Journal d'écoute / Listening Diary
2011-10-12
YMUSIC / Beautiful Mechanical (New Amsterdam Records)
Un très beau disque qui, à l’écoute, passe pour un album de musique de chambre contemporaine, mais qui, sous l’œil scrutateur, se révèle un projet hybride entre univers pop et musique de chambre. L’ensemble yMusic (un sextette) est formé de musiciens à formation classique frayant dans le domaine de la pop (par exemple, avec Bon Iver et Antony and the Johnsons). Il interprète des œuvres de compositeurs qui se tiennent aussi à la frontière de ces univers. Résultat: une musique de chambre moderne mais mélodique, qui s’inspire beaucoup des univers de Philip Glass et Steve Reich, d’un certain post-rock aussi. La “Song” de Gabriel Kahane et splendide. “Beautiful Mechanical” de Son Lux et “Clearing, Dawn, Dance” de Judd Greenstein aussi.
A very fine record that, on first listen, presents itself as a contemporary chamber music CD, but the scrutating eye discovers a hybrid pop/chamebr music project. The yMusic sextet consists of classically-trained musicians active in the pop music world (with, for example, Bon Iver and Antony and The Johnsons). They perform works by composers who also walk a fine line between these worlds. The result is a set of melodic modern chamber music with echoes of Philip Glass and Steve Reich, and a certain form of post-rock too. Gabriel Kahane’s “Song” is gorgeous. So are “Beautiful Mechanical” by Son Lux and “Clearing, Dawn, Dance” by Judd Greenstein.
ITSNOTYOUITSME / Everybody’s Pain is Magnificent (New Amsterdam Records)
itsnotyouitsme est un duo ambiant formé du violoniste Caleb Burhans et du guitariste Grey McMurray. Everybody’s Pain is Magnificent, leur troisième album, propose 88 minutes réparties sur deux galettes, à prendre séparément pour ne pas atténuer la beauté de ces pièces post-rock/post-classique aux environnements immersifs. Planant, mélodique, joliment arrangé. Recommandé. [Ci-dessous: Écoutez cet album gratuitement.]
itsnotyouitsme is an ambient duo consisting of violinist Caleb Burhans and guitarist Grey McMurray. Everybody’s Pain is magnificent, their third album, offers 88 minutes of music over two discs – and I recommend listening to them in separate sitting so as not to dillute the beauty of the immersive post-rock/post-classical pieces they contain. Trippy, melodic, and skillfully arranged. Recommended. [Below: Stream the album for free.]
Le groupe Moraine, qui fait dans le rock progressif instrumental métissé de fusion et de rock-in-opposition, était de l’affiche du dernier NEARfest (puisqu’il n’y en a pas eu en 2011). Metamorphic Rock est un disque plus que solide. Les pièces de l’album Manifest Density ont gagné en maturité – elles ont perdu un peu de leur audace, mais étrangement (pour moi), c’est à leur avantage. Le concert inclut aussi quatre nouvelles compositions, ainsi que “Disoriental Suite”, une suite assemblée à partir du matériel de l’album solo de Dennis Rea, Views from Chicheng Precipice. Et le groupe qui entoure Rea est très différent de celui apparaissant sur Manifest Density. Tout cela ajoute de la valeur à Metamorphic Rock, au point où je le place au-dessus de l’album studio.
Moraine, a band playing instrumental progressive rock mixed in with fusion and rock-in-opposition, was on the bill of the last NEARfest (reminder: there was no NEARfest in 2011). Metamorphic Rock more than solid. The tracks from the studio album Manifest Density have gained in maturity – they have lost some of their edginess, but strangely (for me) it works out very well for them. This concert includes four new compositions and a “Disoriental Suite” pieced from the material found on Dennis Rea’s solo CD Views from Chicheng Precipice. And the group around Rea is quite different from the line-up featured on Manifest Density. All that brings added value to Metamorphic Rock, which I would recommend over the studio album.
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