abonnés en septembre 2011 (aussi disponible à la carte). Un concert belge, 1er décembre 2000, où on été interprétées les compositions 284 et 285. Le tentet de l’époque était très fortement axé sur les vents (sept sur dix). En fait, cette formation est très près du nonette de la résidence au Yoshi’s trois ans plus tôt. “284” est très, très solide: les lignes en quasi-unisson sont puissantes à souhait, les moments forts abondent et les quelques endroits où l’édifice s’écroule (volontairement, pour mieux reconstruire) sont captivants. À ce chapitre, “285” est moins réussie. Le téléchargement inclut quelques pages de la partition.
This is what New Braxton House fished out of Anthony Braxton’s archives to offer to its subscribers in September 2011 (also available a la carte). A Belgian concert, Dec. 1, 2000, where two pieces were performed: compositions 284 & 285. Back in 2000, the tentet was very much winds-centric (7 out of 10 musicians). Actually, this line-up is very close to the Yoshi’s residence nonet from 1997. “284” is a very, very strong piece: the quasi-unison lines are powerful, there’s plenty of highlights, and the few moments where the building crumbles (intentionally, to put it back together again), are thrilling. In that regard, “285” is less successful. The download includes a few scanned score pages.

THE SECOND APPROACH TRIO / Pandora’s Pitcher (Leo Records)
Deuxième album chez Leo Records pour ce trio russe actif depuis plus d’une dizaine d’années. Event Space paru chez Leo l’an dernier a été une petite révélation, et cette suite est tout aussi agréable. De l’improvisation libre aux racines jazz évidentes, mais à l’esprit libre et enjoué. Au début de “Weird Talks”, la chanteuse Tatiana Komova sonne beaucoup comme Anna Homler - et j’adore ça. Pertinent, élégant, ludique et super sympathique.  [Ci-dessous: Un extrait de l'album.]
Second album on Leo Records for this decade-active Russian trio. Last year’s Event Space (their first more widely available release) was a small revelation, and this follow-up is just as enjoyable. Free improvisation with obvious jazz roots and a free, cheerful spirit. At the beginning of “Weird Talks,” singer Tatiana Komova sounds a lot like Anna Homler – and I’m loving it. Relevant, elegant, playful and so endearing.  [Below: A soundclip from the album.]

No comments:

Post a Comment